Thursday, May 27, 2010

Marziela Binti Abdul Razak

Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

44 comments:

  1. Assalamualaikum prof…

    01/06/2010-selasa
    Hari pertama saya menjalani praktikum di Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI) dan melapor diri di bahagian pentadbiran. Urusetia organisasi tersebut menberi sedikit taklimat mengenai penampilan dan disiplin diri ketika berada di dalam organisasi tersebut.
    Saya ditempatkan di bahagian jabatan perancang Bandar dan diminta melapor diri kepada En. Mohd Izani Mat selaku ketua bahagian perancang Bandar Majlis Daerah Kota Bharu. Saya ditempatkan di bilik pelbagai. Pada hari pertama juga saya telah mempelajari cara2 membuat charting pelan perancangan (PP) dan membuat pelan sureh.

    Catatan: pada hari pertama saja saya telah banyak mempelajari pelbagai perkara yang mana sebelum ni saya tidak pernah buat dan ianya merupakan perkara baru bagi saya. Namun, saya rasa bertuah kerana dapat mempelajari dan mengumpul pengalaman atas semua perkara baru yang diperolehi spt membuat charting PP dan membuat pelan sureh yang menggunakan software mapinfo professional yang diberi tunjuk ajar oleh juruteknik perancang Bandar di jabatan tersebut. Staf2 disini pun semua ramah-tamah dan memberi semangat untuk saya melakukan kerja dengan baik.

    02/06/2010-Rabu
    Tempat: bilik pelbagai (pejabat perancang Bandar)

    Kemas kini fail2 pelan perancangan (PP) dan pecah sempadan (PS) dan membuat charting PP yang telah diluluskan. Mempelajari cara2 membuat pelan sureh supaya lebih cekap.

    Catatan: saya sudah boleh membuat charting pelan walaupun tidak berapa cekap. Pada mulanya sukar jugak untuk mengesan lot2 yang dikehendaki di dalam pelan2 tersebut. Namun, Alhamdulliah saya dah boleh buat secara perlahan2.

    03/06/2010-khamis
    Tempat : pejabat perancang bandar

    Pada hari ini kerja saya hanya membuat pelan sureh. Untuk membuat pelan sureh, mesti menggunakan mapinfo professional dan ianya berperanan mengesan dan mengenalpasti secara terperinci lokasi cadangan projek yang ingin dibangunkan serta pihak perancang perlu membuat perancangan jalan. Selain itu juga, bagi memastikan samada cadangan projek tersebut terlibat dengan projek kerajaan atau pecah sempadan.

    Catatan: membuat pelan sureh sukar sedikit daripada mengcharting pelan. Tapi, saya akan cuba mempelajarinya dengan lebih mendalam supaya lebih cekap.

    ReplyDelete
  2. Belajar lah bersungguh-sungguh ilmu baru yang tak ada dalam kuliah

    ReplyDelete
  3. 06/06/2010-Ahad
    Cuti umum sempena hari Keputeraan Sri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong (05/06/2010)

    07/06/2010-Isnin
    Tempat: pejabat OSC-Unit Pusat Setempat

    Hari ini saya diarahkan ke jabatan OSC (One stop centre) atau Unit Pusat Setempat dan diminta berjumpa dengan Pn. Noranisa Bt. Mohd Rani (Peg.Perancang Bandar & Desa OSC). Namun, beliau bercuti pada hari ini. Penyesuaian diri di OSC. Saya difahamkan OSC merupakan tempat / kaunter menerima dan menyemak permohonan pembangunan tanah, kebenaran merancang dan pelan bangunan yang dihantar oleh arkitek, jurutera, jurukur, dan jururancang. Permohonan yang lengkap akan diedarkan dalam tempoh (1) hari ke jabatan-jabatan teknikal dalaman Majlis Perbandaran Kota Bharu-BRI dan agensi-agensi luaran yang terlibat.

    Pada hari ini juga OSC dikejutkan dengan kehadiran pengawai KPT (Kementerian Perumahan Tempatan). Saya difahamkan pihak OSC tidak menerima sebarang surat yang menyatakan kehadiran mereka. Hal ini menyebabkan keadaan pejabat berlaku sedikit kekalutan kerana pihak yang sepatutnya berurusan dengan mereka sedang bercuti. Saya ditugaskan untuk menyediakan fail2 OSC yang diminta oleh pengawai KPT mengikut senarai yang disediakan oleh mereka dan membuat salinan fotocopy surat2 yang dikehendaki.
    Selain itu juga, saya turut mempelajari cara2 menyemak pelan permohonan. Terdapat 3 jenis pelan yang perlu disemak iaitu pelan perancang, pelan bangunan dan pelan Majaari (pembentungan). Pelan bahagian perancang dan bahagian bangunan mesti dikembarkan 3 salinan setiap satu, manakala, pelan bahagian majaari mesti dikembarkan 4 salinan. Sebelum berakhir waktu pejabat, saya sempat membuat satu lagi kerja iaitu menyimpan data dan memasukkan surat menyurat ke dalam fail OSC.

    Catatan: saya diarahkan ke jabatan OSC selama 1 minggu-untuk mempelajari dan mencari pengalaman di OSC. Keadaan di kaunter hadapan OSC agak sesak sedikit terutama pada sebelah pagi dan tenghari dengan kehadiran pelanggan yang ingin membuat semakan pelan permohonan. Bagi permohonan projek bangunan biasanya pihak arkitek sendiri datang berurusan dengan OSC. Manakala bagi tujuan tukar syarat, pecah sempadan diurus oleh jurukur. Pada hari pertama saya di OSC, saya sudah mengetahuai sedikit sebanyak peranan pihak OSC dan turut mempelajari cara2 menyemak pelan permohonan.

    ReplyDelete
  4. 08/06/2010-selasa
    Tempat: pejabat OSC-Unit Pusat Setempat

    Memasukkan dan menyimpan data dan status permohonan ke dalam fail OSC secara manual serta memasukkan dan menyimpan data dan status permohonan ke dalam buku perancang secara manual.

    Tempat: kaunter hadapan OSC
    Mempelajari cara2 menyemak pelan permohonan yang dihantar oleh arkitek. Semakkan ini dibuat secara terperinci dengan merujuk kepada senarai semak permohonan yang mana merupakan peraturan2 yang ditetapkan bagi mendapatkan kelulusan permohonan tersebut. Pengawai yang akan menyemak pelan permohonan tersebut ialah Penolong Pegawai Senibina dan Juruteknik Awam. Pihak OSC akan mengambil masa dalam (1)hari sahaja untuk membuat semakan pelan permohonan yang dihantar.

    Catatan: jika ada pelanggan yang datang untuk submit pelan, saya akan turut serta untuk mempelajari cara2 menyemak. Setakat hari ini, saya hanya boleh memahami cara2 menyemak pelan bahagian perancang sahaja. Manakala, dua pelan lagi (pelan bahagian bangunan dan majaari) saya tidak dapat memahami kerana ia memerlukan semakan terperinci dan memerlukan pengetahuan yang lebih tentang perkara2 tersebut.

    09/06/2010-Rabu
    Tempat: pejabat OSC-Unit Pusat Setempat

    Memasukkan dan menyimpan data dan status permohonan ke dalam fail OSC secara manual serta membuat check list terhadap ulasan permohonan di dalam buku daftar surat menyurat bahagian bangunan secara manual.
    Selain itu, membuat kerja2 am pejabat seperti fotostat kertas kerja mesyuarat yang akan diadakan pada 10/06/2010. Saya juga turut menghantar kertas kerja mesyuarat tersebut ke bahagian jabatan kejuruteraan. Saya difahamkan mesyuarat OSC akan bersidang 2 kali dalam sebulan dan biasanya di dalam agenda mesyuarat tersebut membincangkan permohonan cadangan pemajuan dan perkara2 berbangkit.


    10/06/2010-Khamis
    Tempat: pejabat OSC-Unit Pusat Setempat
    Mengemaskini fail2 OSC pada tahun 2009 dan 2010 serta membuat senarai daftar surat penerimaan daripada arkitek, bahagian teknikal dan surat edaran ke bahagian teknikal secara manual di dalam fail2 OSC tersebut. Bahagian teknikal yang berurusan dengan OSC terbahagi kepada 2 jabatan iaitu jabatan teknikal dalaman MPKB-BRI dan jabatan teknikal luaran. Jabatan teknikal dalaman MPKB-BRI terdiri daripada jabatan perancang bandar, kejuruteraan dan perkhidmatan bandar. Manakala, teknikal luaran terdiri daripada Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri (JPBD), Pejabat Tanah & Jajahan Kota Bharu, Jabatan Alam Sekitar (JAS), Jabatan Bomba & Penyelamat, Telekom Malaysia Berhad, Tenaga Nasional Berhad (TNB) danAir Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).
    Daripada proses kemaskini tersebut, saya dapat mengenalpasti dan memahami jenis2 surat menyurat penerimaan dan edaran daripada pihak yang berurusan dengan OSC. Fail2 tersebut perlu dikemaskini kerana dalam masa 2 minggu lagi Setiausaha MPKB-BRI akan membuat lawatan dan pemantauan terhadap hasil kerja daripada jabatan OSC.
    Catatan: selama 4 hari saya di jabatan OSC, pelbagai perkara yang dipelajari. Terutamanya, mempelajari cara2 menyemak pelan permohonan. walaupun tidak terlalu mahir tetapi dari situ saya memperolehi juga sedikit sebanyak pengetahuan dan pengalaman baru dan kerja yang dilakukan berlainan semasa di jabatan perancang Bandar.

    ReplyDelete
  5. 13/06/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat perancang Bandar

    Ditempatkan kembali di jabatan perancang Bandar. Membuat pelan charting bagi pelan pembangunan (PP) yang diluluskan mengikut standart sheet berkenaan secara manual dan memasukkan data2 maklumat pemohon ke dalam fail pelan pembangunan secara manual.
    Catatan : memperolehi kemahiran dalam membuat pelan charting PP secara manual

    14/06/2010-Isnin
    Tempat: Pejabat perancang Bandar

    Membuat kerja am pejabat seperti fotostat kertas kerja mesyuarat , memasukkan data2 dan surat2 ke dalam fail pecah sempadan (PS) secara manual, membuat pelan charting bagi pelan pembangunan (PP) yang diluluskan mengikut standart sheet berkenaan secara manual, dan mempelajari cara2 membuat pelan charting pecah sempadan (PS) secara manual di atas standart sheet berkenaan. Untuk membuat pelan charting PS ini melibatkan pengiraan keluasan tapak cadangan yang ingin dibangunkan iaitu daripada meter kepada kaki (1 kaki=3.281).

    Catatan : dapat mempelajari cara2 membuat pelan charting pecah sempadan (PS) secara manual di atas standart sheet bekenaan

    15/06/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat perancang Bandar

    Membuat pelan charting bagi pelan pembangunan (PP) yang diluluskan mengikut standart sheet berkenaan secara manual dan kemaskini fail2 PP dan PS bagi proses pembukaan fail.

    16/06/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat perancang Bandar

    Membuat kerja am pejabat seperti fotostat kertas kerja mesyuarat, pelan2 dan sebagainya. Mempelajari cara2 membuat pelan charting untuk pecah sempadan dengan menggunakan program perisian map info dan autocadd.

    Catatan : dapat mempelajari maklumat terbaru iaitu cara2 membuat pelan charting dengan mengunakan perisian map info dan autocadd.

    17/06/2010-Khamis
    Tempat: Pejabat perancang Bandar

    Hari ini sepenuh masa saya membuat pelan charting untuk pecah sempadan bagi kelulusan pembangunan dengan menggunakan program perisian map info dan autocadd.

    ReplyDelete
  6. 20/06/2010-Ahad
    Tempat: Dewan Bunga Raya (MPKB-BRI)

    Mendengar kuliah agama yang diadakan di Dewan Bunga Raya. Kuliah agama ini diadakan setiap hari ahad dan khamis (2 kali seminggu) yang bermula pada pukul 8 hingga 9 pagi (1 jam).
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar
    Menyediakan surat kelulusan Kebenaran Merancang (KM) kepada pemohon di atas permohonan cadangan membangunkan sesuatu projek.

    Membuat kerja2 di dalam proses pendaftaran fail Perintah Pembangunan (PP) dan Pecah Sempadan (PS). Untuk pendaftaran fail, dikenakan bayaran sebanyak RM50.00.

    21/06/2010-Isnin
    tempat: pejabat Perancang bandar

    Membuat kerja2 di dalam proses pendaftaran fail PP bagi permohonan kelulusan cadangan pembangunan sesuatu projek samada projek perumahan, bangunan dan sebagainya dan memasukkan data2 ulasan keputusan minit mesyuarat ke dalam fail2 PP secara manual. Antara no. fail ;
    PP 388/65/2010, PP 392/69/2010, PP 387/56/2010, PP 394/43/2010, PP 390/47/2010, PP 391/76/2010 & PP 389/66/2010

    22/06/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    Membuat kerja2 di dalam proses pendaftaran fail PP bagi permohonan kelulusan cadangan pembangunan sesuatu projek samada projek perumahan, bangunan dan sebagainya dan memasukkan data2 ulasan keputusan minit mesyuarat ke dalam fail2 PP secara manual.

