Thursday, May 27, 2010

Mohd Faizul Bin Ismail


Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

64 comments:

  1. Assalamualaikum prof..
    sy memohon maaf atas kelewatan memberi maklum balas tentang laporan harian sy kepada prof.sy harap prof dapat maafkan sy..

    01 Jun 2010 (Laporan Harian Saya)

    Pada jam 8.00 pagi,sy telah mendaftarkan diri di Universiti Malaysia Kelantan untuk menjalani sesi praktikal.Prof,sy telah ditempatkan ke unit kolej kediaman pelajar di bawah bahagian Hal Ehwal Pelajar.Encik Zamri Ismail merupakan penyelia sy disini dan merangkap pegawai penolong pendaftar.keadaan tempat praktikal sy agak selesa dan suasana di sini baik.Prof,pada hari pertama di sini,sy telah mempelajari tentang tugas pemantauan bilik pelajar-pelajar bagi memastikan setiap kemudahan yang ada tersedia dalam keadaan baik.Ini merupakan satu pengalaman yang baru bagi diri sy prof.

    ReplyDelete
  2. 02 Jun 2010

    Assalamualaikum prof...
    Prof,hari ni merupakan hari kedua sy menjalani prktikal dan sy telah ditugaskan untuk memantau bilik pelajar-pelajar supaya kemudahan yang ada tersedia dengan baik seperti katil,tilam,rak penyidai kain,almari dan lain-lain.Ini adalah untuk memastikan kemudahan tersebut ada di setiap bilik penginapan pelajar.Hal ini kerana tidak lama lagi awal semester akan bermula dan menurut penyelia sy,kemasukan pelajar baru adalah seramai 700 lebih orang.semua pelajar di universiti ini wajib tinggal di kolej kediaman yang disediakan.oleh yang demikian,kerja hari ini agak memenatkan sy dan sy akur dengan tugas yang diberikan.Barulah sy tahu bahawa dunia seorang pelajar amat berbeza dengan dunia pekerjaan.Apa yang hendak ditekankan disini bahawa sy telah mendapat pengalaman yang baru dan ianya pasti dapat memberi pengatahuan yang lebih mendalam serta input yang berguna untuk masa hadapan seterusnya menjadikan sy seorang pelajar praktikal yang lebih matang dan bersikap profesional.

    ReplyDelete
  3. 03 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...
    Hari ketiga sy hadir seperti biasa ke tempat praktikal.Pada jam 10.00 pagi sy telah diarahkan oleh pihak pejabat untuk menghadiri satu mesyuarat.Dalam mesyuarat tersebut,sy dilantik untuk menjadi penyambut tetamu Sempena Anugerah Khidmat Cemerlang 2009 yang dipengerusikan oleh encik Mohd Akmal Abu Bakar.Beliau merangkap sebagai ketua penyambut tetamu.anugerah khidmat cemerlang ini akan diberikan kepada kakitangan-kakitangan universiti Malaysia Kelantan yang telah berkhidmat dengan penuh tanggungjawab dalam meningkatkan produktiviti dan mutu kerja yang lebih baik.Anugerah tersebut akan diadakan pada 09 Jun 2010 bertempat di Dewan Terbuka Keusahawanan Universiti Malaysia Kelantan dan akan dirasmikan oleh Ketua Setiausaha Negara(KSN).Prof,sy dapat mempelajari banyak benda disini dan ianya adalah satu pengalaman yang amat berguna untuk diri sy.

    ReplyDelete
  4. 07 Jun 2010

    assalamualaikum Prof...
    Pada hari ini sy diberi tugas untuk memastikan semua kemudahan serta peralatan di dalam bilik penginapan pelajar tersedia dengan baik dan keadaannya berada pada tahap yang memuaskan.Hal ini kerana ianya akan dapat memberi keselesaan yang sempurna kepada pelajar-pelajar.Kekemasan setiap bilik pelajar juga diutamakan bagi mewujudkan suasana yang selesa kepada pelajar-pelajar.Selain itu,sy juga berpeluang menolong mengemas barang-barang pegawai di unit kolej kediaman kerana mereka telah dipindahkan ke blok yang lain.Di sini dapatlah wujudnya jalinan kemesraan di antara pegawai-pegawai di unit kolej kediaman serta amalan tolong menolong amat penting untuk memastikan gerak kerja yang bersepadu dan kondusif.

    ReplyDelete
  5. 08 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Tepat jam 9.30 pagi,sy bersama rakan-rakan yang lain berhimpun di Dewan Terbuka Keusahawanan untuk mengikuti satu raptai Sempena Majlis Anugerah Khidmat Cemerlang 2009.Raptai ini bertujuan penyedian awal untuk memudahkan majlis tersebut berjalan dengan lancar pada keesokan harinya.Sy ditugaskan sebagai penyambut tetamu diberi tanggungjawab untuk memyambut tetamu.Oleh itu,tugas yang diberikan kepada sy perlu sy lakukan dengan sempurna dan rasa penuh tanggungjawab supaya majlis tersebut berjalan tanpa sebarang masalah.Pada sebelah petang pula,satu raptai penuh sekali lagi diadakan kerana Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan hendak melihat kelancaran perjalanan majlis tersebut pada keesokan hari.

    ReplyDelete
  6. 09 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini sy tiba ke tempat praktikal lebih awal dari hari sebelum.Tiba di tempat praktikal seawal jam 7.15 pagi.Hal ini kerana pada jam 7.30 pagi,semua yang terlibat dengan penyambut tetamu disediakan minum pagi.Pada jam 8.00 pagi,pemyambut tetamu yang ditugaskan mengambil tempat masing-masing untuk menyambut tetamu yang hadir.Selain ketua setiausaha negara,majlis ini turut dihadiri oleh pegawai-pegawai atasan agensi kerajaan seperti Jabatan Pembangunan Persekutuan(JPP),Biro TataNegara(BTN) dan lain-lain lagi.Alhamdulilah,majlis pada hari ini berjalan dengan jayanya sekali walaupun cuaca hari ini nampak mendung sedikit.Semua penerima anugerah khidmat cemerlang 2009 tampak gembira dengan anugerah yang diperolehi.

    ReplyDelete
  7. 10 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada jam 8.30 pagi sy membantu kakitangan di kolej kediaman untuk memindah dan menyusun kelengkapan bilik pelajar-pelajar seperti katil, tilam, almari pakaian dan sebagainya.Kelengkapan tersebut dipindahkan ke blok 4 dimana terdapat penambahan bilik untuk kemasukkan pelajar baru sesi 20010/2011.Tugas yang diberikan agak sukar kerana ianya berlainan dengan apa yang saya pelajari didalam kuliah.Pada jam 4.00 petang,alhamdulilah tugas yang diberikan dapat saya jalankan dengan sempurna dan ianya sedikit sebanyak dapat memberi pengalaman dan input untuk saya gunakan serta manfaatkan pada masa depan.
    ini merupakan satu pengalaman dan input yang berguna untuk sy gunakan pada masa hadapan.

    ReplyDelete
  8. 10 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada jam 8.30 pagi,saya ditugaskan untuk membantu kakitangan di kolej kediaman memindah dan memyusun kelengkapan bilik pelajar-pelajar seperti katil,tilam,almari pakaian rak penyidai kain dan sebagainya.Kelengkapan tersebut dipindahkan ke blok empat kerana ada penambahan bilik pelajar untuk kemasukan pelajar baru sesi 2010/2011.Pada jam 4.00 petang,alhamdulilah..tugas yang diberikan dapat saya jalanjan dengan sempurna dan ianya sedikit sebanyak dapat memberi pengalaman untuk saya gunakan serta manfaatkan pada masa hadapan. Walaupun tugas ini agak sukar kerana ianya berlainan dengan apa yang dipelajari di dalam kuliah namun ianya merupakan satu input yang boleh saya ambil untuk diri saya..

    ReplyDelete
  9. 11 jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    9.00 pagi,saya membantu penyelia kolej kediaman iaitu En. Shairuzani Che Hussin untuk menyelia bilik pelajar di blok empat bahagian aras bawah.Selain itu juga,saya memasang kelengkapan bilik serta menyusun kelengkapan tersebut di tempat yang sesuai.Hal ini adalah untuk memberi keselesaan kepada pelajar-pelajar.Di samping itu,saya juga melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar-pelajar seperti memastikan semua kelengkapan cukup dan jika kelengkapan rosak ianya akan diganti dengan yang baru atau dibaiki semula.

    ReplyDelete
  10. 11 jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    9.00 pagi,saya membantu penyelia kolej kediaman iaitu En. Shairuzani Che Hussin untuk menyelia bilik pelajar di blok empat bahagian aras bawah.Selain itu juga,saya memasang kelengkapan bilik serta menyusun kelengkapan tersebut di tempat yang sesuai.Hal ini adalah untuk memberi keselesaan kepada pelajar-pelajar.Di samping itu,saya juga melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar-pelajar seperti memastikan semua kelengkapan cukup dan jika kelengkapan rosak ianya akan diganti dengan yang baru atau dibaiki semula.

    ReplyDelete
  11. 13 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    9.00 pagi,saya membantu penyelia kolej kediaman iaitu En. Shairuzani Che Hussin untuk menyelia bilik pelajar di blok empat bahagian aras bawah.Selain itu juga,saya memasang kelengkapan bilik serta menyusun kelengkapan tersebut di tempat yang sesuai.Hal ini adalah untuk memberi keselesaan kepada pelajar-pelajar.Di samping itu,saya juga melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar-pelajar seperti memastikan semua kelengkapan cukup dan jika kelengkapan rosak ianya akan diganti dengan yang baru atau dibaiki semula.

    ReplyDelete
  12. 13 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    9.00 pagi,saya membantu penyelia kolej kediaman iaitu En. Shairuzani Che Hussin untuk menyelia bilik pelajar di blok empat bahagian aras bawah.Selain itu juga,saya memasang kelengkapan bilik serta menyusun kelengkapan tersebut di tempat yang sesuai.Hal ini adalah untuk memberi keselesaan kepada pelajar-pelajar.Di samping itu,saya juga melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar-pelajar seperti memastikan semua kelengkapan cukup dan jika kelengkapan rosak ianya akan diganti dengan yang baru atau dibaiki semula.

