Thursday, May 27, 2010

Norshazila Binti Ghazali


Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

89 comments:

  1. Assalamualaikum...
    1 Jun 2010
    8.00 a.m-9.30 a.m
    -Punch card, kemudian saya dibawa berjumpa dan mendengar taklimat daripada Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Negeri Kedah iaitu En. Saidi Bin Osman.
    9.30 a.m- 1.00 p.m
    - Ditempatkan di bilik mesyuarat buat sementara waktu bagi mendengar penerangan mengenai skop, visi dan juga misi JPNIN dan diperkenalkan dengan semua jawatankuasa yang terdapat di dalam JPNIN.
    -Mendengar taklimat mengenai Rukun Tetangga oleh En. Mohd Yusuf Bin Daud (Pembantu Pembangunan Masyarakat).
    -Seterusnya, taklimat oelh Miss Low Mei Li (Pembantu Pembangunan Masyarakat) mengenai Tabika Perpaduan dan penerangan mengenai program yang akan dijalankan oleh JPNIN Negeri Kedah.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Ditempatkan di bilik mesyuarat
    Perkara yang saya pelajari pada hari ini :
    - Mendapat nasihat dan dorongan daripada Pengarah JPNIN dalam melaksanakan tugasan dan menjalani praktikum di jabatan ini.
    - Mengenali dan mengetahui jawatankuasa yang terlibat.
    - Mengetahui hal yang berkaitan dengan jabatan seperti visi, misi, peranan, program jabatan dan juga bidang kuasa di bawah seliaan JPNIN.
    2 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card dan kemudian ditempatkan di bilik mesyuarat bagi mendengar taklimat mengenai pekeliling yang berkaitan dengan JPNIN seperti Pekeliling Pentadbiran Rukun Tetangga.
    1.00 p.m-2.00p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00p.m
    -Taklimat oleh Timbalan Pengarah iaitu Puan Suria Binti Baharum.
    -Diberi bahan bacaan mengenai fungsi, peranan dan perkara yang berkaitan dengan JPNIN.
    Perkara yang saya pelajari pada hari ini :
    - Mengetahui pekeliling-pekeliling yang terkandung dalam Buku Manual dan Prosedur ISO 9001 : 2008.
    - Mengetahui hal yang berkaitan dengan jabatan seperti visi, misi, peranan, program jabatan dan juga bidang kuasa di bawah seliaan JPNIN.

    ReplyDelete
  2. salam..
    Prof. halim, bolehkah saya tulis macam ini?

    ReplyDelete
  3. 3 Jun 2010
    8.00a.m-10.00a.m
    -Punch card, kemudian masuk ke bilik mesyuarat bagi membincangkan mengenai "Program Semarak Keharmonian Kaum" yang akan diadakan pada 4 Jun 2010 di Kodiang, Kedah.
    -Dibahagikan tugas di mana saya ditempatkan di bahagian pemeran bersama dua orang pegawai dan tiga orang rakan praktikum yang lain.
    -Kami diminta menyediakan tempat pameran.
    10.00a.m-1.00p.m
    -Membantu kerja-kerja di jabatan
    1.00p.m-2.00p.m
    -Rehat dan solat
    2.00p.m-5.00p.m
    -Mambantu kerja-kerja di jabatan
    -Membuat analisis bagi mengkaji tajuk-tajuk laporan yang mungkin sesuai
    -Membaca buku-buku yang berkaitan dengan jabatan