    Mencatit dan menampal stiker no. siri aset MPKB-BRI pada semua aset pejabat (perancang Bandar).

    Merekod data minit mesyuarat berkenaan maklumat pendaftaran fail ke dalam sistem komputer (fail minit) dan memasukkan kertas minit tersebut ke dalam fail PP. Antara fail :
    PP 394/42/2010, PP 388/65/2010, PP 391/76/2010, PP 390/47/2010, PP 389/66/2010, PP 387/56/2010, PP 394/43/2010

    Memcatat/merekod senarai maklumat perumahan kos rendah dan sederhana yang diluluskan Pembangunan dari tahun 2006 mengikut semakan dalam buku daftar PP secara manual.


    23/06/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    Membuat penyelarasan terhadap kertas kerja untuk mesyuarat j/kuasa Perancang, Bangunan dan Pengurusan Alam sekitar MPKB-BRI Bil.3/2010 yang akan diadakan pada hari ini jam 9.30 pagi.
    Mencatat senarai maklumat perumahan kos rendah dan sederhana yang diluluskan Pembangunan dari tahun 2008-2010 secara manual.

    24/06/2010-Khamis
    Tempat : Lorong Maktab, Mukim Kemumin

    Mengiringi Pengawai Unit BTI (Binaan Tanpa Izin) menghantar notis roboh berkenaan dengan membina tambahan tanpa kebenaran di atas Simpanan jalan, Lorong Maktab Sekysen 39, Mukim Kemumin, Daerah Kemumin, Jajahan Kota Bharu pada jam 11-1 tengahari.

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    Merekod senarai maklumat perumahan kos rendah dan sederhana yang diluluskan pembangunan dari tahun 2006-2010 ke dalam sistem komputer (excel). Senarai maklumat ini perlu dihantar kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan (bahagian Perumahan).

    Membuat pelan charting fail PP yang telah diluluskan secara manual dengan menggunakan standart Sheet berkenaan.

    Catatan: membuat tinjauan terhadap sebarang binaan tambahan tanpa kebenaran di kawasan yang di kenalpasti sebelum memberi notis roboh kepada Tuan Empunya Bangunan. Contoh binaan tambahan tanpa kebenaran yang dikenalpasti ialah binaan stor/peneduh zink, tanaman sayur/pokok dan sebagainya. Oleh itu, sebarang binaan tambahan mesti mendapatkan Kebenaran Merancang daripada Pihak Berkuasa MPKB-BRI.

    ReplyDelete
  7. 27/06/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    -Membuat Pelan Charting bagi fail Pecah Sempadan yang telah diluluskan dengan menggunakan perisian mapinfo dan autocad.

    -mengecop pengesahan kelulusan pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada tiga (3) set kembaran Pelan permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan. Antara no.fail:
    1) MPKB-BRI (P) PP 363/37/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 340/56/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 162/47/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 288/64/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 235/33/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 365/43/2010
    7) MPKB-BRI (P) PP 30/45/2008

    -menyusun Syit Piawai ditempat yang disediakan mengikut susunan yang telah ditetapkan

    -membuat penyelarasan terhadap kertas kerja Projek cadangan menaiktarafkan Pasar dan Pembangunan Semula kawasan Pasar Kubang Pasu, Bandar Kota Bharu dan membuat (4)
    salinan fotostat untuk mesyuarat pada 28/06/2010.

    Catatan: melatih diri dalam penggunaan perisian mapinfo dan autocad.

    28/06/2010-Isnin
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - mengecop pengesahan kelulusan pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada tiga (3) set kembaran Pelan permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan dan mencatit tarikh dan bilangan No.fail pada pelan tapak yang diluluskan oleh Pihak Perancang MPKB-BRI (memasukkan data). Antara no. fail:
    1) MPKB-BRI (P) PP 363/37/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 386/44/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 338/35/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 378/1/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 372/56/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 30/45/2008
    7) MPKB-BRI (P) PP 318/71/2010
    8) MPKB-BRI (P) PP 343/67/2010
    9) MPKB-BRI (P) PP 364/46/2010
    10) MPKB-BRI (P) PP 313/44/2010
    11) MPKB-BRI (P) PP 319/54/2010

    -Membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohonan (arkitek). Antara no. rujukan surat :

    1) MPKB-BRI (P) PP 364/46/2010 (2)
    2) MPKB-BRI (P) PP 318/71/2010 (5)
    3) MPKB-BRI (P) PP 162/47/2010 (5)
    4) MPKB-BRI (P) PP 326/69/2010 (5)
    5) MPKB-BRI (P) PP 386/44/2010 (3)
    6) MPKB-BRI (P) PP 388/35/2010 (3)
    7) MPKB-BRI (P) PP 372/56/2010 (3)
    8) MPKB-BRI (P) PP 363/37/2010 (3)

    -memasukkan ulasan data minit mesyuarat bagi unit BTI (Binaan Tanpa Izin) pada fail
    1) MPKB-BRI (P) PAS 23/59/2010
    (Bagi kes membina tanpa kebenaran tambahan 2 unit kedai di atas Lot 1768, Seksyen 59, Mukim Pasir Hor, Daerah Kubang Kerian, Jajahan Kota Bharu)

    2) MPKB-BRI (P) PAU 40/64/2010
    (Bagi kes membina tanpa kebenaran 1 unit Kediaman di atas Lot 760 Seksyen 64, Mkim Pintu Geng, Daerah Kota, Jajahan Kota Bharu)

    29/06/2010-Selasa
    Tempat: Kg. Pauh, Jalan Pengkalan Chepa

    Mengiringi Pengawai Unit BTI (Binaan Tanpa Izin) bahagian zon PAU ( Penguatkuasaan Akta Utara) membuat lawatan tapak binaan ke atas kes rayuan binaan tanpa kebenaran 1 unit rumah di atas Lot 545, Seksyen 40, Mukim Pengkalan Chepa, Daerah Kota Bharu.

    Tujuan lawatan ialah mengambil gambar tapak binaan terkini dan membuat pantauan dengan memastikan tapak binaan tersebut menepati cadangan pelan lantai yang dihantar kepada pihak Berkuasa perancang MPKB-BRI semasa permohonan Kebenaran Merancang (KM) dibuat.

    Catatan : Sebarang pembangunan yang ingin dibangunkan (terutama kawasan pentadbiran MPKB-BRI) mesti mendapatkan kelulusan permohonan Kebenaran Merancang terlebih dahulu daripada pihak Berkuasa MPKB-BRI


    30/06/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    -Membuat Pelan Charting bagi fail Pecah Sempadan yang telah diluluskan dengan menggunakan perisian mapinfo dan autocad.

    -membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan diatas standart sheet yang berkenaan secara manual.

    ReplyDelete
  8. 01/07/2010-Khamis
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    Mengemaskini fail-fail kebenaran untuk diangkat ke minit mesyuarat Jawatankuasa kecil
    Binaan Tanpa Izin, MPKB-BRI Bil.07/2010 yang akan diadakan pada 04 Julai 2010 jam 10.00 Pagi dan memfotostat kertas kerja tersebut. Antara kes-kes yang diangkat ke mesyuarat ialah
    1. Kes binaan tambahan tanpa kebenaran
    i. MPKB-BRI (P) PAU 138/39/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PAT 141/7/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PAT 142/19/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PAT 143/49/2010
    v. MPKB-BRI (P) PAU 146/39/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PAT 145/51/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PAT 150/51/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PAT 151/51/2010
    ix. MPKB-BRI (P) PAT 153/45/2010
    x. MPKB-BRI (P) PAU 74/29/2010
    xi. MPKB-BRI (P) PAT 157/25/2010

    2. Kes membina tanpa kebenaran
    i. MPKB-BRI (P) PAS 147/65/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PAT 144/73/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PAS 148/62/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PAS 149/62/2010
    v. MPKB-BRI (P) PAT 155/19/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PAT 154/47/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PAU 159/39/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PAS 160/54/2010
    ix. MPKB-BRI (P) PAT 156/53/2010
    x. MPKB-BRI (P) PAT 152/45/2010
    xi. MPKB-BRI (P) PAU 158/39/2010

    3. Menimbang dan membincangkan kes-kes rayuan BTI
    i. MPKB-BRI (P) PAS 355/65/2008
    ii. MPKB-BRI (P) PAS 106/58/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PAS 105/62/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PAT 111/45/2010
    v. MPKB-BRI (P) PAT 217/49/2008
    vi. MPKB-BRI (P) PAT 107/48/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PAT 60/73/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PAU 200/30/2008
    ix. MPKB-BRI (P) PAU 139/39/2010
    x. MPKB-BRI (P) PAU 102/44/2010
    xi. MPKB-BRI (P) PAU 112/77/2010
    xii. MPKB-BRI (P) PAU 48/44/2010
    xiii. MPKB-BRI (P) PAU 47/39/2010
    xiv. MPKB-BRI (P) PAU 72/40/2010
    xv. MPKB-BRI (P) PAT 44/73/2010

    Catatan ; setiap permohonan binaan tanpa kebenaran yang telah membuat rayuan, permohonannya perlu diangkat ke minit mesyuarat bagi mendapatkan persetujuan daripad Jabatan-jabatan tertentu.
    Unit BTI (Binaan Tanpa Izin) MPKB-BRI ini tebahagi kepada tiga (3) Zon iaitu zon Utara (PAU), zon Tengah (PAT), dan zon Selatan (PAS).

    ReplyDelete
  9. 04/07/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    -mengecop pengesahan kelulusan Pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada 3 set kembaran Pelan Permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan dan mencatit tarikh dan bilangan no. fail pada pelan cadangan yang telah diluluskan.

    Seterusnya, membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Kebenaran Merancang kepada pemohon (Arkitek). Surat kelulusan boleh dikeluarkan apabila Pihak majlis memberi persetujuan semasa kes tersebut diangkat ke mesyuarat. Antara no. rujukan surat kelulusan yang dikeluarkan ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PP 392/69/2010 (8)
    ii. MPKB-BRI (P) PP 370/47/2010 (3)
    iii. MPKB-BRI (P) PP 383/69/2010 (3)
    iv. MPKB-BRI (P) PP 333/45/2010 (2)
    v. MPKB-BRI (P) PP 387/56/2010 (3)
    vi. MPKB-BRI (P) PP 396/38/2010 (3)

    -membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan membuat serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Antara fail yang didaftarkan bagi permohonan yang baru dipohon ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PP 412/46/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 440/37/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 411/43/2010


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar
    -melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta. Harga Pelan Sureh tersebut bergantung kepada bilangan Lot yang digunakan untuk pembinaan iaitu satu (1) Lot berharga RM 20.00. Manakala, nombor rujukan pada resit ialah MPKB-BRI P (KP) 05/10

    -selain urusan pembelian Pelan Sureh, di kaunter hadapan juga berperanan melayani pelanggan yang ingin membuat permohonan Kebenaran Merancang (KM), permohonan Perintah Pembangunan, permohonan Pecah Sempadan dan jualan pelan.

    05/07/2010-Isnin
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    -mengecop pengesahan kelulusan Pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada 3 set kembaran Pelan Permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan dan mencatit tarikh dan bilangan no. fail pada pelan cadangan yang telah diluluskan.

    Seterusnya, membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Kebenaran Merancang kepada pemohon. Biasanya setiap surat kelulusan Kebenaran Merancang yang dikeluarkan oleh Pihak Perancang, ianya meti disertakan dengan syarat-syarat tertentu yang menurut Seksyen 19, Akta Perancang Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) Kebenaran Merancang. Walaupun Pihak Perancang Bandar telah memberikan persetujuan Kebenaran Merancang kepada pemohon , namun pemohon perlu menunggu persetujuan daripada Pihak bahagian Kawalan Bangunan terlebih dahulu sebelum menjalankan kerja-kerja pembinaan. Antara no. rujukan surat kelulusan yang dikeluarkan ialah;
    i. MPKB-BRI (P) PP 384/47/2010 (2)
    ii. MPKB-BRI (P) PP 354/47/2010 (2)
    iii. MPKB-BRI (P) PP 380/64/2010 (3)
    iv. MPKB-BRI (P) PP 163/62/2010 (3)
    v. MPKB-BRI (P) PP 389/66/2010 (4)
    vi. MPKB-BRI (P) PP 401/44/2010 (4)
    vii. MPKB-BRI (P) PP 400/38/2010 (2)
    viii. MPKB-BRI (P) PP 388/65/2010 (3)
    ix. MPKB-BRI (P) PP 394/43/2010 (2)
    x. MPKB-BRI (P) PP 390/47/2010 (2)
    xi. MPKB-BRI (P) PP 395/45/2010 (3)

    Catatan: pengetahuan yang diperolehi samasa melakukan gerakerja ini ialah dapat mengenali jenis-jenis dan kegunaan surat yang dikeluarkan oleh pihak Perancang Bandar MPKB-BRI kepada pemohon.