    ReplyDelete
  13. 13 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    9.00 pagi,saya membantu penyelia kolej kediaman iaitu En. Shairuzani Che Hussin untuk menyelia bilik pelajar di blok empat bahagian aras bawah.Selain itu juga,saya memasang kelengkapan bilik serta menyusun kelengkapan tersebut di tempat yang sesuai.Hal ini adalah untuk memberi keselesaan kepada pelajar-pelajar.Di samping itu,saya juga melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar-pelajar seperti memastikan semua kelengkapan cukup dan jika kelengkapan rosak ianya akan diganti dengan yang baru atau dibaiki semula.

    ReplyDelete
  14. 14 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Saya melakukan tugas-tugas penyelengaraan bilik dan menyusun kelengkapan bilik yang ada di tempat yang sesuai supaya ianya berada dalam keadaan baik dan sempurna.Penyelengaraan dilakukan di blok tiga aras satu,dua dan tiga.

    ReplyDelete
  15. 14 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    saya melakukan tugas-tugas penyelengaraan bilik dan menyusun kelengkapan bilik di tempat yang sesuai supaya ianya berada dalam keadaan baik dan sempurna.Penyelengaraan dilakukan di blok tiga,aras satu,dua dan tiga..

    ReplyDelete
  16. 15 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Tugas hari ini iaitu melakukan penyelengaraan bilik seperti memeriksa keadaan lantai bilik supaya jubin yang rosak atau pecah dibaiki dan digantikan dengan yang baru.Keadaan ini akan dibuat laporan kepada kontraktor yang terlibat untuk membaiki kerosakan tersebut.Pada jam 2.30 petang,saya menyusun kelengkapan bilik serta mengemas bilik yang mengalami kerosakan lantai supaya tiada sebarang kelengkapan bilik berada didalam bilik.Perabot-perabot yang berada didalam bilik akan dibawa keluar bagi menilai tahap kerosakan dan untuk dibaiki oleh pihak yang terlibat.

    ReplyDelete
  17. 15 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Tugas hari ini iaitu melakukan penyelengaraan bilik seperti memeriksa keadaan lantai bilik supaya jubin yang rosak atau pecah dibaiki dan digantikan dengan yang baru.Keadaan ini akan dibuat laporan kepada kontraktor yang terlibat untuk membaiki kerosakan tersebut.Pada jam 2.30 petang,saya menyusun kelengkapan bilik serta mengemas bilik yang mengalami kerosakan lantai supaya tiada sebarang kelengkapan bilik berada didalam bilik.Perabot-perabot yang berada didalam bilik akan dibawa keluar bagi menilai tahap kerosakan dan untuk dibaiki oleh pihak yang terlibat.

    ReplyDelete
  18. 16 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada jam 8.25 pagi,saya melakukan penyelengaraan bilik di blok empat.Asalnya bilik tersebut adalah bilim sukan kolej kediaman yang menyimpan alatan-alatan sukan untuk kegunaan pelajar-pelajar.Perabot-perabot serta peralatan sukan yang ada akan dibawa keluar kemudiannya dipindahkan ke bilik yang lain.Hal ini kerana bilik tersebut akan digunakan untuk penginapan pelajar baru memandangkan kemasukan pelajar sesi baru ini ramai.Apabila selesai memindahkan barang,tugas memasang kelengkapan bilik seperti katil,tilam.almari pakaian,rak penyidai kain dan sebagainya untuk kegunaan pelajar.Pada jam 11.30 pula,satu program yang dipanggil program simulasi diadakan dan saya juga turut terlibat dalam program tersebut.Program simulasi ini adalah untuk sesi pendaftaran minggu mesra mahasiswa(3m).saya diajar untuk memasukan data dan maklumat pelajar baru yang akan mendaftarkan diri pada 3 Julai ini.Kaedah ini digunakan untuk proses pendaftaran pelajar baru dan lama kemudiannya dimasukkan ke dalam sisitem pebndaftaran pelajar.Ini merupakan satu input yang amat berguna untuk diri saya disamping dapat mempelajari kaedah pendaftaran pelajar-pelajar.

    ReplyDelete
  19. 17 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada jam 8.25 pagi,saya telah diajar oleh En. Nik Salman Imaduddin untuk menyelengarakan kunci di blok tiga dan blok empat.Kaedah ini dipanggil sistem kunci untuk kolej kediaman dimana proses penyelarasan kunci di pejabat kolej kediaman.Semua bilik di kedua-dua blok penempatan ini di label supaya setiap kunci ada nombor aras serta nombor bilik.Kaedah ini penting supaya ibu kunci yang ada tidak hilang dan tidak berlaku masalah penukaran kunci dengan bilik atau blok yang lain.Kunci perlu di label dengan teliti supaya tidak timbul sebarang masalah penukaran nombor bilik apabila hendak membuka bilik..

    ReplyDelete
  20. 20 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Saya menyiapkan tugas-tugas akhir tagging kunci. Saya ditugaskan pergi ke pejabat penyelia asrama perempuan dan diminta untuk melakukan semakan dalam senarai nama pelajar-pelajar senior perempuan. Semakan ini dibuat bagi mengelakkan berlakunya pertukaran bilik dan nama pelajar. Pada sebelah petang, saya menyambung tugas menyemak senarai nama pelajar. Disebabkan terlalu banyak nama yang perlu disemak dan beberapa masalah berkaitan yang wujud, tugas ini terpaksa disambung pada keesokan hari.

    ReplyDelete
  21. 21 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada sebelah pagi, saya menyambung tugas membuat semakan senarai nama pelajar perempuan. Tugas ini telah dapat diselesaikan menjelang waktu tengahari. Sebelah petang pula, saya membantu kakitangan kolej kediaman memadankan kunci bilik supaya kunci bilik yang dipadankan adalah betul dan dapat dibuka pada bilik yang betul.

    ReplyDelete
  22. 22 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya membantui penyelia asrama memindahklan peralatan dan perabot yang rosak dari blok satu ke dalam stor yang disediakan. Selepas itu, saya berjumpa dengan Encik Zamri selaku penyelia saya untuk mendapatkan pengesahan kad pergerakan waktu bekerja. Pada pukul 10.50 pagi, saya pergi ke bahagian pembangunan organisasi (BPO) untuk menghantar kad perakam waktu bekerja. Sebelah petang pula saya dan beberapa orang pelajar praktikal lain yang berada di bawah Jabatan Hal Ehwal Pelajar (HEP) dipanggil untuk berjumpa dengan Encik Pauzi Pak Chu iaitu merangkap sebagai Timbalan Pendaftar Kanan (HEP). Dalam perjumpaan ini, beliau memberi sedikit sebanyak dorongan dan mengharapkan kami mendapat pengalaman dan input yang berguna pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  23. 23 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada 23 Jun 2010, 24 Jun 2010, 25 Jun 2010 dan 26 Jun 2010, saya ditugaskan untuk menjadi pegawai pengiring pelajar ke program Pembimbing Rakan Siswa Universiti Malaysia Kelantan (PRS). Program ini berlangsung di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Selangor dan Dusun Eco Resort,Pahang. Banyak benda serta pengalaman yang telah saya pelajari selama menghadiri program ini.

    ReplyDelete
  24. 27 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di blok tiga dan blok empat. Kerja penyeleggaraan ini melibatkan penyusunan semula kelengkapan di bilik pelajar supaya supaya berada di tempat yang sesuai. Selain itu juga, saya mengangkat alat kelengkapan pelajar yang belum cukup seperti katil, tilam, almari dan sebagainya. Hal ini adalah untuk memastikan semua peralatan cukup di bilik penginapan.

    ReplyDelete
  25. 28 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada sebelah pagi, saya ditugaskan untuk menjalankan kerja-kerja peyelenggaraan di bilik pelajar dan blok tiga dan empat. Selain itu saya diminta oleh Encik Zamri untuk mencari nama pembekal water dispenser di Kelantan. Apabila telah mengenal pasti pembekal, kami meminta pembekal untuk member senarai harga, syarat penghantaran dan ciri-ciri produk mereka. Pada sebelah petang saya menyambung tugas mencari dan menyenaraikan nama pembekal water dispenser yang ada untuk deserahkan kepada Encik Zamri.

    ReplyDelete
  26. 29 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Saya ditugaskan untuk merekod senarai nama pelajar senior di dalam buku rekod penginapan pelajar. Hal ini adalah untuk memastikan tidak berlakunya pertindihan pelajar yang sama dalam satu bilik. Selain itu saya juga melakukan kerja penyelenggaraan di bilik penginapan pelajar seperti menganti langsir yang koyak dan diganti dengan yang baru. Pada sebelah petang, saya membantu Puan Masturah selaku pegawai psikologi UMK untuk merekodkan maklumat pelajar-pelajar semester akhir. Hal ini kerana pelajar-pelajar tersebut akan ditinjau oleh Puan Masturah.

    ReplyDelete
  27. 30 Jun 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Saya menjalankan tugas di pejabat kolej kediaman dan membantu kakitangan kolej kediaman menyelenggara bilik pelajar. Selain itu juga, saya ditugaskan untuk menyemak senarai tugas pelajar senior lelaki yang akan mendiami blok satu dan dua. Pada sebelah petang, saya menyambung tugas menyemak senarai nama pelajar. Selain itu, saya membantu kakitangan kolej kediaman memeriksa dan memadankan kunci supaya berada pada bilik yang betul.

    ReplyDelete
  28. 01 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada hari ini saya melakukan kerja peyelenggaraan di bilik yang tidak cukup alat kelengkapan. Proses ini adalah yang terakhir sebelum kemasukan pelajar sesi baru pada 03 Julai ini. Selain itu, saya melakukan proses mengenal pasti kunci yang bersesuaian dengan pintu bilik. Keadaan ini dilakukan supaya tidak timbul sebarang masalah ketika proses pendaftaran pelajar baru. Pada sebelah petang, saya merekod dan memastikan nama pelajar-pelajar berada di dalam rekod penginapan pelajar dan jumlah bilik cukup untuk kesemua pelajar yang mendaftarkan diri.