    ReplyDelete
  4. 4 Jun 2010
    -Hari ini hari jumaat tapi saya masih perlu bekerja kerana apabila berada di Jabatan Perpaduan, hari cuti seperti jumaat dan sabtu kebiasaannya penuh dengan program-program dari jabatan.
    -Jam 7.30a.m saya bertolak dari JPNIN Negeri Kedah ke Kodiang bagi mengikuti "Program Semarak Perpaduan Kaum"
    -Ini merupakan Program pertama yang saya sertai semenjak memulakan praktikum di jabatan ini. Menurut pegawai di sini, kebiasaannya tiada istilah cuti bagi jabatan ini kerana kebanyakan program yang dijalankan selalunya adalah pada hari cuti iaitu hari jumaat dan sabtu.
    -Saya tiba di Sek. Keb. Tunku Bendahara kira-kirajam 8.30a.m. Kemudian, membuat persiapan bagi pameran JPNIN Negeri Kedah.
    -Saya diminta untuk menjaga kaunter pameran, di samping memberi penerangan kepada pengunjung berkenaan perkara yang berkaitan dengan JPNIN seperti Rukun Tetangga, Tabika Perpaduan dan lain-lain lagi. Selain itu, saya turut mengedarkan "pamplet", cd dan melayan karenah murid-murid Sek. Keb. Tunku Bendahara dengan menyediakan teka-teki yang berkaitan dengan perpaduan seperti rukun negara, siapakah menteri perpaduan dan sebagainya.
    -Kira-kira jam 1.00p.m, program ditamatkan untuk seketika kerana ingin memberi laluan kepada pengunjung bagi menunaikan solat jumaat.
    -Jam 3.00p.m, saya menyambung tugas menjaga kaunter. Di samping itu, saya turut meninjau pameran dari jabatan yang lain yang terdapat di situ. Kira-kira jam 7.00p.m pameran ditamatkan.
    -Jam 7.00p.m, saya dan beberapa pegawai dari jabatan bertolak ke Lapangan Terbang Kepala Batas bagi mengesahkan penerbangan Ketua Pengarah JPNIN, di samping menyediakan tempat rehat sementara bagi Ketua Pengarah JPNIN sebelum berlepas.
    -Dalam kesibukan itu, saya mencuri-curi masa bagi menunaikan solat, dan minum.
    -Jam 9.30p.m, keberangkatan Ketua Pengarah JPNIN menaiki kapal terbang dan selepas itu saya dihantar pulang oleh pegawai yang terlibat.
    -Saya tiba di rumah sewa kira-kira jam 10.30p.m.

    ReplyDelete
  5. salam, prof. Halim, esok saya akan e-mailkan gambar-gambar program "Semarak Keharmonian Kaum" yang saya sertai kepada prof.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...prof. Halim
    Buat masa ini, saya belum ditempatkan di mana-mana bahagian secara khusus. Oleh itu, saya membuat pelbagai kerja dari pelbagai bahagian yang terdapat di jabatan ini seperti kerja-kerja di bahagian operasi dan juga pengurusan. Kebanyakan kerja-kerja yang dilakukan melibatkan program-program yang akan dilaksanakan di bawah JPNIN. Di samping itu, saya juga perlu banyak berhubung dan berinteraksi dengan masyarakat. Pada ketika inilah,saya perlu menggunakan segala kemahiran yang ada dari segi percakapan, menyumbangkan idea dan keyakinan diri apabila berhadapan dengan masyarakat. Di samping itu, menurut pengarah JPNIN tempat saya praktikum ketika ini, saya mungkin akan ditukarkan ke daerah Kota Star atau Baling/ Sik di bawah jabatan yang sama kerana menurut Pengarah di sini, saya akan lebih diberi pendedahan dan akan banyak terdedah dalam pelbagai program apabila berada di Daerah. Oleh itu, buat masa ini saya hanya menunggu keputusan dari pengarah. Walau bagaimanapun,pada minggu ini kesemua staf termasuk saya amat sibuk kerana satu lagi program akan dijalankan pada minggu ini pada hari jumaat dan sabtu (11-12 Jun 2010) iaitu "Sambutan Hari Guru 2010" di PJ Sentosa Campsite, Puncak Janing, Kuala Nerang Kedah.

    ReplyDelete
  7. Jangan hantar banyak sangat gambar. Jgn lupa gambar yang ada diri anda,jgn gambar suasana orang lain. 2, 3 keping sudah la