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar
    -membuat pengesahan penerimaan surat-menyurat dan empat (4) set permohonan Kebenaran Merancang pelan cadangan Perintah Pembangunan dan Pecah Sempadan daripada Jabatan OSC. Permohonan Kebenaran Merancang tersebut perlu melalui proses pembukaan fail iaitu mendaftarkan no. fail pada permohonan yang baru dan menyediakan kertas minit.

    - mengeluarkan resit untuk proses pembelian pelan sureh yang diminta oleh pemohon. Pemohon perlu mendapatkan resit pembelian terlebih dahulu di bahagian kaunter hadapan pejabat Perancang Bandar dan seterusnya membuat bayaran di kaunter Pembayaran Utama MPKB-BRI di bahagian tingkat bawah.

    ReplyDelete
  10. 06/07/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    -Membuat dan mengeluarkan Surat Arahan kepada Tuan Empunya Bangunan di atas kes binaan tanpa kebenaran dikawasan Pentadbiran MPKB-BRI. Surat arahan ini dikeluarkan setelah kes-kes tersebut diangkat ke Mesyuarat Jawatankuasa Kes Binaan Tanpa Izin Bil.7/2010 yang telah diadakan pada 16 Jun 2010 yang lalu. Surat arahan yang dikeluarkan, biasanya berbentuk satu (1) arahan dan pemberitahuan kepada Tuan Empunya Bangunan supaya meroboh apa-apa bangunan yang telah dibina tanpa kebenaran dalam tempoh 30 hari daripada tarikh penerimaan surat tersebut.

    Tindakan yang dipersetujui oleh Ahli majlis telah diperuntukkan oleh Seksyen 70, Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133) dan jika Tuan Empunya Bangunan masih gagal berbuat demikian, maka Pihak Berkuasa MPKB-BRI sendiri akan mengambil tindakan meroboh bangunan tersebut dengan tanpa sebarang notis dan segala kos meroboh tersebut akan dituntut daripada pihak Tuan Empunya Bangunan. Terdapat 15 kes binaan yang telah dikenakan tindakan meroboh. Antara no. rujukan sutar arahan yang telah dikeluarkan ialah:
    1. kes binaan tanpa kebenaran
    i. MPKB-BRI (P) PAT 158/39/2010 (7)
    ii. MPKB-BRI (P) PAT 144/73/2010 (4)
    iii. MPKB-BRI (P) PAT 155/19/2010 (7)
    iv. MPKB-BRI (P) PAT 142/19/2010(8)
    v. MPKB-BRI (P) PAT 156/53/2010 (8)
    vi. MPKB-BRI (P) PAU 159/39/2010 (7)
    vii. MPKB-BRI (P) PAS 148/62/2010 (3)
    viii. MPKB-BRI (P) PAS 149/62/2010 (3)


    2. kes binaan tambahan tanpa kebenaran
    i. MPKB-BRI (P) PAT 157/25/2010 (7)
    ii. MPKB-BRI (P) PAU 137/39/2010 (7)
    iii. MPKB-BRI (P) PAT 146/39/2010 (8)
    iv. MPKB-BRI (P) PAT 150/51/2010 (6)
    v. MPKB-BRI (P) PAU 138/39/2010 (7)

    Catatan: setiap pembinaan yang ingin dibangunkan, pihak pemaju perlu membuat permohonan perancangan dan pembangunan daripada Pihak Berkuasa MPKB-BRI.


    -membantu kakitangan (pembantu am) menyelaras dan menfotostat 28 set kertas kerja Mesyuarat jawatankuasa Kebersihan, Keindahan Bandar dan Alam Sekitar MPKB-BRI Bil.2/2010 yang berkaitan dengan Projek Penghijauan Bandar Kota Bharu Tahun 2010 yang diadakan pada hari ini jam 2:30 petang.

    Catatan: melancarkan agenda mesyuarat yang akan diadakan pada hari ini bermula jam 2:30 petang


    -membuat Pelan Charting pada fail Perintah Pembangunan yang telah diluluskan Kebenaran Merancang pada Standart Sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan ke dalam kertas minit pada fail tersebut secara manual. Antara no. fail yang telah siap di charting ialah :
    i. MPKB-BRI (P) PP 363/37/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 166/77/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 30/45/2008
    iv. MPKB-BRI (P) PP 169/76/2010

    Catatan: sebelum memulakan kerja mencharting Pelan. Alatan yang diperlukan ialah pensil, pen hitam, standart sheet dan pembaris. Setelah itu kenalpasti lokasi cadangan binaan yang terdapat di dalam Pelan Permohonan dengan kenalpasti Lot cadangan, lot-lot yang berhampiran, petunjuk2 yang lain spt jalan raya, sungai dan sebagainya supaya lot cadangan tersebut dapat di kesan. Setelah lot cadangan dikesan, maka ianya perlu dicharting di dalam standart sheet tersebut megikut pelan lantai pada pelan permohonan tersebut.

    ReplyDelete
  11. 07/07/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan diatas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PP 395/45/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 391/76/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 313/44/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 354/47/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 384/47/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PP 400/38/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PP 394/43/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PP 390/47/2010
    ix. MPKB-BRI (P) PP 381/27/2009

    - Membuat kerja-kerja pendaftaran atau pembukaan fail terhadap permohonan Kebenaran Merancang yang baru memohon. Gerakerja yang dilakukan ialah mengecop bilangan no. fail pada fail permohonan yang baru dan memasukkan data pada kertas minit di dalam fail tersebut. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PP 416/76/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 399/20/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 415/554/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 417/37/2010


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    08/07/2010-Khamis
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Menampal ulasan minit mesyuarat Bahagian perancang Bandar ke dalam Kertas minit bagi fail Perintah Pembangunan. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PP 302/44/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 305/45/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 332/54/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 336/48/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 376/33/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PP 346/65/2010

    - membantu Penolong Pengarah Bahagian Lanskap menyediakan 5 set kertas kerja mesyuarat bagi projek cadangan pembangunan Pasar Kubang Pasu, Bandar Kota Bharu.

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  12. 11/07/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - memasukkan ulasan minit mesyuarat bagi bahagian Unit BTI (Binaan Tanpa Izin) ke dalam fail PAS (Penguatkuasa Akta Selatan) secara manual. Antara no. fail;

    i. MPKB-BRI (P) PAS 293/64/2008
    ii. MPKB-BRI (P) PAS 292/64/2008
    iii. MPKB-BRI (P) PAS 291/64/2008
    iv. MPKB-BRI (P) PAS 294/64/2008
    v. MPKB-BRI (P) PAS 259/71/2008
    vi. MPKB-BRI (P) PAS 308/56/2008
    vii. MPKB-BRI (P) PAS 267/54/2008
    viii. MPKB-BRI (P) PAS 316/62/2008

    - Membuat kerja-kerja pendaftaran atau pembukaan fail terhadap permohonan Kebenaran Merancang yang baru memohon. Gerakerja yang dilakukan ialah mengecop bilangan no. fail pada fail permohonan yang baru dan memasukkan data pada kertas minit di dalam fail tersebut. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PP 419/22/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 422/68/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 428/46/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 427/33/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 426/64/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PP 425/74/2010

    - Menghantar kertas kerja daripada bahagian lanskap kepada bahagian Perlesenan

    Tempat: Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    12/07/2010-Isnin
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Menyediakan dan menyelaras kertas kerja mesyuarat Jawatankuasa Kecil BTI, MPKB-BRI Bil. 9/2010 yang akan diadakan pada 13.07.2010 (selasa). Gerakerja yang dilakukan ialah menfotostat kertas kerja tersebut sebanyak 20 set.

    Agenda mesyuarat ini membincangkan kes2 BTI (Binaan Tanpa Izin) yang baru dikesan yang mana terdapat 12 kes yang telah diangkat ke mesyuarat dan mesyuarat tersebut akan membincangkan kewajaran tindakan yang patut diambil oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI mengikut Akta tertentu terhadap kes2 yang timbul.


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta. Harga Pelan Sureh tersebut bergantung kepada bilangan Lot yang digunakan untuk pembinaan iaitu satu (1) Lot berharga RM 20.00.

    Pemohon perlu mendapatkan resit pembelian terlebih dahulu di bahagian kaunter hadapan pejabat Perancang Bandar dan seterusnya membuat bayaran di kaunter Pembayaran Utama MPKB-BRI di bahagian tingkat bawah.

    - Selain itu, melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    Catatan: pelanggan yang ingin berurusan dalam hal pembelian pelan sureh dan semakan lot hanya boleh berurusan di kaunter hadapan pejabat Perancang Bandar sahaja. Jangka masa untuk menyiapkan pelan sureh tersebut hanya mengambil masa dalam satu (1) hari sahaja. Ianya juga bergantung kepada kehendak pelanggan samada hendak mengambil terus atau keesokkannya. Tempoh sah bagi semakan pelan sureh ini adalah selama 3 bulan. Jika telah tamat tempoh, maka pelanggan harus memperbaharui resit pembelian pelan sureh tersebut dan juga berurusan di kaunter hadapan pejabat Perancang Bandar.

    ReplyDelete
  13. 13/07/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat Pelan Charting bagi fail Pecah Sempadan yang telah diluluskan dengan menggunakan perisian mapinfo dan autocad. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PS 189/57/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PS 160/64/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PS 181/69/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PS 128/31/2010
    v. MPKB-BRI (P) PS 180/69/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PS 177/47/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PS 187/31/2010


    Catatan: Arkitek juga akan menyediakan salinan Pelan Pecah Sempadan tersebut melalui softcopy ke dalam CD. Gerakerja yang dijalankan ialah membuat Pelan charting bagi permohonan Pecah Sempadan yang telah diluluskan dan diberikan Kebenaran Merancang oleh pihak berkuasa MPKB-BRI. Proses mengcharting tersebut menggunakan perisian Mapinfo dan Autocad.

    - Membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohonan (arkitek).

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Antara fail yang didaftarkan bagi permohonan yang baru dipohon ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PP 423/20/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 430/75/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 424/57/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 431/57/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 429/79/2010

    - Menampal ulasan minit mesyuarat bagi kertas kerja Jawatankuasa Kecil Unit BTI (Binaan Tanpa Izin) Bil. 08/2010 yang telah dijalankan pada 04/07/2010 yang lalu.


    14/07/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Pada hari ini di bahagian Pejabat Perancang Bandar (tempat saya praktikum) ada membuat sedikit jamuan makan laksa. Jadi, saya turut serta membantu kakitangan menyediakan dan mengemas keperluan2 tersebut. Walaupun ada jamuan, saya tetap menjalankan kerja2 seperti biasa.

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Antara fail yang didaftarkan bagi permohonan yang baru dipohon ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PP 432/62/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 434/62/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 435/62/2010


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  14. 15/07/2010-Khamis

    Mengiringi pengawai Unit BTI (pengawai Kanan Perancang Bandar) membuat pemantauan terhadap tiga (3) lokasi iaitu di kawasan Mukim langgar, Chicha dan Lubok Pukol Jajahan Kota Bharu.

    Tempat: Jalan Bayam, Mukim Langgar
    - membuat pemantauan terhadap kes membina tambahan (Batu) Selapis tanpa kebenaran ke atas bangunan kedai sediada di atas lot 2728, Seksyen 49, Mukim Langgar, Daerah Kubang Kerian. (MPKB-BRI (P) PAT 268/49/2009)

    Tempat: Kg. Chicha, Daerah Kubang Kerian
    - membuat pemantauan terhadap kes membina tambahan tanpa kebenaran ke atas Setor (keluli) sediada di atas lot 1444, Seksyen 57, Mukim Chicha, Daerah Kubang Kerian. (MPKB-BRI (P) PAT 240/57/2009)

    Tempat: Lubok Pukol, Daerah Banggu
    - membuat pemantauan terhadap kes membina tambahan tanpa kebenaran ke atas 3 unit rumah kedai (batu) , Seksyen 74, Mukim Lubok Pukol, Daerah Banggu, Jajahan Kota Bharu. (MPKB-BRI (P) PAT 83/74/2010)

    Gerakerja :
    - Gerakerja yang dilakukan ialah mengesan lokasi, membuat tinjauan di sekeliling lokasi dan mengambil gambar tapak binaan tersebut. Tujuan gerakerja yang dijalankan ialah untuk mendapatkan maklumat yang lebih jelas dan terkini bagi membuat laporan siasatan dan diangkat ke minit mesyuarat akan datang.

    Catatan:
    - Pengawai BTI akan membuat pemantauan setelah menghantar notis roboh terhadap binaan tanpa izin yang telah dikenalpasti. Pemantauan ini akan dibuat setelah 14 hari dari tarikh hantar notis roboh atau notis arahan kepada Tuan Empunya Bangunan. Oleh itu, Unit BTI akan membuat tinjauan untuk melihat tindakan atau reaksi Tuan Empunya Bangunan setelah mendapat notis tersebut, samada mereka mengikuti arahan notis tersebut atau sebaliknya. Hasil laporan pemantauan tersebut akan dihantar kepada Ketua Bahagian Perancang Bandar (En. Izani Mat) dan laporan tersebut akan di angkat ke mesyuarat Ahli Majlis untuk mendapatkan persetujuan. Jika dipersetujui dengan tindakan roboh, maka, Ketua Bahagian Perancang Bandar akan mengarahkan Skuad Roboh MPKB-BRI untuk meroboh binaan tanpa izin yang dikenalpasti.