    ReplyDelete
  29. 03 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Saya tiba seawal 07.30 pagi ke UMK. Hari ini merupakan hari pendaftaran bagi pelajar-pelajar baru sesi 2010/2011. Saya telah ditugaskan untuk berada di kaunter pendaftaran pelajar lelaki. Pendaftaran pelajar telah bermula lebih kurang jam 08.00 pagi. Pendaftaran ini adalah bagi menetapkan bilik pelajar-pelajar baru. Pendaftaran bilik ini menggunakan pendekatan ‘First Come, First Serve’, dimana mereka berkemungkinan akan bercampur dengan rakan sebilik yang berbeza agama, budaya, keturunan dan lain-lain. Menjelang tengah hari, pendaftaran pelajar lelaki mulai lengang. Tempat pendaftaran pelajar baru telah dilakukan di pejabat kolej kediaman memandang pelajar baru yang ingin mendaftarkan diri telah berkurang.

    ReplyDelete
  30. 04 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak dan mengemaskini maklumat pelajar baru sesi 2010/2011. Kemudian, maklumat yang ada akan dimasukkan kedalam fail yang telah disediakan khas oleh pihak kolej kediaman. Pada sebelah petang, saya ditugaskan untuk membuat tagging fail dimana setiap fail akan ditampalkan pelekat nombor blok dan nombor bilik setiap pelajar. Fail tersebut disusun mengikut blok dan bilik supaya maklumat yang dikumpul tidak hilang dan mengalami masalah.

    ReplyDelete
  31. 05 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya menyambung tugas-tugas pada hari ahad yang belum selesai. Tugas menyusun dan menyemak maklumat pelajar-pelajar baru ini mengambil masa kerana setiap butiran maklumat pelajar-pelajar baru perlu diteliti bagi mengelakkan berlaku kesilapan dan mengalami masalah dalam membuat susunan. Pada sebelah petang pula, saya merekod aduan pelajar-pelajar mengenai kerosakan dan kekurangan peralatan dalam bilik mereka. Di samping itu, saya meneruskan tugas menyusun dan menyemak maklumat pelajar baru.

    ReplyDelete
  32. 06 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya diberi tugas untuk mengemaskini maklumat pelajar-pelajar baru dimana maklumat setiap pelajar dimasukkan kedalam fail yang telah dilabelkan blok dan bilik masing-masing. Di dalam slip pendaftaran pelajar terdapat maklumat penginapan di kolej kediaman dan tarikh pelajar mendaftarkan diri mereka ke bilik. Kemudian, melakukan kerja-kerja penyelenggaraan dimana aduan yang dilaporkan oleh pelajar tentang kerosakan bilik pihak kolej akan menyelesaikan segala aduan yang diterima. Pada sebelah petangm, saya menyusun fail slip pendaftaran pelajar baru mengikut nombor blok dan nombor bilik.

    ReplyDelete
  33. 07 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak aduan kerosakan bilik pelajar dan melakukan penyelenggaraan bilik berdasarkan aduan yang dibuat. Pada sebelah petang pula, saya melakukan persediaan terakhir bagi pendaftaran pelajar-peljar senior yang akan mendaftar esok. Persediaan ini adalah rutin dan meliputi tugas menyemak kunci bilik, nama pelajar yang mencukupi dalam satu bilik, memperbaharui maklumat pelajar dan lain-lain tugas.

    ReplyDelete
  34. 08 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya terlibat dalam pendaftaran sesi pelajar lama untuk menginap di kolej kediaman. Pendaftaran di lakukan dalam sistem maklumat pelajar dan maklumat pelajar lama akan direkod mengikut bilik yang telah ditetapkan oleh pihak kolej kediaman. Pelajar senior perlu mengisi borang maklumat diri dan boring banci penduduk sebelum mendaftarkan diri dan mendapatkan kunci bilik. Banyak benda dan pengalaman baru yang dapat saya timba pada hari ini dan pengalaman ini dapat saya manfaatkan pada masa hadapan. Pada sebelah petang saya tidak dapat melakukan tugas kerana terlibat dalam kecelakaan jalan raya.

    ReplyDelete
  35. 11 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Hari ini saya menyambung tugas pendaftaran pelajar senior dimana masih ada lagi pelajar lama yang hendak mendaftarkan diri di kolej kediaman. Sebelum mendaftar, pelajar perlu mengisi borang maklumat diri dan borang banci penduduk. Kemudian barulah pelajar boleh mendaftar dan mendapatkan kunci bilik. Saya juga ditugaskan untuk mengendalikan kunci dimana selepas pelajar mendaftarkan diri, saya ditugaskan untuk memberi kunci mengikut nombor bilik seperti mana yang tertulis dalam slip pelajar tersebut. Pada sebelah petang saya melakukan kerja-kerja penyelenggaraan bilik di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan bilik.

    ReplyDelete
  36. 12 Julai 2010

    Assalamualaikum Prof...

    Pada hari ini, masih lagi terdapat pelajar-pelajar senior yang datang untuk mendaftarkan bilik dan pendaftaran pelajar – pelajar ini berlaku dengan rancak disebabkan mereka datang secara berkumpulan. Pada sebelah petang pula, pendaftaran pelajar senior masih lagi dijalankan. Di samping itu, saya juga membantu kakitangan kolej kediaman melakukan penyelenggaraan bilik pelajar. Aduan kerosakan meningkat seiring dengan pendaftaran pelajar-pelajar senior.

    ReplyDelete
  37. 13 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Tugas hari ini iaitu membantu kakitangan kolej kediaman menyelenggara bilik pelajar. Tugas ini dilakukan selepas menyemak borang aduan yang dibuat oleh pelajar. Antara aduan yang diterima adalah kerosakan lampu bilik, tombol pintu rosak dan lain-lain. Selain itu saya juga menyemak senarai nama pelajar senior yang telah dan belum mendaftar di pejabat kolej kediaman. Saya diminta oleh penyelia untuk menampal memo disetiap papan kenyataan dikolej kediaman kampus.

    14 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan sesi pendaftaran pelajar senior yang masih lagi belum mendaftarkan diri di kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Saya ditugaskan untuk mengemaskini slip pendaftaran pelajar-pelajar baru dan pelajar-pelajar lama. Selain itu saya juga melakukan tugas-tugas penyelenggaraan di bilik pelajar yang mengalami kerosakan. Pada sebelah petang pula, saya membantu penyelia asrama lelaki mengemaskini maklumat pelajar yang sudah mendaftarkan diri dan menampal memo di setiap papan kenyataan di kolej kediaman.

    15 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya diberi satu tugas iaitu menyemak borang aduan kerosakan bilik yang dibuat oleh para pelajar. Selain itu, saya membantu menyelenggara bilik-bilik pelajar berdasarkan aduan yang telah disemak. Pada sebelah petang, saya diminta untuk membantu kakitangan kolej kediaman di kaunter kolej kediaman untuk merekod surat pelajar-pelajar.

    18 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya bercuti atas sebab-sebab tertentu.

    ReplyDelete
  38. 19 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya membantu penyelia asrama siswa mengemaskini maklumat pelajar baru dan lama untuk dimasukkan kedalam fail yang telah disediakan. Hal ini bertujuan untuk menyimpan maklumat semua pelajar di pejabat kolej kediaman. Kemudian, saya diminta oleh penyelia iaitu encik zamri untuk merekodkan nama pelajar-pelajar baru yang belum menjelaskan yuran pengajian masing-masing. Pada sebelah petang pula, saya melakukan semakan terakhir untuk kertas cadangan membina tempat menunggu bas bagi kemudahan para pelajar Universiti Malaysia Kelantan. Selepas itu, saya diberikan satu lagi tugas untuk membuat kertas cadangan membeli 28 unit water dispenser di jkolej kediaman siswa dan siswi.

    20 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya menyambung tugas untuk menyiapkan kertas kerja untuk tujuan pembelian 28 unit water dispenser yang akan diletakkan disetiap aras blok kolej kediaman. Selepas itu, saya membuat semakan terakhir untuk kertas kerja tersebut. Pada sebelah petang, saya menghantar kertas cadangan pembelian 28 unit water dispenser kepada encik zamri. Kemudian, saya membantu kakitangan kolej kediaman siswa membuat tugasan am di pejabat seperti ‘tagging file’ peribadi pelajar dan lain-lain lagi.

    21 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya diminta supaya berada di pusat bahasa Universiti Malaysia Kelantan untuk membantu kakitangan menyusun kertas dan fail untuk satu program Social Enterprise For Economic Development (SEED). Fail yang telah siap dikemaskini akan dibekalkan kepada peserta-peserta yang terlibat dalam program tersebut. Program tersebut disertai oleh pelajar-pelajar dari Universiti luar Negara antaranya dari Negara Brunei, Switzerland, Thailand dan Singapore. Saya diminta untuk membuat fileling maklumat peribadi pelajar, kemudian file tersebut disusun mengikut blok dan bilik.

    ReplyDelete
  39. 22 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu Encik Pauzi memindahkan perabot seperti meja, kerusi dan lain-lain dari foyer blok empat ke bilik kabin dimana bilik tersebut akan dijadikan pejabat askar wataniah. Saya juga membantu kakitangan kolej kediaman menyemak slip dan borang peribadi pelajar ke dalam fail yang telah disediakan. Pada sebelah petang pula, saya melakukan tugas-tugas pentadbiran pejabat kolej kediaman siswa dan siswi.

    25 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Membantu kakitangan kolej kediaman siswa membuat persiapan bilik yang disediakan khas untuk peserta-peserta program SEED dari luar Negara. Ini merupakan persiapan terakhir kerana peserta-peserta ini akan menginap di UMK bermula hari ini sehingga hari isnin sebelum bertolak ke pantai Sri Tujuh di daerah Tumpat, Kelantan untuk program seterusnya. Memandangkan sudah ada beberapa pelajar yang sudah sampai awal, terdapat peralatan yang tidak sempat disediakan iaitu selipar untuk ketandas. Namun, kekurangan yang berlaku telah diatasi dengan segera. Semasa menyediakan selipar di bilik peserta, kami juga sempat berbual-bual dan berkongsi serta bertukar-tukar pendapat tentang program ini.
    Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman siswa menyemak senarai bilik yang telah didiami oleh tiga orang pelajar. Bilik-bilik yang didapati kosong atau tidak cukup empat orang akan dipenuhkan oleh pelajar-pelajar rayuan yang akan mendaftar pada hari selasa nanti. Menurut senarai dari Bahagian pentadbiran Akademik (BPA). Seramai 35 orang pelajar rayuan akan mendaftarkan diri pada hari selasa nanti. Walaubagaimanapun, beberapa bilik baru akan dibuka kerana bilik yang kekurangan ahli tidak mencukupi untuk menampung pelajar-pelajar ini.