    ReplyDelete
  8. 6 Jun 2010
    8.00a.m- 1.00 p.m
    -Seperti biasa saya tiba awal di pejabat kerana jarak antara rumah sewa saya dengan pejabat hanya mengambil masa 10 minit sahaja.
    -Pada hari ini saya diberi tugasan menaip senarai nama-nama pegawai dan guru yang terlibat dalam Program "Sambutan Hari Guru peringkat Negeri".
    -Selain itu, saya juga ditugaskan untuk mengfaks dokumen dan maklumat yang terdiri daripada "pamplet", aturcara majlis dan surat jemputan kepada semua pegawai JPNIN di setiap daerah.
    1.00p.m-2.00p.m
    -Rehat dan solat
    2.00p.m-5.00p.m
    -Pada petang ini pula, saya diminta membuat slide dan juga movie maker bagi program "Sambutan Hari Guru" pada 11 hingga 12 Jun 2010. Movie maker dan slide show melibatkan lagu-lagu ptriotik seperti lagu Negaraku, guru malaysia dan teman sejati.
    -Pada ketika inilah saya menggunakan kemahiran sampingan yang saya perolehi ketika belajar semasa di universiti dulu berkaitan movie maker dan sebagainya.
    -Walaupun pengetahuan tersebut dianggap biasa bagi sesetengah orang,contohnya seperti movie maker, photoscape, photoshine namun bagi saya ia merupakan ilmu yang amat berguna apabila berada di alam pekerjaan kerana kemahiran ini amat penting untuk digunakan semasa sesuatu program hendak dijalankan apatah lagi yang melibatkan penayangan slide, gambar atau sebagainya yang berkaitan dengan jabatan.