    - Kebanyakan berlakunya kes roboh adalah kerana binaan yang didirikan tidak mematuhi syarat-syarat piawaian yang ditetapkan oleh MPKB-BRI terutamanya mentara lot yang tidak menepati syarat yang telah ditetapkan.

    - Bagi kes di Lubok Pukol, Banggu. Semasa kami membuat tinjauan dan mengambil
    gambar, Tuan Empunya Bangunan datang bersua muka dengan kami dan pengawai BTI menasihati supaya beliau menghantar pelan binaan bangunan yang didirikan dan tindakan akan ditentu dalam mesyuarat akan datang.

    - Hasil daripada gerakerja yang dilakukan ialah memperolehi pengalaman berhadapan dengan orang ramai serta mempelajari teknik mengambil gambar lokasi dan tapak binaan.

    Kesimpulan :
    - Setiap pembinaan untuk mendirikan kediaman atau tambahan binaan, pemaju atau pemohon harus membuat permohonan Kebenaran Merancang terlebih dahulu daripada MPKB-BRI.

    Selain pemantauan terhadap tiga (3) lokasi tersebut, pengawai BTI turut membuat pemantauan terhadap lokasi di kawasan Taman Binajaya, Pasi Tumboh bagi kes membina garaj kereta di atas rezab jalan dan ianya akan diambil tindakan .


    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Selain membuat kerja di luar pejabat, saya turut membuat pelan charting terhadap dua (2) buah fail perintah pembangunan iaitu; MPKB-BRI (P) PP 369/29/2010 & MPKB-BRI (P) PP 376/3/2010

    ReplyDelete
  15. 18/07/2010-Ahad

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar


    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Antara fail yang didaftarkan bagi permohonan yang baru dipohon ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PP 437/62/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 438/35/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 444/53/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 439/76/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 448/78/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PP 447/60/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PP 449/64/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PP 441/56/2010
    ix. MPKB-BRI (P) PP 445/76/2010
    x. MPKB-BRI (P) PP 446/49/2010

    - Mencatat ulasan minit mesyuarat ke dalam fail bahagian Unit BTI Zon Selatan secara manual.
    i. MPKB-BRI (P) PAT 353/65/2008
    ii. MPKB-BRI (P) PAT 346/54/2008
    iii. MPKB-BRI (P) PAT 270/69/2008
    iv. MPKB-BRI (P) PAT 351/62/2008

    - Membuat Pelan Sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad.

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh dan memperbaharui resit pelan sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    Catatan :
    - Tempoh semakan Pelan Sureh boleh digunakan atau sah dalam masa tiga bulan sahaja dari tarikh pembelian pelan sureh tersebut. Jika telah tamat tempoh, pemohon perlu membuat perbaharuan terhadap resit pelan sureh tersebut dengan bayaran sebanyak RM20.00 bagi satu lot.


    19/07/2010-Isnin
    Tempat: Jalan Pintu Geng, Kota Bharu

    - Mengiringi pengawai Unit BTI Zon Selatan membuat lawatan ke tapak di kawasan kediaman binaan tanpa izin disekitar Kota Bharu. Antara lokasinya adalah:

    i. Lot 324 Kg. Paloh, Jln Pintu Geng, Kota Bharu
    ii. Lot 311, Kg. Paloh, Jln Pintu Geng, Kota Bharu
    iii. Lot 2491, Jln Marak, Taman Guru Pintu Geng, Kota Bharu

    Catatan :
    - Unit BTI akan membuat lawatan dan tinjauan ke atas fail-fail kes yang dihantar oleh Unit Penguatkuasa Bangunan MPKB-BRI
    - Unit penguatkuasa akan membuat tinjauan mengesan dan menfailkan (ambil tindakan) mana-mana bangunan yang dibina menyalahi undang-undang mengikut Akta 133, Seksyen 70 iaitu kesalahan menjalankan kerja pembinaan bangunan baru/membaiki/tambanhan/mengubahsuai bangunan dengan tidak mengemukakan pelan dan tidak mendapatkan kelulusan Kebenaran Merancang daripada MPKB-BRI. Oleh itu, Unit Penguatkuasa akan menyerahkan fail-fail BTI untuk tindakan Unit BTI bahagian Perancang Bandar selanjutnya.

    - Gerakerja yang dijalankan ialah membuat ukuran tapak, mengambil gambar dan membuat tinjauan disekitar binaan. Antara alat yang digunakan ialah kamera, pita ukur, peta lokasi dan pelan tapak binaan.

    - Tujuan lawatan tersebut ialah untuk mengabil maklumat yang lebih tepat untuk dimasukkan ke dalam minit mesyuarat yang akan datang.

    Kesimpulan:
    - Setiap pembinaan untuk mendirikan kediaman atau penambahan kediaman, pemaju harus membuat permohonan perancangan daripada pihak Berkuasa MPKB-BRI

    ReplyDelete
  16. 20/07/2010-Selasa

    Tempat: Sekitar Kota Bharu

    - Mengiringi pengawai Unit BTI Zon Selatan membuat pemantauan tapak BTI di sekitar kawasan Kota Bharu. Terdapat dua (2) lokasi yang perlu dilawati. Antaranya:

    i. Lot 3110, Jln Pasir Puteh Kota Bharu Sebelah Istana,Kubang Kerian
    ii. Lot 5569, Jln Pintu Geng, Kota Bharu
    Catatan:
    - Hasil pemantauan tersebut perlu dimasukkan kedalam laporan siasatan untuk tindakan pihak Berkuasa Majlis yang selanjutnya.


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh dan memperbaharui resit pelan sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    - Membuat Pelan Sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad



    21/07/2010-Rabu

    Tempat : Kediaman Pengarah Perancang Bandar
    - Mengiringi kakitangan bahagian OSC ke rumah Pengarah Perancang Bandar
    untuk mendapatkan tandatangan beliau bagi menjayakan kertas kerja mesyuarat OSC BIl.06/2010 yang akan diadakan pada hari selasa (27/07/2010). Hal ini kerana, Pengarah Perancang Bandar tidak dapat hadir ke pejabat kerana masalah kesihatan.

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.




    22/07/2010- Khamis

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’

    - Membuat Pelan Sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  17. 25/07/2010- Ahad

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - mengecop pengesahan kelulusan pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada tiga (3) set kembaran Pelan permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan dan mencatit tarikh dan bilangan No.fail pada pelan tapak yang diluluskan oleh Pihak Perancang MPKB-BRI (memasukkan data). Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PP 410/37/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 411/43/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 477/60/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 446/49/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 417/37/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 422/68/2008
    7) MPKB-BRI (P) PP 433/54/2010
    8) MPKB-BRI (P) PP 427/33/2010
    9) MPKB-BRI (P) PP 224/77/2010
    10) MPKB-BRI (P) PP 416/76/2010


    -Setelah siap mengecop kelulusan pada pelan permohonan tersebut, langkah seterusnya ialah perlu membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Antara no. rujukan surat :

    1) MPKB-BRI (P) PP 410/37/2010 (3)
    2) MPKB-BRI (P) PP 411/43/2010 (2)
    3) MPKB-BRI (P) PP 477/60/2010 (3)
    4) MPKB-BRI (P) PP 446/49/2010 (4)
    5) MPKB-BRI (P) PP 417/37/2010 (2)
    6) MPKB-BRI (P) PP 422/68/2008 (4)
    7) MPKB-BRI (P) PP 433/54/2010 (5)
    8) MPKB-BRI (P) PP 427/33/2010 (5)
    9) MPKB-BRI (P) PP 224/77/2010 (4)
    10) MPKB-BRI (P) PP 416/76/2010 (5)

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh dan memperbaharui resit pelan sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta. Gerakerja yang dilakukan adalah secara manual dan pemohon mesti membawa bersama salinan geran tanah bagi lot yang diminta semakan. Tujuannya bagi memudahkan urusan kerja atau melicinkan kerja semakan tersebut.

    Catatan:
    Di dalam resit pelan sureh perlu dicatatkan tarikh, nombor rujukan (MPKB-BRI (P) KP 05/10), jumlah bayaran (bergantung kepada bilangan lot yang diminta untuk semakan, 1 lot = RM 20.00), nama dan alamat pemohon, nombor lot, dan Mukim atau lokasi lot. Resit pelan sureh tersebut dikepilkan dua salinan. Manakala, bagi pihak pemohon pula perlu mengisi dua (2) salinan borang semakan perancang dan perlu dimasukkan maklumat pemohon, dan perihal tanah. Pemohon perlu menjelaskan pembayaran pelan sureh tersebut terlebih dahulu di bahagian kaunter pembayaran utama sebelum pihak perancang Bandar mengeluarkan semakan perancangan pada pelan sureh tersebut. Di samping itu, semakan pelan sureh tersebut hanya sah dalam tempoh tiga (3) bulan sahaja daripada tarikh yang dikeluarkan.

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan. Pemohon mesti mematuhi piawaian pembangunan yang disediakan agar sebarang binaan yang ingin dibangunkan tidak menghadapi sebarang masalah di kemudian hari.

    ReplyDelete
  18. 26/07/2010-Isnin

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - mengecop pengesahan kelulusan pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada 10 set kembaran Pelan permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan Pecah Sempadan dan mencatit tarikh dan bilangan No.fail pada pelan tapak yang diluluskan oleh Pihak Perancang MPKB-BRI (memasukkan data). Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PS 122/79/2009
    2) MPKB-BRI (P) PS 291/72/2009
    3) MPKB-BRI (P) PS 292/73/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 158/69/2010
    5) MPKB-BRI (P) PS 188/45/2010
    6) MPKB-BRI (P) PS 192/77/2010
    7) MPKB-BRI (P) PS 200/36/2010
    8) MPKB-BRI (P) PS 293/73/2009

    Seterusnya, membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan Pecah Sempadan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Dan surat yang dikeluarkan perlu disediakan 5 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan lapan (8) set salinan pelan tatatur yang telah diluluskan dan ianya perlu dikembalikan kepada pemohon. Manakala, dua (2) set lagi dikepilkan ke dalam fail permohonan tersebut. Antara no. rujukan surat :


    1) MPKB-BRI (P) PS 122/79/2009 (4)
    2) MPKB-BRI (P) PS 291/72/2009 (5)
    3) MPKB-BRI (P) PS 292/73/2010 (5)
    4) MPKB-BRI (P) PS 158/69/2010 (6)
    5) MPKB-BRI (P) PS 188/45/2010 (5)
    6) MPKB-BRI (P) PS 192/77/2010 (4)
    7) MPKB-BRI (P) PS 200/36/2010 (6)
    8) MPKB-BRI (P) PS 293/73/2009 (4)


    - Mencatat ulasan minit mesyuarat ke dalam fail Unit BTI Zon Selatan secara manual. Ulasan minit mesyuarat tersebut perlu dicatatkan ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut dan ianya penting untuk rujukan seterusnya dan perhatian semua pihak.

    i. MPKB-BRI (P) PAS 114/67/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PAS 252/54/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PAS 127/55/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PAS 81/56/2010

    Catatan:
    Juruteknik akan mencatat ulasan tindakan yang harus dilakukan ke dalam kertas minit. Contohnya, ulasan tentang surat arahan yang dihantar kepada pemohon. Ulasan tersebut perlu dicatatkan sebagai bukti bahawa surat arahan tersebut telah dihantar kepada pemohon serta dicatatkan tarikh.




    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  19. 27/07/2010- Selasa

    Tempat: Mukim Panchor, Daerah Kemumin

    - Mengiringi pengawai Unit BTI Zon Utara membuat lawatan pada dua lokasi tapak di kawasan kediaman binaan tanpa izin disekitar Mukim Panchor, Daerah kemumin. Antara lokasinya adalah:

    i) PT 4618, Kg Beris Jejawi, Padang Tembak Pengkalan Chepa, Kota Bharu Kelantan.
    ii) Lot 10 Kg. Landak (Hadapan Lot 2193) Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan.

    Gerakerja yang dilakukan ialah mengambil gambar tapak binaan, mengukur dan membuat pemantauan disekeliling tapak binaan. Setelah hasil lawatan dan pemeriksaan dibuat. Juruteknik akan menyediakan hasil laporan yang diperolehi dan ianya perlu untuk diangkat ke mesyuarat jawatankuasa kecil BTI.

    Pembinaan yang telah dibuat pada lokasi PT 4618, kg beris jejawi telah siap sebanyak 30%. Manakala, Lot 10 Kg. Landak (Hadapan Lot 2193) Jalan Pengkalan Chepa telah siap sebanyak 10%. Tuan Empunya bangunan tersebut akan dikenakan denda diatas kesalahan yang dilakukan kerana mendirikan bangunan tanpa kebenaran pihak berkuasa MPKB-BRI dan denda yang dikenakan keatas beliau akan ditentukan di dalam mesyuarat Jawatankecil binaan tanpa izin yang akan datang.