    ReplyDelete
  40. 26 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran pejabat di kolej kediaman dan mengemaskini fail maklumat pelajar baru dan lama supaya keadaannya teratur mengikut blok dan bilik. Saya juga turut membantu kakitangan di pejabat kolej kediaman siswa untuk mengenalpasti aduan kerosakan bilik pelajar samada ianya sudah dibaiki ataupun belum dibaiki. Selepas itu, saya menulis sedikit laporan praktikal untuk dihantar pada hujung bulan ini. Saya membantu kakitangan kolej kediaman menyelenggara kerosakan bilik dan jenis kerosakan yang dikenalpasti seperti tombol pinti tidak berfungsi, lampu meja, meja belajar, kipas bilik dan katil pelajar. Pihak kolej kediaman akan merujuk kepada Jabatan Infra untuk proses pembaikian bilik pelajar.
    Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman membuat persiapan awal berkenaan dengan kemasukan pelajar baru panggilan kedua. Seramai 35 orang pelajar akan mendaftarkan diri di kolej kediaman dan data atau maklumat tersebut dinyatakan oleh Bahagian Pentadbiran Akedamik dan dilaporkan kepada pengurusan kolej kediaman untuk pengetahuan pihak kolej.

    27 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari pendaftaran bagi pelajar-pelajar rayuan melanjutkan pelajaran mereka di Universiti Malaysia Kelantan. Memandangkan jumlah pelajar yang tidak ramai dan kedatangan mereka tidak serentak, urusan pendaftaran hanya dilakukan di pejabat kolej kediaman sahaja. Selain itu, suasana hari pendaftaran ini juga tenang kerana ahli keluarga para pelajar tidak begitu ramai berbanding dengan suasana hari pendaftaran bagi kemasukan sesi 2010/2011 sebelum ini. Pada hari pendaftaran ini tidak timbul masalah besar, Cuma terdapat seorang pelajar yang mengadu bilik beliau telah diduduki oleh pelajar lain. Sebenarnya, bilik tersebut didiamai oleh tiga orang pelajar sahaja, namum mereka menggunakan kesemua peralatan yang disediakan. Masalah ini telah diselesaikan setelah mereka mengemas dan mengosongkan tempat tersebut.
    Pada sebelah petang, masih ada beberapa orang pelajar yang dating untuk mendaftarkan diri mereka. Jumlah keseluruhan pelajar yang telah mendaftarkan diri pada hari ini adalah seramai 19 orang berbanding senarai yang diberikan oleh Bahagian Pentadbiran akedamik (BPA) adalah seramai 35 orang untuk pelajar lelaki. Pada hari ini juga, saya telah menerima satu surat perlantikan rasmi sebagai ahli jawatankuasa program hari keluarga Universiti Malaysia Kelantan 2010.

    ReplyDelete
  41. 28 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi, saya mengemaskini laporan bulanan kedua. Hal ini kerana laporan bulan kedua akan dihantar kepada pensyarah pada 30 Julai ini. Selepas itu, saya melakukan proses penyusunan slip pendaftaran pelajar rayuan mengikut blok dan bilik. Penyelia asrama dan saya akan menyusun slip pendaftaran yang telah direkodkan ke dalam fail khas yang telah disediakan. Fail slip pendaftaran penting kerana ianya akan memudahkan pihak pengurusan kolej untuk membuat rujukan. Rujukan akan dilakukan oleh penolong pengurus asrama dan semua maklumat pelajar akan disimpan dengan baik.
    Pada sebelah petang, saya ditugaskan untuk melakukan tugas menampal memo berkaitan dengan pinjaman PTPTN pelajar . memo akan ditampal di setiap papan kenyataan di kawasan kolej kediaman untuk maklumat kepada pelajar. Selain itu saya melakukan kerja-kerja penyelenggaraan kerosakan mengikut aduan kerosakan yang diterima.


    29 Julai 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya membantu penyelia asrama menyelenggara bilik pelajar-pelajar. Selain itu, saya turut melakukan tugas-tugas membaiki peralatan dalam bilik pelajar yang mengalami kerosakan seperti lampu belajar yang tidak menyala, katil patah dan lain-lain. Saya diberikan satu tugas oleh Encik Zamri selaku penyelia saya disini,saya diminta oleh beliau untuk membuat salinan memo berkaitan dengan pinjaman PTPTN palajar.
    Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran di pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima paggilan talifon, menyusun fain dan lain-lain lagi. Selain itu, saya diminta oleh Encik Zamri untuk mengedarkan surat tentang program minggu mesra mahasiswa (3M). Surat ini adalah berkenaan dengan arahan kepada pelajar-pelajar rayuan bagi menghadiri program orientasi yang akan diadakan khusus untuk mereka. Memandangkan program ini diadakan esok dan surat tersebut perlu diserahkan dengan segera maka saya terpaksa membuat pengumuman dan panggilan telefon kepada pelajar-pelajar rayuan untuk mengambil surat berkenana di pejabat kolej kediaman siswa dan siswi.

    ReplyDelete
  42. 01 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Tepat pukul 8.00 pagi, semua pelajar praktikal terlibat dengan majlis perasmian program Social Enterprise For Economic Development (SEED). Majlis ini telah dirasmikan oleh Datuk Mustapa Muhammad, beliau merupakan menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Majlis tersebut juga telah dihadiri oleh kakitangan-kakitangan Universiti Malaysia Kelantan dan Alhamdulillah majlis tersebut benjalan dengan baik seperti yang dirancang.
    Pada sebelah petang, saya ditugaskan untuk melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di kolej kediaman bersama dengan kakitangan kolej kediaman. Selain itu, saya melakukan kerja-kerja photostet borang aduan kerosakan yang telah siap dibaiki. Tugas yang seterusnya, menerima surat mengenai mesyuarat Jawatankuasa Hari Keluarga Universiti Malaysia Kelantan 2010. Hari Keluarga Universiti Malaysia Kelantan 2010 akan diadakan di Sweet Beach Resort, Tok Bali, Kelantan.

    02 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya membantu kakitangan di kolej kediaman siswa melakukan tugasan menyemak senarai borang aduan kerosakan bilik yang dibuat oleh pelajar. Borang aduan kerosakan bilik yang telah siap dibaiki akan dimasukan kedalam satu fail khas dan ianya akan disimpan sebagai rekod semasa. Selain itu, saya membantu penyelia asrama membuat penyelenggaraan bilik pelajar. Penyelenggaraan ini dibuat berdasarkan borang aduan yang telah dibuat oleh pelajar. Saya diminta oleh Encik Zamri untuk membuat beberapa salinan memo berkenaan dengan pinjaman PTPTN. Salinan memo tersebut akan ditampal disetiap blok kolej kediaman siswa dan siswi serta beberapa tempat didalam kampus.
    Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas-tugas biasa dipejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telifon, menerima berkaitan dengan aduan kerosakan dan lain-lain lagi. Selain itu, saya menghadiri taklimat tentang program hari keluarga UMK 2010 dibilik mesyuarat pendaftar. Taklimat ini dihadiri oleh semua ahli jawatankuasa yang melibatkan semua pelajar praktikal dan beberapa orang kakitangan UMK sebagai penyelaras program berkenaan.

    ReplyDelete
  43. 03 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya di tugaskan untuk membantu kakitangan kolej kediaman mengemaskini dan menyusun fail maklumat pendaftaran pelajar rayuan yang baru mendaftarkan diri pada minggu lepas. Selepas itu saya melakukan kerja-kerja penyelenggaraan bersama kakitangan jabatan infra untuk membaiki kerosakan dibilik pelajar-pelajar. Boring aduan kerosakan akan dirujuk untuk mengenalpasti jenis kerosakan yang berlaku dan menyelesaikan kerosakan tersebut dengan segera.
    Pada sebelah petang, menghadiri satu mesyuarat jawatankuasa pengurusan aktiviti dan program. Mesyuarat tersebut di ketuai oleh Encik Wan ahmad Khairul bin Wan Ahmad Najib, beliau adalah ketua bagi pengurusan aktiviti dan program. Mesyuarat tersebut diadakan di bilik mesyuarat Jabatan Pendaftar dan seramai lapan orang lelaki dan dua arang perempuan dan kami di lantik untuk menjadi urusetia bahagian pengurusan aktiviti pada hari keluarga yang akan diadakan nanti. Kami diminta untuk bekerja dalam satu kumpulan dan menjayakannya dengan baik.

    04 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu kakitangan kolej kediaman menyelenggarakan bilik pelajar yang rosak. Penyelenggaraan ini dibuat berdasarkan boring aduan kerosakan yang telah diisi oleh pelajar. Selepas itu saya ke Bahagian Pembangunan Organisasi (BPO) untuk menghantar boring bayaran saguhati/elaun pelajar praktikal. Saya juga berada dikaunter kolej kediaman untuk membantu kakitangan disana mengambil surat dan bungkusan pelajar dari kaunter BPO. Di sini saya dapat mempelajari cara untuk merekodkan surat dan bungkusan yang diterima selain dapat mempelajari teknik membuat sistem “Failing” surat. Pada hari ini juga, penyelia pelawat iaitu Dr. Syed abdul Rahman bin Syed Zain dating melawat UMK untuk melihat perjalanan dan perkembangan latihan praktikum kami. Seramai Sembilan orang pelajar UUM yang berada dibawah penyeliaan beliau telah hadir dalam pertemuan yang diadakan di bilik mesyuarat pendaftaran dan turut dihadiri oleh beberapa orang penyelia organisasi yang mewakili pelbagai jabatan. Dalam pertemuan ini, beliau menasihatkan kami mampu membuat perubahan positif terhadap organisasi.
    Pada sebelah petang, saya menjalankan dan membantu kakitangan kolej kediaman melakukan tugas-tugas di pejabat kolej kediaman siswa.