    ReplyDelete
  9. 7 Jun 2010
    8.00a.m-12.00p.m
    -Seperti biasa, setelah tiba di pejabat, sebelum masuk saya punch card dahulu.
    -Kemudian saya menyemak semula dokumen yang saya lakukan semalam agar tidak berlaku sebarang kesilapan. Seterusnya, saya membantu merekod data di dalam fail, yang mana ia melibatkan surat-surat rasmi dari jabatan ini.
    -Setelah merekod data, secara tidak langsung saya dapat mempelajari cara-cara merekod iventori/ peralatan tabika perpaduan di seluruh daerah negeri Kedah berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam fail. Tujuannya adalah untuk memastikan segala keperluan yang tidak terdapat di tabika perpaduan dapat diketahui dan dipenuhi.
    12.00p.m-5.30p.m
    -Pada tengahari ini saya mengikuti En.Yusuf bin Daud selaku pembantu pembangunan masyarakat untuk memberi ceramah kepada belia di Bendang Man, Sik. Program ini telah dianjurkan oleh Jabatan Belia dan Sukan Negeri Kedah.
    -Kami tiba di Bendang Man, Sik kira-kira jam 2.30p.m. Kami disambut oleh pegawai program yang terlibat dan seterusnya dibawa ke dewan bagi memulakan sesi ceramah.
    -Semasa sesi ceramah dijalankan, saya diminta untuk memperkenalkan diri serta memberi sedikit motivasi kepada belia yang terlibat berdasarkan pengalaman saya sepanjang saya berada di universiti. Selain itu, saya juga diminta untuk mengendalikan laptop bagi memastikan bahan-bahan ceramah yang terdapat di dalamnya berjalan lancar.
    -Antara perkara yang disentuh di dalam ceramah tersebut ialah seperti rukun negara, kepentingan rukun negara dalam mengukuhkan jati diri remaja kini dan juga konsep 1 Malaysia. Perkara ini bertepatan dengan tajuk ceramah yang diberi iaitu "Rukun Negara Dalam Mengukuhkan Jati Diri Belia".
    -Sambutan yang diberikan semasa sesi soal jawab dijalankan amat menggalakkan yang mana kebanyakan belia ini memberikan respon yang positif dan komitmen yang tinggi sepanjang sesi ceramah dijalankan.
    -Selain itu, selingan turut dijalankan bagi menghilangkan rasa bosan dengan membuat teka-teki dan bagi yang boleh menjawabnya akan dihadiahi satu cd lagu-lagu patriotik.
    -Kesimpulan yang boleh dibuat, sesi ceramah tersebut telah berjaya menarik minat para belia yang terlibat dalam mendalami maklumat-maklumat tersirat yang terdapat di sebalik prinsip rukun negara dan pihak jabatan JPNIN berharap para peserta tersebut dapat memperolehi input-input positif supaya dapat dimanfaatkan agar dapat melahirkan satu golongan belia yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
    -Sekitar jam 5.30p.m kami tiba di a.s dan terus pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  10. 8 Jun 2010
    8.00a.m-1.00p.m
    -Seperti biasa setelah tiba di pejabat, saya punch card terlebih dahulu. Kemudian saya diberi tugasan oleh Pengarah bagi menyusun dan mengemaskini penghuraian kerja pembantu pembangunan masyarakat bagi Gred S17, S22, S26, S32 dan S38 yang merangkumi skop, fungsi serta bidang tugas yang terlibat.
    -Hal ini kerana dokumen atau maklumat tersebut berada dalam keadaan tidak tersusun dan bercampur aduk. Kerja ini memerlukan sedikit penumpuan kerana terdapat helaian atau skop yang perlu dimasukkan di dalam setiap bahagian yang tidak tersusun tersebut.
    1.00p.m-2.00p.m
    -Rehat dan solat
    2.00p.m-5.00p.m
    -Menyambung semula tugasan
    -Melalui tugasan ini, saya dapat mengetahui sedikit sebanyak penghuraian kerja pembantu pembangunan masyarakat bagi Gred S17, S22, S26, S32 dan S38 yang merangkumi skop, fungsi serta bidang tugas yang terlibat.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  11. 9 Jun 2010
    8.00a.m-1.00p.m
    -Punch card
    -Saya bersama 3 orang rakan praktikum yang lain dan pegawai yang terlibat diminta menguruskan hadiah yang berupa kain tuala kerana tempahan tuala bagi hadiah hari guru telah dihantar ke pejabat. Kami mengangkut tuala-tuala tersebut yang berada di tempat letak kereta naik ke pejabat.
    -Setelah itu, saya diminta mengira dan mengklasifikasi kesemua hadiah tersebut mengikut gred iaitu Gred A,B, C dan D.
    1.00p.m-2.00p.m
    -Rehat dan solat
    2.00p.m-5.00p.m
    -Menyambung kerja-kerja mengklasifikasi hadiah dan seterusnya mengemas bilik stor. Kemudian, mengangkut dan membilang beg-beg jabatan yang berada di dalam bilik stor bagi digunakan untuk sambutan hari guru. Peruntukan tuala dan hadiah tersebut yang merangkumi beg, pamplet dan tuala dianggarkan diedarkan kepada 220 orang guru.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  12. 10 Jun 2010
    8.00 a.m-12.00 p.m
    -Punch card
    -Saya diberi tugasan untuk membuat minit fail. Minit fail ini adalah amat penting dan dibuat bertujuan untuk memudahkan kerja-kerja pencarian fail atau dokumen yang berkenaan pada masa akan datang kelak. Ia lebih mudah, teratur dan berkesan apabila membabitkan fail-fail yang banyak terutama di bahagian pengurusan dan operasi.
    -Kemudian, saya membantu staf yang terlibat mengangkut tuala yang akan dijadikan hadiah bagi Program Hari Guru turun ke “basement” dan dimasukkan ke dalam kereta jabatan.
    12.00 p.m-3.30 p.m
    -Saya menerima arahan daripada Pengarah untuk ke Puncak Janing lebih awal bersama tiga lagi rakan bagi membuat persediaan awal kerana keesokan harinya satu program sambutan hari guru akan diadakan di Puncak Janing.
    -Mengambil pakaian dari rumah sewa dan terus bertolak ke Puncak Janing dengan menaiki kereta jabatan bersama dua orang pegawai pengiring.
    -Dalam perjalanan ke Puncak Janing, kami singgah di sebuah restoran untuk makan tengahari.
    -Kami tiba di Puncak Janing kira-kira jam 3.30 p.m. Kami diberi bilik khas pegawai sebagai bilik untuk menginap.
    5.30 p.m-7.00 p.m
    -Kami dibawa oleh salah seorang urusetia yang bertugas di Puncak Janing iaitu abang Zam mencuba aktiviti kayak yang merupakan salah satu daripada aktiviti yang disediakan di kem tersebut. Kayak merupakan salah satu daripada sukan rekreasi yang dapat meningkatkan stamina dan keyakinan ini.
    7.00 p.m-4.00 a.m
    -Kami membersihkan diri, solat dan makan. Kira-kira jam 9.00 p.m, kami memulakan tugas membalut hadiah kepada para pegawai, guru-guru, kategori persembahan terbaik, pertandingan karaoke, dodgeball dan banyak lagi.
    -Kira-kira jam 4.00 a.m, barulah kesemua tugas tersebut selesai.