    Catatan:
    Terdapat masalah yang timbul semasa proses mengesan lokasi tersebut iaitu sukar mengesan lokasi yang dikehendaki. Maklumat berkaitan dengan alamat dan pelan lokasi yang diberikan adalah tidak lengkap dan hal ini menyukarkan pengawai BTI untuk mengesan lokasi yang dikehendaki. Maka, penelitian dan pemantauan yang kerap kali perlu dilakukan bagi mengesan lokasi yang sebenarnya.

    Tugas sebagai unit BTI bukanlah mudah, malah saya sendiri mengalami situasi dimarahi atau rungutan orang ramai atau pemilik bangunan yang disaman oleh pihak MPKB-BRI.




    28/07/2010-Rabu

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat semakan keatas kertas kerja laporan lawatan yang telah dibuat oleh juruteknik pada fail

    i) MPKB-BRI (P) 204/2010
    (Membina tanpa kebenaran Rumah Batu 1 tingkat Sediada di atas Lot PT 4618, Seksyen 44, Mukim Panchor, Daerah Kemumin Kota Bharu)

    ii) MPKB-BRI (P) 205/2010

    (Membina tanpa kebenaran Rumah Batu 1 tingkat di atas Lot 5021, Seksyen 44, Mukim Panchor, Daerah Kemumin Kota Bharu)

    Catatan:
    laporan kertas kerja ini perlu diangkat ke mesyuarat Jawatankuasa Kecil BTI bagi tindakan selanjutnya. Di dalam kertas kerja tersebut perlu dimasukan maklumat asas binaan dan ulasan perancangan terhadap binaan yang didirikan. Gambar tapak binaan juga perlu dimasukkan untuk memberi keterangan yang lebih jelas.


    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    -melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  20. 29/07/2010-Khamis

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    Tempat : Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’

    i) MPKB-BRI (P) PP 475/49/2010
    ii) MPKB-BRI (P) PP 474/79/2010



    01/08/2010-Ahad

    - menghadiri kenduri di rumah mantan Ketua Penolong Pengawai Perancang Bandar di Mukim Panji

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    Catatan:
    Di dalam resit pelan sureh perlu dicatatkan tarikh, nombor rujukan (MPKB-BRI (P) KP 05/10), jumlah bayaran (bergantung kepada bilangan lot yang diminta untuk semakan, 1 lot = RM 20.00), nama dan alamat pemohon, nombor lot, dan Mukim atau lokasi lot. Resit pelan sureh tersebut dikepilkan dua salinan. Satu untuk simpanan pemohon dan satu lagi untuk simpanan bahagian perancang Bandar. Semakan pelan sureh tersebut hanya sah dalam tempoh tiga (3) bulan sahaja daripada tarikh yang dikeluarkan. Jika telah tamat tempoh dan proses permohonan kebenaran merancang masih belum diluluskan, pemohon perlu memperbaharui salinan resit tersebut. Bayaran untuk memperbaharui salinan resit tersebut sama seperti bayaran resit yang asal iaitu 1 Lot = RM20.00

    ReplyDelete
  21. 02/08/2010-Isnin


    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - mengecop kelulusan pihak Berkuasa Perancang MPKB-BRI pada tiga (3) set kembaran Pelan permohonan di dalam fail Perintah Pembangunan dan mencatit tarikh dan bilangan No.fail pada pelan tapak yang diluluskan oleh Pihak Perancang MPKB-BRI (memasukkan data). Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PP 452/56/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 441/56/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 471/64/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 446/78/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 453/38/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 464/68/2010
    7) MPKB-BRI (P) PP 454/76/2010


    - Setelah siap mengecop kelulusan pada pelan permohonan tersebut, langkah seterusnya ialah perlu membuat surat kelulusan Perintah Pembangunan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada pemohon (arkitek). Surat kelulusan ini dikeluarkan setelah cadangan permohonan kebenaran merancang tersebut mendapat kelulusan pihak berkuasa perancang bandar MPKB-BRI. Antara no. rujukan surat :
    1) MPKB-BRI (P) PP 452/56/2010 (4)
    2) MPKB-BRI (P) PP 441/56/2010 (4)
    3) MPKB-BRI (P) PP 471/64/2010 (5)
    4) MPKB-BRI (P) PP 446/78/2010 (3)
    5) MPKB-BRI (P) PP 453/38/2010 (4)
    6) MPKB-BRI (P) PP 464/68/2010 (3)
    7) MPKB-BRI (P) PP 454/76/2010 (3)


    - Membuat surat kelulusan UBTKB (Ubah Syarat Tanah Kota Bharu) bagi cadangan pemohonan ubah syarat/ubah jenis penggunaan tanah di atas Lot tanah yang dipohon. Surat kelulusan ini diserahkan kepada Pejabat Tanah Kota Bharu dengan persetujuan Majlis iaitu telah mensyorkan permohonan ubah syarat tersebut diluluskan apabila Majlis telah membuat semakan pelan pengezonan perkawasan dan didapati permohonan ubah syarat kepada kegunaan tersebut tiada perancangan dan tidak terikat dengan mana-mana projek. Antara no. rujukan surat yang dikeluarkan adalah:

    i. MPKS (P) US 50/2010 (10)
    ii. MPKB (P) US 51/2010 (4)
    iii. MPKB (P) US 59/2010 (10)
    iv. MPKB (P) US 57/2010 (6)
    v. MPKB (P) US 56/2010 (13)
    vi. MPKB (P) US 55/2010 (20)


    - Membuat surat penolakan UBTKB (Ubah Syarat Tanah Kota Bharu) bagi pemohonan ubah syarat/ubah jenis penggunaan tanah yang dipohon. Surat penolakan ini dikeluarkan apabila pihak majlis telah menyemak pelan pengezonan perkawasan dan didapati permohonan ubah syarat kepada kegunaan tersebut disyorkan tolak diatas sebab-sebab tertentu. Salah satu sebab penolakan permohonan tersebut ialah bercanggah dengan zoning industri dalam RTJ Kota Bharu 2020. Antara no. rujukan surat yang dikeluarkan adalah:

    i. MPKB (P) US 56/2010 (14)
    ii. MPKB (P) US 56/2010 (12)
    iii. MPKB (P) US 69/2010 (8)
    iv. MPKB (P) US 59/2010 (10)



    - membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan Pecah Sempadan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Dan surat yang dikeluarkan perlu disediakan 5 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan lapan (8) set salinan pelan tatatur yang telah diluluskan dan ianya perlu dikembalikan kepada pemohon. Manakala, dua (2) set lagi dikepilkan ke dalam fail permohonan tersebut. Antara no. rujukan surat :


    1) MPKB-BRI (P) PS 203/69/2009 (5)
    2) MPKB-BRI (P) PS 204/68/2009 (4)
    3) MPKB-BRI (P) PS 205/76/2010 (4)
    4) MPKB-BRI (P) PS 206/56/2010 (4)
    5) MPKB-BRI (P) PS 207/74/2010 (4)

    ReplyDelete
  22. 03/08/2010-Selasa

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - fotostat lima (5) set kertas kerja bagi projek Cadangan Pembangunan Semula Kawasan Pasar Kubang Pasu, Bandar Kota Bharu Kelantan Darul Naim. Kertas kerja ini disediakan untuk dibentangkan di dalam mesyuarat ahli majlis yang berlangsung pada 04/08/2010 bermula jam 9.30 pagi.

    Tempat : Bilik Mesyuarat Kenanga

    - perjumpaan dengan penyelia pelawat praktikum dari UUM iaitu Dr. Syed Abdul Rahman B. Syed Zin (lecture Komunikasi) pada pukul 4 petang. Semasa perjumpaan ini, membincangkan/menceritakan tentang suasana kerja, prestasi kerja, gerakerja yang dilakukan dan lain-lain yang berkaitan sepanjang latihan praktikum. Penyelia pelawat (Dr. Syed Abdul Rahman) turut berjumpa dengan penyelia organisasi (En. Kamarul Azman). Semasa perjumpaan ini juga, adanya sesi soal jawab atau bercerita tentang masalah yang mungkin dihadapi oleh pelajar sepanjang menjalankan latihan praktikum di organisasi ini. Selain itu, penyelia pelawat turut memberi sedikit nasihat dan tunjuk ajar tentang pengurusan report akhir dan penyedian /pengurusan buku report harian.

    ReplyDelete
  23. 04/08/2010-Rabu

    Tempat: Mukim Kota

    - Mengiringi pengawai BTI (binaan tanpa Izin) zon selatan membuat lawatan tapak bagi kes binan tanpa izin di dua (2) lokasi iaitu di sekitar Mukim Kota. Antara lokasinya adalah:

    i)Lot 3228 Seksyen 65 Mukim Kota, Daerah Kota
    ii)Lot 1304 Seksyen 65 Mukim Kota, Daerah Kota

    Gerakerja yang dilakukan ialah mengambil gambar tapak binaan, mengukur dan membuat pemantauan disekeliling tapak binaan. Hasil laporan lawatan tersebut akan diangkat ke mesyuarat jawatankuasa kecil BTI

    Tempat : Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 210/69(03)/2009
    2) MPKB-BRI (P) PS 2/70(01)/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 74/51(02)/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 57/68(02)/2010
    5) MPKB-BRI (P) PS 20/58(03)/2010
    6) MPKB-BRI (P) PS 129/76(04)/2010
    7) MPKB-BRI (P) PS 119/26(02)/2010

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    05/08/2010-Khamis

    Tempat : LKIM (Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia), Tumpat kelantan

    - mengiringi penyelia pelawat praktikum Dr. Syed Abdul Rahman B. Syed Zin dari UUM ke LKIM (Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia), di Tumpat, Kelantan. Di LKIM hanya terdapat seorang sahaja pelajar praktikum dari UUM dan beliau merupakan pelajar Pengurusan Pembangunan. Kami bertolak pada pukul 10 pagi dan bertolak balik kira-kira pukul 1.00 petang. Pelajar yang mengiringi Dr. Syed adalah seramai 4 orang dan semuanya merupakan pelajar praktikum dari organisasi yang sama. (MPKB-BRI)


    Tempat: LPP (Lembaga Pertubuhan Peladang), Lundang Kota Bharu

    - Setelah membuat lawatan di LKIM, Tumpat. Kami terus ke LPP (Lembaga Pertubuhan Peladang), di Lundang Kota Bharu Kelantan untuk membuat lawatan ke atas pelajar praktikum UUM yang menjalankan praktikum di organisasi tersebut. Lawatan tersebut berakhir kira-kira jam 3 petang dan kami di hantar pulang ke organisasi (MPKB-BRI) dan menjalankan kerja-kerja seperti biasa.

    - Membuat pelan sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Terdapat dua (2) lokasi yang perlu di semak melalui permintaan pelan sureh iaitu di kawasan mukim Guntong dan Bandar Kota Bharu. Pemohon yang ingin membeli pelan sureh, diminta membawa bersama salinan geran tanah yang berkenaan. Tujuannya bagi memudahkan urusan semakan perancangan pelan sureh dibuat. Setiap cadangan permohonan Kebenaran Merancang, pemohon mesti mendapatkan semakan perancangan pelan sureh bagi tujuan mengesan dan mengenalpasti lokasi cadangan projek yang ingin dibangunkan serta melihat pengezonan perkawasan di sekitar tapak cadangan tersebut samada lokasi cadangan permohonan kebenaran merancang tersebut terlibat atau tidak dengan apa-apa perancangan di kawasan pentadbiran MPKB-BRI. Selain itu, pelan sureh penting untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh jabatan perancangan Bandar dengan mengikut piawaian perancangan.

    ReplyDelete
  24. 08/08/2010-Ahad

    Tempat: Kg. Tiong & Kg. Chicha

    - Mengiringi pengawai BTI (binaan tanpa Izin) zon selatan membuat lawatan tapak bagi kes binan tanpa izin di dua (2) lokasi iaitu di sekitar kg. tiong dan kg. Chicha. Antara lokasinya adalah:

    i. Lot 1021 Kg. Tiong Kota Bharu, Kelantan
    ii. Lot 602, Kg. Chicha Kubang Kerian, Jalan Pasir Puteh Kelantan.

    Gerakerja yang dilakukan ialah mengambil gambar tapak binaan, mengukur dan membuat pemantauan disekeliling tapak binaan. Hasil laporan lawatan tersebut akan diangkat ke mesyuarat jawatankuasa kecil BTI.

    Pembinaan yang telah dibuat pada lokasi Lot 1021 Kg. Tiong Kota Bharu telah siap sebanyak 40%. Manakala, Lot 602, Kg. Chicha Kubang Kerian, Jalan Pasir Puteh telah menjalankan kerja-kerja pembinaan garaj di bahagian hadapan rumah sediada. Tuan Empunya bangunan tersebut akan dikenakan tindakan denda diatas kesalahan yang dilakukan kerana mendirikan bangunan tanpa kebenaran pihak berkuasa MPKB-BRI dan denda yang dikenakan keatas beliau akan ditentukan di dalam mesyuarat Jawatankecil binaan tanpa izin yang akan datang.