    ReplyDelete
  44. 05 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada pagi ini, saya menampal memo berkaitan permohonan online PTPTN di setiap papan kenyataan kawasan kolej kediaman. Saya membantu penyelia kolej kediaman menilai jenis kerosakan yang dilaporkan oleh pelajar-pelajar. Borang aduan diasingkan mengikut jenis kerosakan dan aduan yang telah dibaiki akan dicop nombor siri untuk tujuan rujukan oleh pihak jabatan infra. Saya menjalankan tugas-tugas am di kaunter kolej kediaman seperti mengangkat surat dan bungkusan yang di pos. surat dan bungkusan yang di ambil akan direkodkan bagi tujuan rujukan oleh pelajar.
    Pada sebelah petang, menjalankan kerja-kerja penyelenggaran seperti membaiki tombol pintu yang rosak dan lain-lain lagi. Tombol pintu yang didapati rasok teruk akan ditukar dengan tombol yang baru. Seterusnya kunci akan diberikan satu sahaja kerana kunci yang satu lagi akan diambil oleh pihak kolej kediaman untuk dibuat kunci pendua dan kemudiannya kunci yang telah siap akan diberikan kepada pelajar-pelajar dibilik tersebut.

    ReplyDelete
  45. 06 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini, semua pelajar praktikal berkumpul di Universiti Malaysia Kelantan(UMK) untuk menaiki bas yang telah disediakan oleh pihak UMK. Setibanya di Sweet Beach Resort, Tok Bali, kami sebagai ahlijawatankuasa hari keluarga membuat Persiapan awal untuk program keesokan harinya. Kami mengangkat pelbagai peralatan yang dibawa untuk tujuan aktiviti yang telah dirancang. Persiapan awal adalah amat penting bagi memastikan program yang dirancang dapat berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang masalah.
    Pada sebelah petang, saya dan rakan-rakan lain melakukan persiapan di tapak aktiviti. Kami melihat struktur tanah yang sesuai untuk aktiviti sukan tarik tali kerana ianya merupakan acara yang memerlukan kawasan yang lebih luas dan selesa. Selepas itu sya membantu jawatankuasa persiapan tempat mengatur kerusi di bawah khemah. Selain daripada itu, kami semua turut membantu membersihkan kawasan sekitar tapak program.
    Pada sebelah malam pula. Saya melakukan persiapan akhir untuk aktiviti yang akan dianjurkan pada esok hari. Antara acara atau aktiviti yang akan dijalankan seperti :
    • Tarik tali
    • Lari berpasangan
    • Make-up isteri
    • Belur manja
    • Pertandingan mewarna bendera Malaysia (kanak-kanak)
    • Pecah belon dikaki
    • Bola tampar
    • Muzikal ball (kanak-kanak)
    • Bola sepak (kanak-kanak)

    ReplyDelete
  46. 07 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari keluarga UMK 2010. Pada pagi ini acara dimulakan dengan pendaftaran staf dan keluarga yang di uruskan oleh AJK pendaftaran, manakala beberapa orang AJK leaki di minta untuk membuat pemeriksaan kelengkapan dan gelanggang acara yang telah disiapkan semalam agar tiada kerosakan yang berlaku. Pada jam 9.00 pagi, Y. Bhg. Naib Canselor UMK telah tiba ke tapak hari keluarga dan dengan itu merasmikan program hari keluarga berkenaan. Sebaik sahaja majlis ucapan dan perasmian program selesai, majlis diteruskan dengan acara senam seni yang turut disertai oleh Naib Canselor, Timbalan Naib Canselor dan kakitangan UMK dan pelbagai peringkat jawatan yang dipecahkan mengikut PTJ masing-masing. Acara sukaneka bermula dengan acara tarik tali. Acara melibatkan semua PTJ yang digabungkan menjadi lapan kumpulan. Perlawanan yang dilakukan secara kalah mati ini telah mendapat perhatian dan sokongan ramai. Perlawanan tarik tali ini dilangsungkan sehingga peringkat separuh akhir dan peringkat akhir pula akan dilangsungkan pada sebelah petang. Selain itu, acara untuk kanak-kanak juga turut disediakan seperti mewarna dan melukis, mencari gula-gula dalam tepunG dan bola sepak yang diadakan pada sebelah petang. Selepas berehat seketika untuk solat zohor, program sukaneka diteruskan dengan acara muzikal ball untuk kanak-kanak. Selain itu, acara bola tampar pantai juga turut diadakan pada masa yang sama. Acara akhir tarik tali terpaksa dilakukan secara undian bagi menentukan juara kerana keadaan cuaca yang semakin mendung dan acara ini dimenangi oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Bahagian Canselori. Program ini berakhir dengan acara pembahagian hadiah kepada pemenang-pemenang. Pembabitan saya dalam program ini banyak member pengalaman baru dan pengetahuan kepada saya untuk mengurus projek atau program yang lebih besar dengan lebih baik walaupun sebelum ini telah banyak terlibat dengan program-program seperti ini di university. Kerjasama penting dalam menjayakan sesuatu matlamat program tercapai.

    08 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini semua kakitangan UMK berhimpun didewan terbuka untuk majlis perasmian bulan kemerdekaan dan majlis sambutan ulang tahun kali ke-3 operasi Universiti Malaysia Kelantan, UMK. Majlis tersebut juga dihadiri oleh pelajar-pelajar dan ianya dirasmikan oleh Naib Canselor UMK. Pada sebelah tengahari saya mengambil surat dan bungkusan yang dipos di Bahagian Pembangunan Organisasi kemudian di bawa ke bahagian kaunter kolej kediaman untuk direkod.
    Pada sebalah petang pula, saya membantu kakitangan kolej kediaman melakukan penyelenggaraan di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan. Selepas itu, saya menjalankan kerja-kerja am di pejabat kolej kediaman University Malaysia Kelantan.

    ReplyDelete
  47. 07 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari keluarga UMK 2010. Pada pagi ini acara dimulakan dengan pendaftaran staf dan keluarga yang di uruskan oleh AJK pendaftaran, manakala beberapa orang AJK leaki di minta untuk membuat pemeriksaan kelengkapan dan gelanggang acara yang telah disiapkan semalam agar tiada kerosakan yang berlaku. Pada jam 9.00 pagi, Y. Bhg. Naib Canselor UMK telah tiba ke tapak hari keluarga dan dengan itu merasmikan program hari keluarga berkenaan. Sebaik sahaja majlis ucapan dan perasmian program selesai, majlis diteruskan dengan acara senam seni yang turut disertai oleh Naib Canselor, Timbalan Naib Canselor dan kakitangan UMK dan pelbagai peringkat jawatan yang dipecahkan mengikut PTJ masing-masing. Acara sukaneka bermula dengan acara tarik tali. Acara melibatkan semua PTJ yang digabungkan menjadi lapan kumpulan. Perlawanan yang dilakukan secara kalah mati ini telah mendapat perhatian dan sokongan ramai. Perlawanan tarik tali ini dilangsungkan sehingga peringkat separuh akhir dan peringkat akhir pula akan dilangsungkan pada sebelah petang. Selain itu, acara untuk kanak-kanak juga turut disediakan seperti mewarna dan melukis, mencari gula-gula dalam tepunG dan bola sepak yang diadakan pada sebelah petang. Selepas berehat seketika untuk solat zohor, program sukaneka diteruskan dengan acara muzikal ball untuk kanak-kanak. Selain itu, acara bola tampar pantai juga turut diadakan pada masa yang sama. Acara akhir tarik tali terpaksa dilakukan secara undian bagi menentukan juara kerana keadaan cuaca yang semakin mendung dan acara ini dimenangi oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Bahagian Canselori. Program ini berakhir dengan acara pembahagian hadiah kepada pemenang-pemenang. Pembabitan saya dalam program ini banyak member pengalaman baru dan pengetahuan kepada saya untuk mengurus projek atau program yang lebih besar dengan lebih baik walaupun sebelum ini telah banyak terlibat dengan program-program seperti ini di university. Kerjasama penting dalam menjayakan sesuatu matlamat program tercapai.

    08 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini semua kakitangan UMK berhimpun didewan terbuka untuk majlis perasmian bulan kemerdekaan dan majlis sambutan ulang tahun kali ke-3 operasi Universiti Malaysia Kelantan, UMK. Majlis tersebut juga dihadiri oleh pelajar-pelajar dan ianya dirasmikan oleh Naib Canselor UMK. Pada sebelah tengahari saya mengambil surat dan bungkusan yang dipos di Bahagian Pembangunan Organisasi kemudian di bawa ke bahagian kaunter kolej kediaman untuk direkod.
    Pada sebalah petang pula, saya membantu kakitangan kolej kediaman melakukan penyelenggaraan di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan. Selepas itu, saya menjalankan kerja-kerja am di pejabat kolej kediaman University Malaysia Kelantan.

    ReplyDelete
  48. 07 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari keluarga UMK 2010. Pada pagi ini acara dimulakan dengan pendaftaran staf dan keluarga yang di uruskan oleh AJK pendaftaran, manakala beberapa orang AJK leaki di minta untuk membuat pemeriksaan kelengkapan dan gelanggang acara yang telah disiapkan semalam agar tiada kerosakan yang berlaku. Pada jam 9.00 pagi, Y. Bhg. Naib Canselor UMK telah tiba ke tapak hari keluarga dan dengan itu merasmikan program hari keluarga berkenaan. Sebaik sahaja majlis ucapan dan perasmian program selesai, majlis diteruskan dengan acara senam seni yang turut disertai oleh Naib Canselor, Timbalan Naib Canselor dan kakitangan UMK dan pelbagai peringkat jawatan yang dipecahkan mengikut PTJ masing-masing. Acara sukaneka bermula dengan acara tarik tali. Acara melibatkan semua PTJ yang digabungkan menjadi lapan kumpulan. Perlawanan yang dilakukan secara kalah mati ini telah mendapat perhatian dan sokongan ramai. Perlawanan tarik tali ini dilangsungkan sehingga peringkat separuh akhir dan peringkat akhir pula akan dilangsungkan pada sebelah petang. Selain itu, acara untuk kanak-kanak juga turut disediakan seperti mewarna dan melukis, mencari gula-gula dalam tepunG dan bola sepak yang diadakan pada sebelah petang. Selepas berehat seketika untuk solat zohor, program sukaneka diteruskan dengan acara muzikal ball untuk kanak-kanak. Selain itu, acara bola tampar pantai juga turut diadakan pada masa yang sama. Acara akhir tarik tali terpaksa dilakukan secara undian bagi menentukan juara kerana keadaan cuaca yang semakin mendung dan acara ini dimenangi oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Bahagian Canselori. Program ini berakhir dengan acara pembahagian hadiah kepada pemenang-pemenang. Pembabitan saya dalam program ini banyak member pengalaman baru dan pengetahuan kepada saya untuk mengurus projek atau program yang lebih besar dengan lebih baik walaupun sebelum ini telah banyak terlibat dengan program-program seperti ini di university. Kerjasama penting dalam menjayakan sesuatu matlamat program tercapai.