    ReplyDelete
  13. 11 Jun 2010
    8.00 a.m-12.00 p.m
    -Bangun tidur, membersihkan diri dan seterusnya bersedia untuk menyambut kedatangan para peserta yang terlibat. Para peserta terdiri daripada guru-guru Tabika Perpaduan, pegawai dari JPNIN bahagian pengurusan dan operasi seluruh daerah di negeri Kedah. Saya bersama 3 lagi rakan menjaga kaunter pendaftaran, sambil mengedarkan 3 lagi Selepas pendaftaran, para peserta diberi minum pagi dan berkumpul di dewan bagi mendengar taklimat.
    -Selepas taklimat, satu mesyuarat diadakan di antara guru-guru dan para pegawai bersama Pengarah JPNIN negeri Kedah iaitu En. Saidi bin Midin. Kira-kira jam 12.30 p.m majlis bersurai. Jamuan makan tengahari dan solat diadakan selepas itu.
    1.40 p.m-5.00 p.m
    -Kami diminta datang awal ke dewan bagi menyediakan pentas bagi sesi ceramah yang akan bermula jam 2.30 p.m. Kami membuat persediaan dari segi APA sistem, penyediaan ‘slide show’, ‘back drop’ dan sebagainya bagi memastika kelancaran program.
    -Tepat jam 2.30 p.m, sesi ceramah dimulakan. Penceramah tersebut dikenali sebagai Pak Su dan didatangkan khas dari Perak. Sesi ceramah yang dikendalikan oleh beliau lebih menekankan kepada tanggungjawab, kejujuraan dan keprihatinan sebagai seorang guru. Beliau juga turut menggunakan pendekatan fasilitator dalam mengendalikan ceramah beliau. Tepat jam 5 petang, sesi ceramah ditamatkan.
    5.30 p.m-7.00 p.m
    -Aktiviti sukaneka dijalankan di padang campsite , Puncak Janing. Sukaneka yang dijalankan terdiri daripada baling buah kelapa, tarik bulu bayam, baling-baling sayang dan banyak lagi. Aktiviti sukaneka ini dikendalikan oleh urusetia di Puncak Janing, dan kami hanya mencatat markah bagi setiap kumpulan sahaja.
    7.00 p.m-8.30 p.m
    -Rehat, solat dan makan malam.
    -Pada pukul 8.30 p.m, kami bergerak ke dewan lebih awal bagi menyiapkan tempat bagi pertandingan karaoke dan menyusun atur hadiah kerana pada malam tersebut akan diadakan pertandingan karaoke dan majlis penyampaian hadiah.
    9.00 p.m-12.30 a.m
    -Pertandingan karaoke dimulakan dan diselang-selikan dengan persembahan dari setiap daerah oleh guru-guru Tabika Perpaduan.
    -Selepas itu, majlis penyampaian hadiah dijalankan kira-kira jam 11.40 p.m. Pada jam 12.30 a.m, majlis bersurai.

    12 Jun 2010
    8.00 a.m-12.00 p.m
    -Pertandingan dodgeball diadakan diantara guru-guru dari setiap daerah.
    -Majlis penyampaian hadiah diadakan selepas pertandingan dodgeball berakhir. Majlis bersurai kira-kira jam 12.00 p.m dan majlis makan tengahari diadakan di kawasan rekreasi air terjun, Puncak Janing.

    Apa yang saya pelajari :
    -Melalui program “Sambutan Hari Guru” ini, saya dapat mengetahui cara pengendalian program yang dijalankan oleh jabatan. Pada pendapat saya, tidak terdapat banyak perbezaan cara pengendalian program di jabatan dengan pengendalian program semasa di universiti dahulu. Cuma, di peringkat jabatan saya perlu banyak berinteraksi dan berurusan dengan golongan yang mempunyai pangkat dan status yang tinggi. Walau bagaimanapun, ko-kurikulum dan penglibatan di dalam kelab dan persatuan banyak membantu saya disini terutama dalam pengendalian program-program yang dijalankan oleh jabatan.