    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Mengecop pelan lulus bagi fail perintah pembangunan yang telah diluluskan cadangan permohonan kebenaran merancang. Setelah mengecop kelulusan pada pelan tersebut, butir-butir seperti tarikh cop lulus, dan nombor fail perlu dicatitkan pada pelan yang telah dicop kelulusan. Antara nombor fail yang telah diluluskan kebenaran merancang ialah:


    1) MPKB-BRI (P) PP 474/75/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 476/27/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 465/27/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 475/49/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 477/69/2010

    - Setelah siap mengecop pelan lulus, seterusnya perlu membuat surat kelulusan bagi cadangan kebenaran merancang yang diluluskan. Surat kelulusan tersebut perlu dihantar kepada tuan empunya pemohon kebenaran merancang yang menyatakan cadangan permohonan yang dibuat telah diluluskan dan diberi kebenaran merancang. Kelulusan kebenaran merancang yang diluluskan bukan bermaksud bahawa pemohon boleh terus memulakan cadangan pembinan projek yang telah dicadang. Hal ini kerana, pemohon mesti menunggu/mendapatkan kelulusan daripada pihak kawalan pembangunan terlebih dahulu. Apabila cadangan permohonan tersebut mendapat kelulusan daripada kedua-dua belah jabatan (perancang Bandar dan kawalan pembangunan), pemohon boleh memulakan cadangan pembinaan tersebut. Namun, jika pemohon cuba mendirikan sesuatu bangunan terlebih dahulu tanpa diberi atau mendapat taraf kelulusan kebenaran merancang, maka cadangan permohonan tersebut di ambilkira sebagai kes binaan tanpa izin dan tindakan (denda) akan diambil. Oleh itu, secara kesimpulannya, setiap cadangan permohonan pembinaan mesti mendapatkan kelulusan kebenaran merancang terlebih dahulu daripada pihak berkuasa MPKB-BRI. Antara nombor rujukan surat yang dikeluarkan ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 474/75/2010(4)
    2) MPKB-BRI (P) PP 476/27/2010(5)
    3) MPKB-BRI (P) PP 465/27/2010(5)
    4) MPKB-BRI (P) PP 475/49/2010(4)
    5) MPKB-BRI (P) PP 477/69/2010(5)



    - Melakukan kerja-kerja am pejabat iaitu menfotostat 12 keping surat kelulusan bagi permohonan kebenaran merancang untuk pecah sempadan. Setiap satuanya disediakan 4 salianan.

    ReplyDelete
  25. 09/08/2010-Isnin

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Merekod fail-fail BTI (binaan tanpa Izin) yang dibawa masuk daripada bahagian penguatkuasaan bangunan untuk tindakan ketua bahagian unit BTI iaitu En. Nazri Ismail. Terdapat 47 buah fail BTI yang dibawa masuk dengan mengikut zon masing-masing iaitu bagi zon PA.S (penguatkuasa Akta selatan) terdapat 20 buah, zon PA.T (penguatkuasa Akta Tengah) 14 buah dan zon terakhir ialah zon PA.U (penguatkuasa AktaUtara) 13 buah.

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Antara fail yang didaftarkan bagi permohonan yang baru dipohon ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 481/26/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 480/27/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 482/50/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 479/83/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 446/22/2010


    - Memfotostat dan menyediakan kertas kerja mesyuarat Jawatankuasa Kecil Binaan Tanpa Izin MPKB-BRI bilangan 11/2010 yang akan bersidang pada 11/8/2010 (rabu) jam 9.30 pagi. Kertas kerja tersebut perlu disediakan sebanyak 30 set dan menfotostat kertas kerja bagi kes-kes tahun 2009 untuk tindakan roboh.

    ReplyDelete
  26. 10/08/2010-Selasa

    Tempat : Seksyen 8, Bandar Kota Bharu

    - Mengiringi Penolong Pengawai Perancang Bandar, En. Supian B Ab. Latif ke majlis jemputan lawatan pemeriksaan SKD (sijil Kelulusan Duduk) bersama bagi projek cadangan membina Hotel 7 tingkat di atas lot 140 & 141, Sek.8 bandar Kota Bharu, Kelantan. Majlis tersebut bermula jam 9.30 pagi. Di majlis itu juga turut hadir bersama YB.rs. Ketua Pen.Pengarah Infra, YB.rs. Ketua Pen.Pengarah Lanskap, YB.rs. Ketua Pen.Pengarah Kebersihan, YB.rs. Pen. Pengawai Kesihatan, Perunding, Pemaju, Arkitek dan ramai lagi. Gerakerja yang dilakukan ialah membuat pemantauan dan pemeriksaan di sekeliling tapak binaan projek tersebut bagi memastikan pelan lantai pada cadangan permohonan bertepatan dengan binaan yang didirikan dan memenuhi garis panduan dan piawaian perancangan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa MPKB-BRI di dalam permohonan kebenaran merancang. Para jemputan lawatan pemeriksaan SKD diminta mengemukan pandangan atau komen di atas projek binaan tersebut dan diberi tempoh dalam masa 3 hari selepas lawatan pemeriksaan dibuat. Hotel yang siap dibina itu dilabelkan atau diberikan sebagai Crown Garden Hotel dan akan beroperasi secepat yang mungkin jikalau tiada apa-apa masalah.
    -
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Sebelum masuk waktu rehat, saya sempat membuat surat/notis pindaan permohonan kebenaran merancang bagi pecah sempadan. Surat/notis pindaan tersebut perlu dihantar kepada pemohon (Jurukur Ramadhan) untuk memberitahu beliau bahawa permohonan kebenaran merancang yang dibuat telah diproses oleh pihak majlis dan didapati permohonan tersebut perlu dipinda untuk diselaraskan dengan perancangan majlis. Surat pindaan tersebut dikepilkan bersama pelan susuatur yang perlu dipinda dan diberi tempoh pindaan dalam masa 21 hari dari tarikh notis pindaan ini dikeluarkan. Dan jika, pemohon gagal mengemukakan pelan-pelan pindaan tersebut dalam tempoh yang diberi, maka permohonan akan ditolak. Nombor rujukan surat/notis tersebut adalah MPKB-BRI (P) PS 202/68(08)/2010(4)

    Tempat: Dewan konvensyen KTC (Kelantan Trande Centre) Kota Bharu

    - Menghadirkan diri di dalam Majlis Itqan Dan Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Pengawai Dan Kakitangan MPKB-BRI untuk tahun 2009. Majlis tersebut diadakan di Dewan konvensyen KTC (Kelantan Trande Centre) Kota Bharu. Majlis tersebut bermula jam 2.30 petang dan berakhir kira-kira jam 4.30 petang. Antara aktiviti yang dijalankan ialah persembahan kebudayaan, lafaz ikrar pengawai dan kakitangan MPKB-BRI, penyampaian anugerah perkhidmatan cemerlang kepada kakitangan MPKB-BRI. Seramai 63 orang kakitangan yang menerima anugerah tersebut dan 3 orang kakitangan perancang Bandar turut menerima anugerah tersebut.

    ReplyDelete
  27. 11/08/2010-Rabu

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar


    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat 6 keping surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi pecah sempadan. Surat kelulusan tersebut perlu disediakan sebanyak 4 salinan setiap satu. Antara nombor rujukan surat yang difotostat ialah:



    1) MPKB-BRI (P) PS 149/38(05)/2009 (5)
    2) MPKB-BRI (P) PS 203/69(26)/2009 (5)
    3) MPKB-BRI (P) PS 205/76(07)/2010 (4)
    4) MPKB-BRI (P) PS 206/56(04)/2010 (4)
    5) MPKB-BRI (P) PS 207/74(03)/2010 (4)
    6) MPKB-BRI (P) PS 204/74(09)/2010 (4)


    Seterusnya, mengecop pelan lulus pada fail yang sama dan mencatit tarikh serta nombor fail pada pelan tersebut.

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 189/57/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 160/64/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 181/69/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 128/31/2010
    5) MPKB-BRI (P) PS 180/69/2010
    6) MPKB-BRI (P) PS 177/47/2010
    7) MPKB-BRI (P) PS 187/31/2010


    Catatan:
    Arkitek juga akan menyediakan salinan Pelan Pecah Sempadan tersebut melalui softcopy ke dalam CD. Gerakerja yang dijalankan ialah membuat Pelan charting bagi permohonan Pecah Sempadan yang telah diluluskan dan diberikan Kebenaran Merancang oleh pihak berkuasa MPKB-BRI. Proses mengcharting tersebut menggunakan perisian Mapinfo dan Autocad.


    12/08/2010-Khamis

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat surat minit pengawai kanan perancang Bandar dan Desa Malaysia ke 24 sebanyak 20 salinan.

    - Selain itu, memfotostat kertas kerja tambahan 2 bagi mesyuarat jawatankuasa kecil BTI (binaan tanpa izin) MPKB-BRI bil. 07/2010. Kertas kerja tambahan tersebut perlu disediakan sebanyak 40 salinan.

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan di atas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PP 438/35/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 474/76/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 460/55/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 475/49/2010

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  28. 19/08/2010-Khamis

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1. MPKB-BRI (P) PS 200/36/2010
    2. MPKB-BRI (P) PS 122/79/2010
    3. MPKB-BRI (P) PS 188/45/2010
    4. MPKB-BRI (P) PS 192/77/2010
    5. MPKB-BRI (P) PS 72/79/2010
    6. MPKB-BRI (P) PS 74/51/2010

    - Membuat Pelan Sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Pemohon yang ingin membeli pelan sureh mesti menyertakan sekali dengan geran tanah bagi lot yang dipohon. Tujuannya bagi memudahkan urusan semakan pelan sureh dibuat.
    Setiap cadangan permohonan Kebenaran Merancang, pemohon mesti mendapatkan semakan perancangan pelan sureh bagi tujuan mengesan dan mengenalpasti lokasi cadangan projek yang ingin dibangunkan serta melihat pengezonan perkawasan di sekitar tapak cadangan tersebut samada lokasi cadangan permohonan kebenaran merancang tersebut terlibat atau tidak dengan apa-apa perancangan di kawasan pentadbiran MPKB-BRI. Selain itu, pelan sureh penting untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh jabatan perancangan Bandar dengan mengikut piawaian perancangan.

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.



    22/08/2010-Ahad

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi cadangan permohonan PP. kelulusan Kebenaran merancang yang telah diberikan oleh pihak majlis dengan disertakan syarat-syarat iaitu pemohon mesti mendapatkan kelulusan pelan bangunan terlebih dahulu sebelum sebarang kerja-kerja bangunan dimulakan. Antara nombor rujukan surat yang dikeluarkan ialah:


    i. MPKB-BRI (P) PP 479/83/2010(3)
    ii. MPKB-BRI (P) PP 485/31/2010(3)

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan diatas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    i. MPKB-BRI (P) PP 437/62/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PP 438/35/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PP 444/53/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PP 439/76/2010
    v. MPKB-BRI (P) PP 448/78/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PP 447/60/2010
    vii. MPKB-BRI (P) PP 449/64/2010
    viii. MPKB-BRI (P) PP 441/56/2010
    ix. MPKB-BRI (P) PP 445/76/2010
    x. MPKB-BRI (P) PP 446/49/2010

    - Membuat Pelan Sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Pemohon yang ingin membeli pelan sureh mesti menyertakan sekali dengan geran tanah bagi lot yang dipohon. Tujuannya bagi memudahkan urusan semakan pelan sureh dibuat.

    ReplyDelete
  29. 23/08/2010-Isnin

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan di atas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PP 479/83/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 208/12/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 357/51/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 22/14/2008
    5) MPKB-BRI (P) PP 112/7/2010

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 161/77(01)/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 67/69(10)/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 66/66(02)/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 275/62(12)/2009
    5) MPKB-BRI (P) PS 142/75(04)/2010

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  30. 24/08/2010-Selasa

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Menyediakan dan menyelaras kertas kerja mesyuarat Jawatankuasa Kecil BTI, MPKB-BRI Bil. 12/2010 yang akan diadakan pada 25.08.2010 (Rabu) jam 2.30 petang bertempat di Bilik mesyuarat Melor. Gerakerja yang dilakukan ialah menfotostat kertas kerja tersebut sebanyak 20 set.
    Agenda mesyuarat ini membincangkan kes2 BTI (Binaan Tanpa Izin) yang baru dikesan, kes-kes rayuan, hal-hal berbangkit dan hal-hal lain yang berkaitan dengan BTI.