    ReplyDelete
  49. 08 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini semua kakitangan UMK berhimpun didewan terbuka untuk majlis perasmian bulan kemerdekaan dan majlis sambutan ulang tahun kali ke-3 operasi Universiti Malaysia Kelantan, UMK. Majlis tersebut juga dihadiri oleh pelajar-pelajar dan ianya dirasmikan oleh Naib Canselor UMK. Pada sebelah tengahari saya mengambil surat dan bungkusan yang dipos di Bahagian Pembangunan Organisasi kemudian di bawa ke bahagian kaunter kolej kediaman untuk direkod.
    Pada sebalah petang pula, saya membantu kakitangan kolej kediaman melakukan penyelenggaraan di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan. Selepas itu, saya menjalankan kerja-kerja am di pejabat kolej kediaman University Malaysia Kelantan.

    ReplyDelete
  50. 09 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya membantu kakitangan kolej kediaman siswa mengemaskini fail peribadi dan bilik pelajar. Saya juga turut membantu membaiki kerosakan bilik pelajar di blok siswa. Selepas selesai, saya berada di kaunter kolej kediaman untuk membantu kakitangan disana mengambil surat dan bungkusan yang di kirimkan kepada pelajar. Selain itu, saya turut mempraktikan cara untuk merekodkan surat dan membuat failing surat. Saya juga berpeluang untuk berinteraksi dengan pelajar yang datang dari pelbagai kaum, agama dan kerenah yang berbeza. Dengan pendedahan inilah saya dapat merujuk dan mempraktikan apa yang telah saya pelajari di university dalam bidang komunikasiiaitu pembangunan dan komunikasi antara budaya.
    Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas seperti biasa di kolej kediaman seperti menerima panggilan telefon, mendengar dan menerima aduan kerosakan bilik oleh pelajar dan lain-lain.


    10 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya menghadiri satu jamuan yang di adakan oleh Jabatan Hal Ehwal Pelajar(HEP) yang melibatkan semua kakitangan di jabatan HEP ini. Jamuan tersebut di adakan untuk menyambut bulan ramadhan yang bakal tiba. Selepas itu saya membantu kakitangan di kaunter kolej kediaman mengambil surat dan bungkusan yang di pos di Jabatan Pembangunan Organisasi (BPO). Kemudian, bungkusan akan direkod didalam buku yang telah disediakan.
    Pada sebelah petang pula, saya melakukan kerja-kerja am pejabat kolej kediaman siswa. Saya turut membuat dan menyusun fail pendaftaran pelajar mengikut blok dan bilik. Sebelum pulang saya membuat dan mengemaskini buku laporan harian praktikal.

    ReplyDelete
  51. 11 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya mengambil cuti sakit kerana saya mengalami masalah kesihatan ( Demam)

    12 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya melakukan kerja-kerja am pejabat dengan membantu penyelia asrama menyusun fail. Saya memhubungi University Malaysia Sabah(UMS) untuk mendapatkan maklumat bekas pelajar UMK berkenaan dengan yuran tertangguh yang belum di jelaskan kepada UMK sebelum berpindah ke UMS.
    Pada petang ini, saya membantu penyelia asrama menyusun dan mengemiskini fail.

    15 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya melakukan sedikit kerja-kerja penyelenggraan di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan bilik. Saya membuat dan menulis sedikit laporan berkenaan praktikal serta tugas-tugas yang di lakukan. Pada sebelah petang pula saya mencari bahan-bahan serta maklumat untuk digunakan dalam penuliosan laporan praktikal. Selepas itu saya membuat kerja-kerja am pejabat.


    16 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi hingga tengahari saya menjalankan tugas-tugas biasa di pejabat kolej kediaman siswa seperti menyusun fail, menerima panggilan telefon dan lain-lain lagi. Sya juga dapat mempelajari dengan penyelia asrama tentang menyemak senarai bilik yang masih kosong dan mendapatkan jumlah bilik yang telah didiami.
    Pada sebelah petang pula sya mengemaskini rak kunci pendua untuk kegunaan pejabat kolej kediaman siswa.

    ReplyDelete
  52. 17 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi hingga tengahari saya dituhaskan untuk pergi ke kediaman siswi untuk membantu penyelia siswi. Saya juga melakukan tugas2 menyusun fail mengikut bilik dan nombor kunci. Proses pertama iaitu mencari slip pendaftaran pelajar siswi kemudian dikepilkan bersama boring UMK06 untuk dimasukkan kedalam fail plastic. Kerja tersebut memerlukan perhatian dan tumpuan yang tinggi supaya tidak berlaku masalah dalam kerja tersebut.
    Sebelah petang pula saya menyambung lagi kerja-kerja penyusunan slip pendaftaran pelajar perempuan dan boring UMK06. Proses yang dilakukan melibatkan blok 6 dan kerja yang dilakukan dari pagi hendak mendapatkan hasil. Blok 6 hampir kesemua bilik telah diduduki oleh pelajar-pelajar perempuan.

    18 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya ditugaskan untuk berada di kolej siswi untuk melakukan kerja penyusunan fail bagi blok 7 dan 3B. prosesnya adalah sama iaitumengenalpasti slip pendaftaran pelajar dahulu dan diikuti dengan boring UMK06 untuk di kepilkan bersama slip pendaftaran. Kemudian , kedua-dua boring tersebut akan dimasukkan ke dalam fail plastic yang telah disediakan.
    Pada sebelah petang pula, saya masih menyambungkan kerja menfail maklumat peribadi pelajar. Tugas yang di berikan dapat di siapkan dengan baik. Hampir keseluruhan bilik di blok 5 telahpun diduduki oleh para pelajar perempuan


    19 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya telah ditugaskan untuk berada di pejabat kolej kediaman siswa bagi melakukan tugasan menyusun fail maklumat pelajar untuk blok 5. Prosesnya masih sama iaitu slip pendaftaran akan dikepilkan dengan boring UMK 06 untuk di masukkan ke dalam fail plastic. Boring UMK06 merupakan maklumat setiap pelajar dan ianya diisi oleh setiap pelajar untuk menduduki kolej kediaman.
    Pada sebelah petang pula saya memotong pelekat tagging bilik di man pelekat tersebut akan dilekatkan di setiap fail plastic dan pelekat tersebut telah digredkan mengikut blok dan no bilik.

    ReplyDelete
  53. 22 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu penyelia siswi di kolej kediaman siswi. Fail plastic yang siap dimasukkan slip pendaftaran dan boring UMK 06 akan di tagging dengan pelekat yang telah disediakan. Pelekat tersebut akan dilekatkan disebelah atas dan kiri fail plastic. Tujuan pelekat dilekatkan supay apenyelia senang untuk mengenalpasti nombor bilik dan kedudukan blok.
    Pada sebelah petang pula,saya menyambung kerja menampal pelekat di setiap fail plastic. Proses tersebut melibatkan blok 6 dan blok 7. Kemudian saya menyiapkan kerja menampal pelekat di blok 3B dan blok 5.setiap blok dibezakan mengikut warna pelekat.

    23 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya ditugaskan oleh penyelia siswi untuk menaip maklumat yang diberikan untuk dimasukkan kedalam Microsoft pawerpoint. Kerja yang dibuat ini akan dibentangkan dalam perjumpaan Bengkel Felo Kolej Kediaman yang akan diadakan pada hari rabu ini di Hotel Royal Guest House, Kota Bharu.
    Pada sebelah petang pula saya menyiapkan slide power point yang masih belum siap. Slide tersebut mengandungi pelbagai jenis gambar berkaitan salah laku pelajar di kolej kediaman. Hanya saya dapat menyiapkan tugas yang diamanahkan dengan baik.

    24 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini saya masih lagi membantu penyelia asrama siswi di pejabat kolej siswi. Saya ditugaskan untuk membantu penyelia siswi membuat kerja kedua. Saya membuat graf bar tentang jumlah kerosakan yang telah dapat diselesaikan pada bulan julai,ogos dan September. Graf bar tersebut dibuat dalam slide power point untuk tujuan pembentangan.
    Pada sebelah petang pula, saya menyambung menyiapkan slide yang telah ditugaskan. Setelah selesai, saya mengeditkan slide powerpoint yang dibuat supaya ianya kelihatan lebih menarik. Tugas yang diberikan dapat diselesaikan dengan baik.

    ReplyDelete
  54. 25 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya membantu penyelia asrama siswi menaip senarai nama pelajay yang akan balik ke kampong pada 30.08.2010 iaitu pada hari isnin. Senarai nama pelajar diagihkan mengikut blok masing-masing iaitu blok 1,2,3A dan blok 4A.
    Pada sebelah petang pula, saya melakukan tugas-tugas biasa di pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon kerana kakitangan kolej kediaman mengikuti program Bengkel Felo Kolej kediaman UMK.

    26 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya mencari bahan-bahan serta maklumat yang boleh diguna paki dalam menulis laporan praktikal. Selepas itu saya melakukan kerja-kerja Am pejabat di kolej kediaman siswa.
    Pada sebelah petang pula, saya mencari maklumat tentang penulisan laporan praktikal. Selepas itu saya ditugaskan untuk memindahkan perabot yang berada di foyer aras bawah kedalam bilik empat.