    ReplyDelete
  14. 13 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya diberi tugasan untuk merekod daftar iventori, harta modal dan stok yang terdapat di dalam setiap buku rekod daerah bagi Tabika Perpaduan.
    -Melalui pengkelasan bagi setiap jenis daftar iventori, harta modal dan stok, saya dapat mengetahui jenis-jenis barangan yang dikategorikan sebagai daftar iventori, harta modal dan stok.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung kerja-kerja pengkelasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  15. 14 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Menyambung kerja pengkelasan daftar iventori, harta modal dan stok.
    -Terdapat 7 daerah yang terlibat iaitu Kota Star, Kubang Pasu, Pendang, Kuala Muda, Yan, Kulim, Baling, dan Langkawi. Oleh itu, kerja-kerja pengkelasan ini agak lambat.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung kerja-kerja pengkelasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  16. 15 Jun 2010
    8.00 p.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya masih perlu menyambung kerja-kerja pengkelasan daftar iventori, harta modal dan stok.
    -Terdapat tiga daerah yang belum siap dikelaskan mengikut item yang dikendaki.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung kerja-kerja pengkelasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  17. 16 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada pagi ini tiada kerja yang spesifik diberikan kepada saya. Saya hanya membantu kerja-kerja am pejabat seperti faks maklumat-maklumat yang berkenaan kepada IPD setiap daerah di bawah penyeliaan JPNIN, membuat minit fail, fotostat dan sebagainya.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Membantu kerja-kerja am pejabat
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  18. 17 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya diberi kepercayaan untuk menyediakan satu surat rasmi kepada PPD setiap daerah bagi jemputan mesyuarat yang akan diadakan di pejabat JPNIN negeri.
    -Di sini, saya dapat mempelajari cara-cara menyediakan surat rasmi. Selain itu, pengalaman saya sebagai setiausaha persatuan juga banyak membantu saya terutama dalam menyediakan surat-surat rasmi seperti ini.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m- 3.30 p.m
    -Membantu kerja-kerja am di pejabat
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  19. 20 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Saya diminta oleh salah seorang pegawai iaitu Puan Hasniyah (pembantu tadbir) bagi membantunya membuat minit fail.
    -Melalui kerja ini, saya dapat mengetahui dan mempelajari surat-surat yang masuk dan keluar di jabatan ini. Bagi surat masuk, catatan mestilah menggunakan pen merah, manakala bagi surat keluar pula menggunakan pen hitam.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung kerja-kerja membuat minit fail
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  20. 21 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya bersama tiga lagi rakan diminta untuk mengemas bilik bacaan dan menyusun atur buku-buku bacaan jabatan.
    -Satu sudut bacaan disediakan di bahagian belakang pejabat yang mempunyai pelbagai maklumat mengenai JPNIN, Rukun Tetangga, Tabika Perpaduan, SRS (Skim Rondaan Sukarela) dan banyak lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugas menyusun buku-buku di bilik bacaan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  21. 22 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Saya diberi tugasan menghias ruangan bilik bacaan supaya kelihatan lebih menarik.
    -Saya membuat carta, menghias ruangan bilik bacaan dengan meletakkan bunga di sekitar kawasan bilik bacaan serta membuat beberapa kata hikmah di atas manila kad.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugas menghias bilik bacaan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  22. 23 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya bersama tiga lagi rakan diminta untuk mengosongkan bilik stor dan memasukkan buku-buku serta bahan-bahan lain yang terdapat dalam bilik stor ke dalam kotak.
    -Hal ini kerana bilik stor tersebut akan dijadikan bilik pengurusan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan mengemas bilik stor
    -Pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  23. 24 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya menyambung tugasan mengosongkan bilik stor.
    -Buku-buku dimasukkan ke dalam kotak yang telah disediakan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan mengosongkan bilik stor
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  24. salam..prof, sy telah hantar laporan untuk bulan jun di e-mail prof.
    sekian,