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’

    1) MPKB-BRI (P) PP 495/33/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 496/51/2010

    - Mengecop pelan lulus bagi fail perintah pembangunan yang telah diluluskan cadangan permohonan kebenaran merancang. Setelah mengecop kelulusan pada pelan tersebut, butir-butir seperti tarikh cop lulus, dan nombor fail perlu dicatitkan pada pelan yang telah dicop kelulusan. Antara nombor fail yang telah diluluskan kebenaran merancang ialah:


    1) MPKB-BRI (P) PP 449/64/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 437/62/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 381/64/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 490/67/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 492/52/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 488/62/2010
    7) MPKB-BRI (P) PP 436/39/2010
    8) MPKB-BRI (P) PP 467/56/2010
    9) MPKB-BRI (P) PP 489/67/2010
    10) MPKB-BRI (P) PP 455/34/2010

    - Membuat surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi cadangan permohonan PP. kelulusan Kebenaran merancang yang telah diberikan oleh pihak majlis dengan disertakan syarat-syarat iaitu pemohon mesti mendapatkan kelulusan pelan bangunan terlebih dahulu sebelum sebarang kerja-kerja bangunan dimulakan. Antara nombor rujukan surat yang dikeluarkan ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 449/64/2010(5)
    2) MPKB-BRI (P) PP 437/62/2010(5)
    3) MPKB-BRI (P) PP 381/64/2010(5)
    4) MPKB-BRI (P) PP 490/67/2010(4)
    5) MPKB-BRI (P) PP 492/52/2010(4)
    6) MPKB-BRI (P) PP 488/62/2010(4)
    7) MPKB-BRI (P) PP 436/39/2010(5)
    8) MPKB-BRI (P) PP 467/56/2010(5)
    9) MPKB-BRI (P) PP 489/67/2010(4)
    10) MPKB-BRI (P) PP 455/34/2010(6)

    - membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan Pecah Sempadan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Dan surat yang dikeluarkan perlu disediakan 5 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan lapan (8) set salinan pelan tatatur yang telah ditandatangani dan ianya perlu dikembalikan kepada pemohon. Manakala, dua (2) set lagi dikepilkan ke dalam fail permohonan tersebut. Antara no. rujukan surat :


    1) MPKB-BRI (P) PS 186/68(06)/2010 (5)
    2) MPKB-BRI (P) PS 212/40(03)/2010 (4)


    25/08/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat surat arahan bagi kes BTI (binaan tanpa izin). Surat tersebut dibuat (1) salinan iaitu surat asli diberikan kepada tuan empunya bangunan dan (1) salinan disimpan di dalam fail BTI berkenaan. Antara nombor rujukan surat ialah:

    MPKB-BRI (P) PAT 115/19/2010(11)
    MPKB-BRI (P) PAS 205/54/2010(9)
    MPKB-BRI (P) PAU 47/39/2010(15)
    MPKB-BRI (P) PAU 158/39/2010 (9)
    MPKB-BRI (P) PAS 220/64/2010(8)
    MPKB-BRI (P) PAU 230/36/2010(9)
    MPKB-BRI (P) PAT 02/26/2010 (9)
    MPKB-BRI (P) PAT 157/25/2010(9)

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  31. 26/08/2010-Khamis
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan di atas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    MPKB-BRI (P) PP 485/31/2010
    MPKB-BRI (P) PP 455/34/2010


    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat kertas memo mesyuarat petugas makanan untuk majlis khatam Al-Quran dan sambutan hari kemerdekaan 2010 pada 30 Ogos 2010 bertempat di Stadium Sultan Muhammad ke-IV. Kertas memo tersebut perlu disediakan sebanyak 50 salinan. Kertas memo tersebut perlu diedarkan kepada staf-staf yang telah dilantik sebagai petugas makanan untuk program tersebut.Mesyuarat tersebut akan diadakan pada 29 Ogos 2010 (Ahad) bersamaan dengan 19 Ramadhan 1431H bermula jam 10.00 pagi bertempat di Dewan Bunga Raya, MPKB-BRI.


    29/08/2010-Ahad

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat kertas kerja minit mesyuarat Jawatankuasa Perancangan, Bangunan Dan Pengurusan Alam Sekitar bil. 03/2010. Kertas kerja minit mesyuarat tersebut perlu disediakan sebanyak 150 set salinan. Kertas kerja minit ini perlu diangkat ke mesyuarat Jawatankuasa Perancangan, Bangunan Dan Pengurusan Alam Sekitar yang akan diadakan pada 2 september 2010 (khamis) bersamaan dengan 23 Ramadhan 1431H.

    - mengecop pengesahan Pihak Berkuasa MPKB-BRI pada kertas minit mesyuarat jawatankuasa kecil BTI. Tujuannya adalah bagi mengesahkan kertas minit mesyuarat tersebut telah dikeluarkan dan untuk tindakan selanjutnya berdasarkan keputusan minit tersebut. Terdapat 27 buah fail yang perlu dicop pengesahan kertas minit. Antara fail-fail tersebut ialah:

    MPKB-BRI (P) PAS 233/54/2010
    MPKB-BRI (P) PAS 244/67/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 248/75/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 239/76/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 283/27/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 237/47/2010
    MPKB-BRI (P) PAS 235/62/2010
    MPKB-BRI (P) PAS 234/69/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 246/58/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 251/49/2010
    MPKB-BRI (P) PAT 252/46/2010

    ReplyDelete
  32. 30/08/2010-Isnin

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 501/20/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 498/39/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 502/52/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 503/44/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 500/51/2010
    6) MPKB-BRI (P) PP 499/51/2010

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 120/51(01)/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 115/69(10)/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 106/26(01)/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 38/30(01)/2010
    5) MPKB-BRI (P) PS 116/51(05)/2010



    01/09/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat dan membuat penyelarasan terhadap kertas kerja mesyuarat Jawatankuasa Perancangan, Bangunan Dan Pengurusan Alam Sekitar MPKB-BRI bil. 04/2010 yang akan diadakan pada 02 september 2010 (khamis) iaitu bersamaan dengan 23 Ramadhan 1431H pada jam 2.00 petang bertempat di Dewan Bunga Raya MPKB-BRI. Kertas kerja tersebut perlu disediakan sebanyak 35 set dan saya difahamkan bahawa mesyuarat tersebut akan dihadiri oleh 30 orang pengawai MPKB-BRI dan ahli – ahli majlis.

    Agenda mesyuarat tersebut akan membincangkan perkara-perkara berbangkit di dalam kertas minit mesyuarat jawatankuasa perancangan, Bandar dan pengurusan alam sekitar bil.03/2010 pada telah bersiadang 23hb. Jun 2010, kertas kerja bil. 01 (Cadangan Menukar Jalan Nama Jalan Pengkalan Chepa), kertas kerja bil.02 (Cadangan Menamakan Jalan Dan Lorong Di Taman Bakti Dan Taman Mesra Mukim Baung, Daerah Panji, Jajahan Kota Bharu), kertas kerja bil.03 (Cadangan Pemasangan Peneduh Kaki Lima Yang Seragam Di Bangunan Baru Bandar Kubang Kerian), menerima dan mengesahkan minit mesyuarat jawatankuasa binaan tanpa izin (bil.08, 09 & 10/2010), dan hal-hal lain yang berkaitan.

    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta

    ReplyDelete
  33. 02/09/2010-Khamis
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 513/46/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 504/49/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 509/39/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 510/62/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 512/47/2010

    - membuat Pelan Charting bagi fail Perintah Pembangunan (PP) yang telah diluluskan di atas standart sheet yang berkenaan secara manual dan memasukkan ulasan data minit ke dalam kertas minit yang terdapat di dalam fail tersebut secara manual. Antara no. fail:

    1) MPKB-BRI (P) PP 416/76/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 399/20/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 415/54/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 417/37/2010

    05/09/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - mengecop pengesahan Pihak Berkuasa MPKB-BRI pada kertas minit mesyuarat jawatankuasa kecil BTI. Tujuannya adalah bagi mengesahkan kertas minit mesyuarat tersebut telah dikeluarkan dan untuk tindakan selanjutnya berdasarkan keputusan minit tersebut. Terdapat 27 buah fail yang perlu dicop pengesahan kertas minit. Antara fail-fail tersebut ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PAS 328/54/2009
    2) MPKB-BRI (P) PAS 179/28/2010
    3) MPKB-BRI (P) PAU 119/47/2010
    4) MPKB-BRI (P) PAU 146/39/2010
    5) MPKB-BRI (P) PAS 281/39/2010
    6) MPKB-BRI (P) PAS 283/23/2009
    7) MPKB-BRI (P) PAS 43/62/2010
    8) MPKB-BRI (P) PAS 215/69/2009
    9) MPKB-BRI (P) PAU 137/39/2009
    10) MPKB-BRI (P) PAU184/44/2010
    11) MPKB-BRI (P) HBL 01/48/2009


    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 510/62/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 512/47/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 504/49/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 509/39/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 513/46/2010

    ReplyDelete
  34. 06/09/2010-Isnin
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 515/69/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 517/43/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 518/77/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 519/71/2010

    07/09/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Mengecop pelan lulus bagi fail perintah pembangunan yang telah diluluskan cadangan permohonan kebenaran merancang perintah pembangunan (PP). Setelah mengecop kelulusan pada pelan tersebut, butir-butir seperti tarikh cop lulus, dan nombor fail perlu dicatitkan pada pelan yang telah dicop kelulusan. Antara nombor fail yang telah diluluskan kebenaran merancang ialah:


    1) MPKB-BRI (P) PP 510/64/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 507/62/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 508/64/2010

    - Membuat surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi cadangan permohonan PP. kelulusan Kebenaran merancang yang telah diberikan oleh pihak majlis dengan disertakan syarat-syarat iaitu pemohon mesti mendapatkan kelulusan pelan bangunan terlebih dahulu sebelum sebarang kerja-kerja bangunan dimulakan. Antara nombor rujukan surat yang dikeluarkan ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 510/64/2010(3)
    2) MPKB-BRI (P) PP 507/62/2010(4)
    3) MPKB-BRI (P) PP 508/64/2010(4)
    4) MPKB-BRI (P) PP 503/67/2010(4)


    08/09/2010-Rabu
    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta

    - menyusun syit piawai ditempat yang disediakan mengikut urutan nombor yang tertera pada syit piawaian tersebut.

    ReplyDelete
  35. 09/09/2010-Khamis
    Tempat : Kaunter hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - membuat pelan charting PS secara manual yang telah diberikan oleh penolong pengawai perancang Bandar (PPPB) di atas standard sheet yang telah ditetapkan bagi setiap fail mengikut mukim sesuatu kawasan.

    Sebelum mengcharting di atas standart sheet, setiap ukuran keluasan dan lebar bagi sempadan lot haruslah ditukar daripada ukuran meter kepada ukuran kaki bagi memudahkan proses mengcharting dengan menggunakan ‘scale’.

    Fail-fail yang dicharting di dalam standard sheet adalah
    1) MPKB-BRI (P) PS 198/53/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 205/76/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 149/38/2010

    - Pukul 12.00 tengahari, semua kakitangan dibenarkan pulang bersempena dengan ketibaan sambuatan Hari Raya Aidilfitri.

    10-12/09/2010
    Cuti Hari Raya Aidilfitri

    13/09/2010(Isnin)
    Tempat: pejabat perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - Menandatangani dan cop penerimaan pelan permohonan kebenaran merancang daripada pihak OSC.

    Catatan:
    Hari ini tidak banyak kerja yang dilakukan. Suasana pejabat pun lengang dan ramai staf yang masih bercuti. Pelanggan yang datang berurusan pun hanya beberapa orang sahaja.

    ReplyDelete
  36. 14/09/2010-Selasa
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Mengecop minit mesyuarat yang telah ditampal di dalam fail BTI yang telah diserahkan oleh penolong pengawai perancang Bandar (PPPB). Fail-fail ini telah diangkat ke mesyuarat dan telah dikenakan tindakan roboh bagi setiap kes BTI. Kesemua fail yang telah dicop yang mana telah diangkat ke mesyuarat ini adalah berada di dalam penguatkuasaan akta zon Tengah di dalam kawasan MPKB-BRI. Minit mesyuarat yang di cop di dalam fail adalah untuk menunjukkan bahawa PPPB telah meneliti dan mengambil perhatian terhadap Kes BTI tersebut.

    Fail-fail yang dicop adalah:

    1) MPKB-BRI (P) PAT 240/75/2010
    2) MPKB-BRI (P) PAT 239/76/2010
    3) MPKB-BRI (P) PAU 238/27/2010
    4) MPKB-BRI (P) PAU 237/46/2010
    5) MPKB-BRI (P) PAS 246/58/2010
    6) MPKB-BRI (P) PAS 251/49/2010
    7) MPKB-BRI (P) PAS 248/11/2010

    - Terdapat juga fail PP yang dimasukkkan ke dalam kes BTI kerana pembinaan dilakukan sebelum mendapat kelulusan kebenaran merancang. Setelah diangkat mesyuarat, tindakan roboh telah dikenakan dan tuan empunya bangunan haruslah membuat permohonan baru bagi mendapatkan kebenaran merancang.