    29 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya melakukan tugas-tugas bias adi pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon, Photostat, menghantar surat ke pejabat kolej kediaman siswi dan lain-lain lagi. Saya juga membantu penyelia asramasiswa menyusun fail. Selepas itu, saya membuat draf tesis dan mencari bahan-bahan yang boleh digunpakai dalam menyiapkan tesis tahun akhir.
    Pada sebelah petang pula, saya melakukan sedikit kerja-kerja penyelenggaraan di bilik pelajar yang membuat aduan kerosakan. Sebelum pulang saya menulis sedikit laporan berkenaan dengan praktikal serta tugas-tugas yang dilakukan.

    ReplyDelete
  55. 30 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya membantu penyelai asrama menyusun dan mengemaskini fail aduan kerosakan dan lain-lain.Saya juga turut membantu penyelia asrama mengangkat barangan seperti kawah, tong gas, dapur memasak dan lain-lain lagi untuk diletakkan di stor penyimpanan barang kelengkapan UMK. Kemudian saya mengemaskini buku laporan harian praktikal untuk tujuan rujukan.
    Pada sebelah petang pula, saya melakukan kerja-kerja penyelenggaraan dibilik pelajar mengikut aduan diterima oleh pelajar. Saya membantu membaiki kerosakan lampu belajar bersama kakitangan dari Jabatan Infra. Selepas itu saya mengumpul maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tesis yang akan ditulis berkenaan tentang kualiti pengurusn perkhidmatan kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan.

    31 Ogos 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Cuti umum sambutan Hari Kemerdekaan Ke-53 Malaysia.

    01 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya melakukan tugas-tugas bias a di pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon, Photostat, membuat pengumuman kepada para pelajar di kolej kediaman dan lain-lain. Saya juga membantu penyelia siswi membaiki almari pakaian yang tiada papan pengunci di bilik pelajar siswi. Saya juga membantu penyelia siswi membuat graf berkenaan dengan aduan kerosakan yang diterima pada bulan ogos. Ini merupakan satu statistic untuk rujukan pihak pengurusan.
    Pada petang ini, saya menampal memo berkaitan dengan pinjaman pelajar disetiap papan kenyataan kawasan kolej kediaman. Tujuan memo ditampalkan disetiap papan kenyataan adalah untuk member maklumat kepada para pelajar di kolej kediaman.

    ReplyDelete
  56. 02 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya menghantar salinan kad kedatangan bekerja ke Bahagian Pembangunan Organisasi. Proses ini adalah untuk mendapatkan elaun bulanan bagi setiap pelajar praktikal. Saya juga pergi untuk berjumpa dengan Cik Norhazlina merangkap Penolong Pengurus Asrama Universiti Malaysia Kelantan bagi tujuan menanyakan tentang maklumat kolej kediaman untuk digunapakai dalam tesis.
    Pada sebelah petang pula, saya membantu kerani di pejabat kolej kediaman untuk membuat graf kerosakan pada bulan Ogos. Selepas itu saya menulis sedikit laporan berkenaan dengan praktikal serta bidang tugas yang dilakukan.

    05 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya melakukan tugas-tugas pentadbiran am di pejabat kolej kediaman siswa yang terletak di blok 4(A). tugas-tugas pentadbiran yang dilakukan seperti menerima panggilan telefon, melakukan kerja-kerja photostet surat dan memo, meletak surat pelajar ke dalam almari yang telah disediakan khas. Selain itu, saya juga membantu penyelia asrama menyusun dan mengemaskini fail aduan kerosakan yang telah dibuat oleh para pelajar.
    Pada sebelah petang, saya melakukan tugas merekod aduan pelajar-pelajar mengenai kerosakan dan kekurangan peralatan dalam bilik pelajar. Selain itu, saya ditugaskan untuk menyusun dan menyemak maklumat pelajar yang menginap di kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan.


    06 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu kakitangan kolej kediaman mengemaskini dan menyusun fail-fail pejabat yang berkaitan dengan maklumat pelajar-pelajar, mengenai aduan kerosakan bilik dan lain-lain lagi. Saya ditugaskan untuk mengambil surat pelajar dari kakitangan kolej kediaman. Kemudian, surat tersebut akan dimasukkan ke dalam almari yang telah disediakan khas untuk surat-surat pelajar.
    Tugas-tugas lain yang saya lakukan iaitu menampal memo yang bekaitan dengan kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Memo perlu ditampal di setiap papan kenyataan yang terletak di setiap blok. Maklumat yang jelas perlu diberi kepada pelajar-pelajar supaya semua para pelajar akan membaca memo tersebut.

    ReplyDelete
  57. 07 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada hari ini, saya membantu kakitangan kolej kediaman membuat jadual serta graf berkaitan dengan aduan kerosakan yang telah siap dibaiki. Jadual dan graf penting serta perlu dikemaskini pada setiap bulan untuk ditunjukkan kepada penolong pengurus asrama. Jadual dan graf berkenaan aduan kerosakan yang telah siap dibaiki akan dianalisis mengikut bulan iaitu pada bulan Julai, Ogos, September dan oktober.
    Pada sebelah petang, saya menyambung melakukan kerja-kerja membuat jadual dan graf yang belum selesai pada sebelah pagi tadi. Jadual dan garf yang dibuat memakan masa yang agak lama kerana item yang ada didalam jadual mesti berada dalam graf yang dibuat.


    08 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran am di pejabat kolej kediaman seperti menyusun fail-fail, menerima panggilan telefon dan sebagainya. Antara fail-fail yang terdapat di pejabat kolej kediaman seperti fail pelajar tarik diri,rekod pemohon tukar bilik, rekod borang UMK 06, rekod manual pendaftaran bilik siswa, aduan kerosakan yang belum dibaiki dan aduan kerosakan yang telah siap dibaiki.
    Selain itu, saya ditugaskan untuk mencari bahan-bahan serta maklumat yang sesuai dan boleh diguna pakai dalam menulis laporan praktikal. Bahan-bahan telah diperolehi melalui sumber laman web, buku-buku,majalah dan data-data pelajar di kolej kediaman. Disamping itu, saya membantu penyelia asrama menyusun fail pendaftaran bilik siswa.

    ReplyDelete
  58. 09 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari terakhir berpuasa dan keesokan hari akan menjelangnya hari raya. Ramai kakitangan di jabatan Hal Ehwal Pelajar dan kolej kediaman telah bercuti sempena menyambut hari raya. Saya turut membantu penyelia asrama menampal memo yang berkaitan dengan kolej kediaman. Selain itu, saya juga melakukan tugas-tugas menyusun fail borang aduan kerosakan yang telah siap diselenggarakan.
    Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran di pejabat kolej kediaman siswa seperti menyusun fail, menerima panggilan telefon dan lain-lain lagi. Di samping itu, saya menulis sedikit laporan berkenaan dengan praktikal serta bidang tugas yang telah dilakukan.

    Assalamualaikum Prof…
    Pada 10 September 2010, 11 september 2010 dan 12 september 2010 merupakan hari raya Aidilfitri dan pada hari ahad merupakan cuti ganti pada hari sabtu.


    13 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari raya keempat,saya telah masuk bekerja seperti biasa. Saya ditugaskan oleh encik zamri selaku penyelia organisasi di tempat saya bertugas. Saya melakukan tugas fileling. En. Zamri menunjukkan cara-cara untuk membuat fileling mengikut sistem fileling organisasi. Surat yang melibatkan surat keluar akan ditulis dengan pen berwarna biru dan surat yang melibatkan surat masuk akan ditulis menggunakkan pen berwarna merah. Proses ini penting supaya surat keluar masuk tidak bertukar kedudukan tempat.
    Pada sebelah petang, saya mula membuat sistem fileling dimana ianya melibatkan surat PTPTN dan surat biasiswa. Bagi kod Jabatan Hal Ehwal Pelajar iaitu UMK/B08-00 (Pentadbiran Hep) dan UMK/B08.01(kolej kediaman)
    Bagi kod pinjaman PTPTN dan biasiswa iaitu ……/500-14/8/2 (PTPTN) dan ……./500-14/8/ (biasiswa pelajar). Semua surat keluar dan masuk akan disusun mengikut peringkat tarikh.

    ReplyDelete
  59. 14 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk menjalankan tugas-tugas pentadbiran am di pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon, membuat photostet boran dan surat, mengemaskini fail dan menjalankan pelbagai tugas lain. Selain itu, saya juga mencari dan menambah maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tesis yang akan ditulis. Maklumat-maklumat yang diperolehi akan disimpan untuk memudahkan proses penulisan tesis.
    Pada sebelah petang, saya melakukan sistem fileling untuk kolej kediaman dimana sistem fileling penting bagi menyusun semua fail yang berkaitan dengan kolej kediaman. Kod fileling bagi kolej kediaman iaitu UMK/B08-01. Setiap kod bagi jawatan telah ditentukan bagi memudahkan proses menentukan surat masuk dengan surat keluar adalah berbeza.

    15 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada hari ini,saya diberi tugas oleh penyelia asrama untuk menampal memo berkaitan dengan kolej kediaman. Memo tersebut akan ditampal di kesemua papan kenyataan di kolej kediaman bagi memudahkan pelajar-pelajar untuk melihat info yang diberikan. Selainitu, saya membantu penyelia asrama siswa membuat jadual dan graf berkaitan dengan aduan kerosakan yang telah siap dibaiki untuk analisis bulan Ogos.
    Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak aduan kerosakan bilik pelajar mengikut aduan yang telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar. Selepas itu, saya menulis tesis dimana topik-topik yang dikenalpasti akan dimasukkan kedalam penulisan tesis dan akan diolah mengikut bab.

    16 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan cuti umum. 16 september adalah hari Malaysia.