    ReplyDelete
  25. 27 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diberi tugasan membuat minit fail. Pada kali ini, saya diminta membuat minit fail bagi fail peribadi pegawai iaitu En. Ismail bin Zakaria
    1.00 p.m-2.oo p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan membuat minit fail
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  26. 28 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk membantu kerja-kerja di bilik kewangan.
    -Di bilik kewangan saya diminta untuk cop dan membuat minit fail dokumen-dokumen yang berkaitan di bilik kewangan
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan di bilik kewangan
    -Pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  27. 29 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih berada di bilik kewangan bagi membantu membuat minit fail dan cop dokumen-dokumen yang berkaitan.
    -selain itu, saya juga turut mebantu membuat e-perolehan berkenaan gaji pegawai.
    -Dari tugasan ini, secara tidak langsung saya dapat mengetahui apa itu e-perolehan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan di bilik kewangan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  28. 30 Jun 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, sya ,masih lagi melakukan kerja-kerja di bilik kewangan bagi menyiapkan tugasan kelmarin.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan di bilik kewangan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  29. 1 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, sya diberi tugasan oleh Puan Nor Samsidah binti Ibrahim bagi membuat pengiraan terhadap kenaikan gaji pegawai di JPNIN negeri dan daerah.
    -Melalui tugasan ini, secara tidak langsung saya dapat mengetahui dan mempelajari bagaimana pengiraan kenaikan gaji setiap pegawai dikira.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  30. 4 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, sya masih menyambung tugasan membuat pengiraan terhadap kenaikan gaji pegawai. Saya dibantu oleh dua orang pelajar praktikum yang lain.
    -Segala maklumat berkaitan kenaikan gaji ini juga perlu dimasukkan atau di "key-in" ke dalam komputer.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  31. 5 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diberi tugasan membuat "punch card" bagi bulan Ogos.
    -Namun, saya telah melakukan kesilapan apabila saya secara tidak sengaja telah menggunakan kalender tahun 2009 sebagai rujukan. Walau bagaimanapun, saya bernasib baik kerana tarikh tersebut sama dengan tarikh pada bulan September 2010.
    -Melalui tugasan ini, saya dapat mempelajari bagaimana punch card dibuat dan sistem yang berkaitan dengannya berkaitan hari cuti dan sebagainya.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  32. 6 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Hasniyah bt Abdullah masuk ke dalam bilik stor bagi pengiraan stok jabatan. Saya diminta membahagikan sijil-sijil penyertaan dan penghargaan kepada 7 bahagian mengikut daerah.
    -Ia bertujuan untuk menghabiskan stok kerana Pengarah JPNIN yang baru, Tuan Saidi bin Midin memberi arahan supaya semua sijil-sijil diperbaharui.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Membantu mencari fail tutup di bilik fail
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  33. 7 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk membuat minit fail.
    -Walaupun saya sering diminta untuk membuat minit fail, namun pengalaman yang saya perolehi adalah berbeza memandangkan terdapat pelbagai jenis fail seperti fail peribadi, fail Tabika Perpaduan, Rukun Tetangga, Audit, report kewangan dan lain-lain lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  34. 8 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk membantu membuat persiapan dari segi mengklasifikasikan hadiah yang berupa tuala, fail, pen, buku program dan buku catatan bagi program Kem Skim Rondaan Sukarela (SRS).
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  35. 11 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Miss Low Mei Li menaip nama pegawai setiap daerah bagi Mesyuarat bahagian operasi, pembangunan dan kewangan yang akan diadakan pada 12 Julai 2010.
    -Saya juga turut diminta untuk faks surat jemputan ke semua daerah bagi tujuan makluman kepada daerah berkenaan mesyuarat tersebut.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya diminta untuk "fotostat" sebanyak 50 salinan kesemua dokumen yang berkaitan dengan mesyuarat seperti agenda mesyuarat, aturcara dan sebagainya bagi memastikan kelancaran mesyuarat tersebut.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  36. 12 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, tiada kerja yang spesifik diberikan kepada saya kerana semua pegawai JPNIN terlibat dengan 3 mesyuarat yang diadakan serentak pada hari ini.
    -Saya hanya diminta untuk menjawab telefon, membuat minit mesyuarat dan melayan pelanggan yang datang.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  37. 13 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diberi tugasan membuat fail mengenai daftar iventori dan harta modal
    -Daftar iventori merupakan aset kerajaan yang berharga di bawah RM 1000.00, manakala harta modal pula merupakan aset kerajaan yang berharga atas RM 1000.00.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan yang diberi