    Fail tersebut adalah:
    MPKB-BRI (P) PP 358/31/2008

    15/09/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 523/54/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 524/45/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 525/43/2010

    - membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan Pecah Sempadan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Dan surat yang dikeluarkan perlu disediakan 5 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan lapan (8) set salinan pelan LCP (laporan cadangan permohonan) yang telah diluluskan dan ianya perlu dikembalikan kepada pemohon. Manakala, dua (2) set lagi dikepilkan ke dalam fail permohonan tersebut. Selain itu, mengeluarkan CD softcopy pelan LCP yang terdapat di dalam fail permohonan tersebut dan diserahkan kepada juruteknik untuk mengcharting pelan tersebut dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara no. rujukan surat :


    i. MPKB-BRI (P) PS 217/69(27)/2010 (3)
    ii. MPKB-BRI (P) PS 212/40(14)/2010 (4)
    iii. MPKB-BRI (P) PS 186/68(10)/2010 (4)

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat surat kelulusan perintah pembangunan bagi pecah sempadan. Surat kelulusan tersebut perlu disediakan 5 salinan setiap satu. Antara surat yang difotostat ialah;


    i. MPKB-BRI (P) PS 201/61(27)/2010 (3)
    ii. MPKB-BRI (P) PS 183/56(14)/2010 (4)
    iii. MPKB-BRI (P) PS 214/62(10)/2010 (4)
    iv. MPKB-BRI (P) PS 216/33(27)/2010 (3)
    v. MPKB-BRI (P) PS 215/30(14)/2010 (4)
    vi. MPKB-BRI (P) PS 218/69(10)/2010 (4)
    vii. MPKB-BRI (P) PS 217/69(27)/2010 (3)

    -
    - Menghadiri rumah terbuka hari raya di kediaman kakitangan perancang Bandar (Ketua Unit Penguatkuasaan Akta) di jalan Telipot.

    ReplyDelete
  37. 16/09/2010-Khamis
    Cuti umum-cuti hari Malaysia

    19/09/2010-Ahad
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 148/27(05)/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 123/27(01)/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 127/54(01)/2010
    4) MPKB-BRI (P) PS 160/44(10)/2010
    5) MPKB-BRI (P) PS 151/59(02)/2010

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    20/09/2010-Isnin

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja am pejabat iaitu memfotostat kertas kerja cadangan pembangunan semula kawasan Pekan Kubang Pasu Bandar Kota Bharu, Kelantan. Kertas kerja tersebut perlu disediakan sebanyak 5 salinan. Kertas kerja tersebut diperlukan untuk mesyuarat pada petang ini bermula jam 2.00 petang.

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan perintah pembangunan (PP) yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’da membuat kulit fail. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:
    MPKB-BRI (P) PP 216/33/2010

    ReplyDelete
  38. 21/09/2010-Selasa
    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat kerja-kerja am pejabat iaitu memfotostat surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi cadangan permohonan PP. surat tersebut perlu disediakan sebanyak 5 salinan. Antara surat yang perlu di fotostat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 216/33/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 218/69/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 201/61/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 214/62/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 5217/69/2010

    - Memfotostat (2) kertas kerja untuk Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan, Bangunan Dan Pengurusan Alam Sekitar MPKB-BRI bil. 04/2010 iaitu bagi cadangan mengenakan FI kebenaran merancang ke atas perkhidmatan parking persendirian berbayar dan kertas kerja tambahan bagi cadangan perluasan kawasan pusat bandar dan kawasan bandar kota bharu ubtuk tujuan caj levi tampat letak kereta. Kertas kerja tersebut perlu disediakan sebanyak 30 set setiap satu kertas kerja.

    22/09/2010-Rabu
    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan pecah sempadan (PS) yang baru iaitu dengan mendaftarkan no. fail tersebut dan merekod serta memasukkan data ke dalam kertas minit dengan menggunakan perisian ‘Word’da membuat kulit fail. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:
    i. MPKB-BRI (P) PS 225/52(04)/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PS 224/25(02)/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PS 223/45(07)/2010

    - Membuat pelan charting bagi permohonan kebenaran merancang pecah sempadan (PS) yang telah diluluskan dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Antara nombor fail PS yang telah dicharting ialah:

    i. MPKB-BRI (P) PS 140/68(04)/2010
    ii. MPKB-BRI (P) PS 282/69(43)/2010
    iii. MPKB-BRI (P) PS 4/38(01)/2010
    iv. MPKB-BRI (P) PS 107/76(03)/2010
    v. MPKB-BRI (P) PS 50/67(03)/2010
    vi. MPKB-BRI (P) PS 78/45(01)/2010

    - Membuat pelan sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Terdapat dua (2) lokasi yang perlu di semak melalui permintaan pelan sureh iaitu di kawasan mukim Tapang dan Mentuan. Pemohon yang ingin membeli pelan sureh, diminta membawa bersama salinan geran tanah yang berkenaan. Tujuannya bagi memudahkan urusan semakan perancangan pelan sureh dibuat. Setiap cadangan permohonan Kebenaran Merancang, pemohon mesti mendapatkan semakan perancangan pelan sureh bagi tujuan mengesan dan mengenalpasti lokasi cadangan projek yang ingin dibangunkan serta melihat pengezonan perkawasan di sekitar tapak cadangan tersebut samada lokasi cadangan permohonan kebenaran merancang tersebut terlibat atau tidak dengan apa-apa perancangan di kawasan pentadbiran MPKB-BRI. Selain itu, pelan sureh penting untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh jabatan perancangan Bandar dengan mengikut piawaian perancangan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.

    ReplyDelete
  39. 23/09/2010-Khamis

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot bagi permohonan pecah sempadan di kawasan mukim pulau kundor. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.


    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Membuat pelan sureh dengan menggunakan program perisian mapinfo dan autocad. Terdapat dua (2) lokasi yang perlu di semak melalui permintaan pelan sureh iaitu di kawasan mukim Kota dan Banggu. Pemohon yang ingin membeli pelan sureh, diminta membawa bersama salinan geran tanah yang berkenaan. Tujuannya bagi memudahkan urusan semakan perancangan pelan sureh dibuat. Setiap cadangan permohonan Kebenaran Merancang, pemohon mesti mendapatkan semakan perancangan pelan sureh bagi tujuan mengesan dan mengenalpasti lokasi cadangan projek yang ingin dibangunkan serta melihat pengezonan perkawasan di sekitar tapak cadangan tersebut samada lokasi cadangan permohonan kebenaran merancang tersebut terlibat atau tidak dengan apa-apa perancangan di kawasan pentadbiran MPKB-BRI. Selain itu, pelan sureh penting untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh jabatan perancangan Bandar dengan mengikut piawaian perancangan.

    - Membuat kad jempuatan majlis sambutan hari raya yang akan diadakan pada 27 September 2010 bertempat di pejabat perancang Bandar. Kad jempuatan tersebut akan diedarkan ke bahagian/jabatan di MPKB-BRI dan para ahli majlis.


    26/09/2010-Ahad

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Menfotostat surat/memo yang dibawa masuk daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan dan ditampal di bahagian papan kenyataan Pejabat Perancang Bandar. Surat/memo tersebut mengenai penjelasan keperluan bekerja lebih masa bagi kakitangan MPKB-BRI

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PP. Gerakerja yang dilakukan ialah cop nombor fail, memasukkan kertas minit, memasukkan surat-surat, dokumen-dokumen dan pelan yang berkenaan ke dalam fai serta mencatit nombor fail pada setiap dokumen-dokumen tersebut. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PP tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 533/62/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP532/67/2010

    - Membuat surat kelulusan permohonan kebenaran merancang bagi cadangan permohonan PP. kelulusan Kebenaran merancang yang telah diberikan oleh pihak majlis dengan disertakan syarat-syarat iaitu pemohon mesti mendapatkan kelulusan pelan bangunan terlebih dahulu sebelum sebarang kerja-kerja bangunan dimulakan. Antara nombor rujukan surat yang dikeluarkan ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 502/57/2010(6)
    2) MPKB-BRI (P) PP 516/70/2010(4)
    3) MPKB-BRI (P) PP 521/64/2010(4)

    - membuat kerja-kerja di dalam proses pembukaan fail Kebenaran Merancang bagi permohonan PS (pecah sempadan). Gerakerja yang dilakukan ialah cop nombor fail, memasukkan kertas minit, memasukkan surat-surat, dokumen-dokumen dan pelan yang berkenaan ke dalam fail serta mencatit nombor fail pada setiap dokumen-dokumen tersebut. Seterusnya, menampal nama pemohon dan tajuk cadangan permohonan kebenaran merancang pada fail PS tersebut. Antara fail yang terlibat ialah:


    1) MPKB-BRI (P) PS 227/76(09)/2010
    2) MPKB-BRI (P) PS 225/50(04)/2010
    3) MPKB-BRI (P) PS 222/15(12)/2010

    ReplyDelete
  40. 27/09/2010-Isnin
    Tempat :Pejabat Perancang Bandar

    Pada hari ini, di pejabat perancang Bandar ada mengadakan majlis sambutan hari raya. Majlis ini diadakan secara terbuka dengan menjemput semua staf MPKB-BRI, kenalan-kenalan (arkitek, jurukur, jururancang, pemaju dll) . Saya turut melibatkan diri didalam menjayakan majlis ini dengan membantu menyediakan persiapan untuk majlis tersebut. Majlis sambutan hari raya
    terbuka ini bermula jam 11.30 pagi dan berakhir jam 4.00 petang.

    28/09/2010-Selasa

    - Membuat kerja am pejabat iaitu memfotostat surat kelulusan bagi permohonan perintah pembangunan. Surat kelulusan tersebut perlu dibuat salinan sebanyak 5 salinan. Antara no. rujukan surat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PP 474/75/2010
    2) MPKB-BRI (P) PP 476/27/2010
    3) MPKB-BRI (P) PP 465/27/2010
    4) MPKB-BRI (P) PP 475/49/2010
    5) MPKB-BRI (P) PP 477/69/2010


    - Menghadiri majlis sambutan hari raya terbuka anjuran MPKB-BRI yang bertempat di Dewan Jubli Perak MPKB-BRI, Kota Bharu. Majlis terbuka hari raya ini di hadiri oleh semua kakitangan MPKB-BRI dan orang awam. Majlis ini bermula pada pukul 11.00 pagi dan berakhir jam 2.00 petang.

    29/09/2010-Rabu
    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar

    - melayani pelanggan yang ingin membuat semakan dan carian lot. Tujuan pelanggan membuat semakan lot adalah untuk melihat perancangan jalan yang dibuat oleh pihak Berkuasa MPKB-BRI terhadap kawasan di sekitar mentara lot yang ingin dibangunkan.

    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - membuat dan mengeluarkan surat kelulusan Perintah Pembangunan Pecah Sempadan ke atas permohonan Kebenaran Merancang (KM) kepada permohon (arkitek). Dan surat yang dikeluarkan perlu disediakan 5 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan lapan (8) set salinan pelan tatatur yang telah ditandatangani dan ianya perlu dikembalikan kepada pemohon. Manakala, dua (2) set lagi dikepilkan ke dalam fail permohonan tersebut. Antara no. rujukan surat :


    1) MPKB-BRI (P) PS 155/51(08)/2010 (7)
    2) MPKB-BRI (P) PS 199/65(04)/2010 (6)
    3) MPKB-BRI (P) PS 208/68(10)/2010 (7)
    4) MPKB-BRI (P) PS 220/71(02)/2010 (4)
    5) MPKB-BRI (P) PS 221/29(29)/2010 (4)
    6) MPKB-BRI (P) PS 223/88(07)/2010 (3)
    7) MPKB-BRI (P) PS 219/35(04)/2010 (6)

    Tempat : Mukim Panji
    - Mengiringi kakitangan ke jemputan rumah terbuka hari raya di kediaman Arkitek (Fauzi Arkitek) di mukim panji iaitu salah seorang arkitek yang berurusan dengan pihak perancang bandar.

    ReplyDelete
  41. 30/09/2010-Khamis

    Tempat: Kaunter Hadapan Pejabat Perancang Bandar
    - melayani pelanggan ( Arkitek, Jurukur, Jururancang dll) di dalam urusan proses pembelian Pelan Sureh. Gerakerja yang dilakukan ialah mengeluarkan resit untuk pembelian Pelan Sureh yang diminta.




    Tempat: Pejabat Perancang Bandar

    - Memfotostat surat kelulusan kebenaran merancang perintah pembangunan bagi pecah sempadan. Surat kelulusan tersebut perlu ditandatangani oleh ketua penolong pengarah perancang Bandar terlebih dahulu sebelum dibuat salinan. Surat tersebut perlu disediakan salinan sebanyak 4 salinan. Surat yang asli perlu dikepilkan bersama dengan (8) set pelan yang telah diluluskan kebenaran merancang dan akan dikembalikan semula kepada pemohon. Manakala, surat salinan tersebut disimpan didalam fail cadangan tersebut. Antara surat yang difotostat ialah:

    1) MPKB-BRI (P) PS 155/51(08)/2010 (7)
    2) MPKB-BRI (P) PS 199/65(04)/2010 (6)
    3) MPKB-BRI (P) PS 208/68(10)/2010 (7)
    4) MPKB-BRI (P) PS 220/71(02)/2010 (4)
    5) MPKB-BRI (P) PS 221/29(29)/2010 (4)
    6) MPKB-BRI (P) PS 223/88(07)/2010 (3)
    7) MPKB-BRI (P) PS 219/35(04)/2010 (6)

    ReplyDelete
  42. salam, boley saya taw anda amik course ape ya?

    ReplyDelete
  43. kebanyakkan kes roboh BTI ni kenapa? adakah termakan rizab jalan? atau...?

    ReplyDelete
  44. kebanyakkan kes roboh BTI ni kenapa? adakah termakan rizab jalan? atau...?

    ReplyDelete