    ReplyDelete
  60. 19 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada sebelah pagi, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran am di pejabat kolej kediaman seperti menyusun fail-fail, menerima panggilan telefon dan sebagainya. Antara fail-fail yang terdapat di pejabat kolej kediaman seperti fail pelajar tarik diri,rekod pemohon tukar bilik, rekod borang UMK 06, rekod manual pendaftaran bilik siswa, aduan kerosakan yang belum dibaiki dan aduan kerosakan yang telah siap dibaiki. Tugas-tugas lain yang saya lakukan iaitu menampal memo yang bekaitan dengan kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Memo perlu ditampal di setiap papan kenyataan yang terletak di setiap blok. Maklumat yang jelas perlu diberi kepada pelajar-pelajar supaya semua para pelajar akan membaca memo tersebut.
    Pada sebelah petang, saya melakukan tugas merekod aduan pelajar-pelajar mengenai kerosakan dan kekurangan peralatan dalam bilik pelajar. Selain itu, saya ditugaskan untuk menyusun dan menyemak maklumat pelajar yang menginap di kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan.

    20 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pada hari ini saya diminta untuk membantu Unit Rundingcara kaunseling dan Kerjaya untuk berada di kaunter pendaftaran bagi sesi pendaftaran pelajar-pelajar tahun akhir untuk mengikuti satu slot ceramah motivasi yang bertajuk ‘GET THAT JOB’. Program ini telah diadakan di bilik kuliah tiga dan ceramah motivasi tersebut telah disampaikan oleh Encik Mohd Rizal Hassan.
    Banyak topik-topik menarik dalam ceramah motivasi ini antaranya cara menulis resume, nasib vs pilihan, strategi memohon pekerjaan, salam mesra dan cara menjawab iklan tawaran kerja. Pelbagai input yang berguna dan pengalaman dapat dipelajari dalam program ini dimana setiap pelajar dilatih untuk berada dalam situasi temuduga dan yang paling penting para pelajar lebih berkeyakinan tinggi dan bersedia untuk menghadiri temuduga pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  61. 21 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu kakitangan kolej kediaman mengemaskini dan menyusun fail-fail pejabat yang berkaitan dengan maklumat pelajar-pelajar, mengenai aduan kerosakan bilik dan lain-lain lagi. Saya ditugaskan untuk mengambil surat pelajar dari kakitangan kolej kediaman. Kemudian, surat tersebut akan dimasukkan ke dalam almari yang telah disediakan khas untuk surat-surat pelajar.
    Tugas-tugas lain yang saya lakukan iaitu menampal memo yang bekaitan dengan kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Memo perlu ditampal di setiap papan kenyataan yang terletak di setiap blok. Maklumat yang jelas perlu diberi kepada pelajar-pelajar supaya semua para pelajar akan membaca memo tersebut.
    Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak aduan kerosakan bilik pelajar mengikut aduan yang telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar. Selepas itu, saya menulis tesis dimana topik-topik yang dikenalpasti akan dimasukkan kedalam penulisan tesis dan akan diolah mengikut bab.




    22 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya melakukan tugas-tugas bias adi pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon, Photostat, menghantar surat ke pejabat kolej kediaman siswi dan lain-lain lagi. Saya juga membantu penyelia asramasiswa menyusun fail. Selepas itu, saya membuat draf tesis dan mencari bahan-bahan yang boleh digunpakai dalam menyiapkan tesis tahun akhir. Selain itu, saya juga mencari dan menambah maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tesis yang akan ditulis. Maklumat-maklumat yang diperolehi akan disimpan untuk memudahkan proses penulisan tesis. Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran di pejabat kolej kediaman siswa seperti menyusun fail, menerima panggilan telefon dan lain-lain lagi. Di samping itu, saya menulis sedikit laporan berkenaan dengan praktikal serta bidang tugas yang telah dilakukan.

    ReplyDelete
  62. 23 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Pagi ini saya membantu penyelai asrama menyusun dan mengemaskini fail aduan kerosakan dan lain-lain.Saya juga turut membantu penyelia asrama mengangkat barangan seperti kawah, tong gas, dapur memasak dan lain-lain lagi untuk diletakkan di stor penyimpanan barang kelengkapan UMK. Kemudian saya mengemaskini buku laporan harian praktikal untuk tujuan rujukan. Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak aduan kerosakan bilik pelajar mengikut aduan yang telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar. Selepas itu, saya menulis tesis dimana topik-topik yang dikenalpasti akan dimasukkan kedalam penulisan tesis.
    Pada sebelah petang saya menghadiri satu jamuan sempena majlis hari raya. Jabatan sukan dank o-kurikulum telah mengadakan jamuan hari raya di studio,Universiti Malaysia Kelantan. Semua kakitangan dari Jabatan Hal Ehwal Pelajar telah dijemput bagi memeriahkan lagi jamuan tersebut. Pelbagai hidangan makanan dan kuih-muih terhidang untuk tetamu. Jamuan hari raya tersebut berjalan dengan lancar dan sempurna.


    26 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya ditugaskan untuk membantu penyelia asrama siswi mengangkat barang-barang di kabin dua kemudian dipindahkan ke kabin tiga. Hal ini kerana, kabin dua hendak dikosongkan untuk mengisi barang-barang kelengkapan memasak bagi kolej kediaman seperti kawah, periuk nasi elektrik, kuali, barangan plastic, dapur gas, senduk besi, periuk besi dan lain-lain lagi. Barangan ini diperuntukan kepada pihak kolej kediaman bagi menyenagkan penyediaan makanan ketika adanya program.
    Saya membantu kakitangan kolej kediaman mengemas barang-barang di dalam kabin tiga. Kabin tiga akan diletakkan barang-barang elektrik, barangan iventori, barangan pertukangan dan lain-lain lagi. Semua barangan telah disusun mengikut tempat yang telah disediakan mengikut keperluan semasa pihak kolej kediaman.

    ReplyDelete
  63. 27 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Sempena bulan syawal, pihak kolej kediaman akan mengadakan satu jamuan hari raya pada hari ini. Di samping itu, pihak kolej kediaman juga meraikan pembukaan pejabat kolej kediaman baru di foyer blok 4(A). Jamuan hari raya telah dihadiri oleh semua kakitangan dari Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan jamuan pada hari ini sangat meriah. Saya membantu kakitangan kolej kediaman mengemas barang-barang yang dipindahkan ke pejabat baru. Semua kakitangan kolej kediaman berkerjasama dengan baik dan dapatlah dijelaskan disini bahawa kerja berpasukan amatlah penting bagi memastikan kerja yang dilakukan dapat disiapkan dalam keadaan yang baik dan sempurna.


    28 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya melakukan tugas-tugas pentadbiran am di pejabat kolej kediaman siswa yang terletak di blok 4(A). tugas-tugas pentadbiran yang dilakukan seperti menerima panggilan telefon, melakukan kerja-kerja photostet surat dan memo, meletak surat pelajar ke dalam almari yang telah disediakan khas. Selain itu, saya juga membantu penyelia asrama menyusun dan mengemaskini fail aduan kerosakan yang telah dibuat oleh para pelajar. Saya ditugaskan untuk mengambil surat pelajar dari kakitangan kolej kediaman. Kemudian, surat tersebut akan dimasukkan ke dalam almari yang telah disediakan khas untuk surat-surat pelajar.
    Tugas-tugas lain yang saya lakukan iaitu menampal memo yang bekaitan dengan kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Memo perlu ditampal di setiap papan kenyataan yang terletak di setiap blok. Maklumat yang jelas perlu diberi kepada pelajar-pelajar supaya semua para pelajar akan membaca memo tersebut.Pada sebelah petang, saya membantu kakitangan kolej kediaman menyemak aduan kerosakan bilik pelajar mengikut aduan yang telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar. Selepas itu, saya menulis tesis dimana topik-topik yang dikenalpasti akan dimasukkan kedalam penulisan tesis dan akan diolah mengikut bab.

    ReplyDelete
  64. 29 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Saya membantu kakitangan Jabatan Sukan dan Kokurikulum mengemas dan mengangkat segala kelengkapan seperti meja pejabat, kerusi, almari besi, rak almari kayu dan kelengkapan yang lain. Barangan kelengkapan pejabat yang diangkat akan disusun di foyer blok 3(A) untuk kegunaan Jabatan Sukan dan Kokurikulum. Hal ini kerana Jabatan Sukan dan Kokurikulum akan menjalankan tugas di pejabat baru dalam kolej kediaman pada hari ini.
    saya melakukan tugas-tugas bias adi pejabat kolej kediaman siswa seperti menerima panggilan telefon, Photostat, menghantar surat ke pejabat kolej kediaman siswi dan lain-lain lagi. Saya juga membantu penyelia asramasiswa menyusun fail. Selepas itu, saya membuat draf tesis dan mencari bahan-bahan yang boleh digunpakai dalam menyiapkan tesis tahun akhir. Selain itu, saya juga mencari dan menambah maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tesis yang akan ditulis. Maklumat-maklumat yang diperolehi akan disimpan untuk memudahkan proses penulisan tesis. Pada sebelah petang, saya menjalankan tugas-tugas pentadbiran di pejabat kolej kediaman siswa seperti menyusun fail, menerima panggilan telefon dan lain-lain lagi. Di samping itu, saya menulis sedikit laporan berkenaan dengan praktikal serta bidang tugas yang telah dilakukan.



    30 September 2010
    Assalamualaikum Prof…
    Hari ini merupakan hari terakhir saya bertugas di kolej kediaman Universiti Malaysia Kelantan. Banyak pengalaman yang telah saya perolehi sewaktu berada di sini. Pengalaman disini telah mendewasakan saya dalam pengurusan dan pentadbiran di pejabat. Sangat bertuah memiliki pengalaman yang menarik sepanjang empat bulan saya berada di kolej kediaman. Insyallah, pengalaman yang saya perolehi ini akan saya guna pada masa hadapan.
    Pihak kolej kediaman telah mengadakan satu majlis perpisahan sempena berakhirnya latihan praktikal saya disini. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Encik Zamri selaku penyelia saya disini,Encik Zani, kak nalma, kak rubiah, kak aziela dan kakitangan di kolej kediaman. Mereka telah banyak membantu saya dalam mempelajari segala ilmu-ilmu disini dan kami semua banyak menyelesaikan segala masalah yang dihadapi oleh pihak kolej kediaman secara bersama. Kini saya lebih berkeyakinan tinngi untuk berhadapan dengan bidang pekerjaan di masa akan datang.

    ReplyDelete