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  38. 14 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Hasniyah bagi membantunya mengkelas dan menglkasifikasikan barangan syarikat atau jabatan yang hendak dilupuskan.
    -Barang-barang tersebut berupa komputer, "moniter", tetikus, LCD, "speaker", "printer", "keyboard" dan "mikrofon". kesemua barangan ini diklasifikasikan mengikut no. siri pendaftaran, tahun, model dan jenis kategori barang.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  39. 15 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung tugasan semalam iaitu membantu Puan Hasniyah Abdullah mengklasifikasi barangan jabatan yang hendak dilupuskan.
    -Melalui kerja-kerja ini, saya dapat mempelajarai bagaimana sesuatu harta syarikat akan dilupuskan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  40. 18 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diberi tugasan untuk membuat fail baru. bagi membuat fail baru, saya perlu menulis nama fail dan no. siri pendaftaran sebelum mencetak keluar fail tersebut.
    -Saya harus berhati-hati semasa menjalankan kerja ini agar tidak berlaku kesilapan semasa menulis no. siri pendaftaran.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  41. 19 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada pagi ini, saya diminta oleh Timbalan Pengarah iaitu Puan Suria binti Baharum untuk menghadiri satu ceramah agama yang dianjurkan oleh Pejabat Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguanaan Negeri Kedah.
    -Ceramah ini telah diadakan di Dewan Auditorium Wisma Persekutuan, Anak Bukit. Tajuk ceramah tersebut ialah “Memantapkan Kekuatan Akidah Melalui Israk Dan Mikraj” tahun 1431 Hijrah.
    -Sesi ceramah ini telah berlangsung selama 4 jam dan sesi ceramah ini telah disampaikan oleh Al-Fadzil Tuan Syeikh Ahmad Faisol bin Haji Omar.
    -Melalui ceramah ini saya dapat mengetahui dan mempelajari etika dan sikap kakitangan awam dalam melaksanakan tugasnya. Selain itu, beliau juga turut menerangkan ciri-ciri tentang seorang pekerja yang baik, unggul dan bermutu.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya diminta menaip senarai nama guru-guru yang terlibat dengan kursus “Peningkatan Pengetahuan” dan senarai nama penolong guru yang terlibat dalam “Kursus Keselamatan Mutu Makanan”.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  42. 20 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk membuat minit fail bagi fail peribadi setiap pekerja di Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Negeri Kedah.
    -Dalam minit fail peribadi ini akan direkodkan penyertaan setiap pekerja dalam kursus-kursus yang dijalankan, sijil-sijil dan slip peperiksaan yang telah diduduki oleh setiap pekerja.
    -Walaupun setiap minit fail yang direkodkan adalah sama, namun terdapat sedikit perbezaan anatara setiap fail yang ada. Fail peribadi melibatkan maklumat peribadi, pangkat, kenaikan gaji, sijil setiap kursus dan sebagainya. Kesemua maklumat tersebut akan direkodkan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan membuat minit fail
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  43. 21 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Norliah binti Don untuk membuat cover fail. Ia adalah bertujuan untuk memudahkan pencarian fail apabila diperlukan, di samping ia amat penting dalam pengurusan rekod fail.
    -Antara fail yang terlibat adalah seperti fail kawalan rekod kualiti, fail telefon dan faks, Anugerah Kalung Perpaduan, kira-kira wang tunai dan pencalonan rukun tetangga terbaik.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  44. 22 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya masih lagi menyambung tugasan membuat cover fail.
    -Kerja ini agak mengambil masa yang lama kerana terdapat banyak fail yang perlu dibuat cover hadapan. Selain itu, setiap cover fail tersebut perlu ditaip, ditulis nombor siri pendaftaran dan nama fail, dicetak, ditebuk lubang dan akhir sekali disusun kembali mengikut jenis fail.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  45. 25 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya membantu Puan Hasniyah binti Hasbulah membuat pelabelan aset bagi setiap aset kerajaan yeng terdapat di Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Negeri Kedah.
    -Semua aset kerajaan hendaklah diberi tanda pengenalan dengan cara melabel, mengecat dan emboss bagi menunjukkan tanda Hak Kerajaan Malaysia (HKM) dan nama jabatan di tempat yang mudah dilihat dan sesuai pada aset berkenaan.
    -Setiap aset hendaklah ditanda dengan Nombor Siri Pendaftaran mengikut susunan bermula dengan Kod Kementerian, Kod Jabatan, kod kumpulan aset sama ada Harta Modal atau Iventori, tahun pembelian dan akhir sekali nombor siri.
    -Contohnya, seperti komputer, kipas angin, meja, kerusi, mesin faks, telefon, almari, mesin faks, telefon, almari, mesin perakam waktu dan banyak lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan membuat pelabelan aset.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  46. 26 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung kerja-kerja pelabelan aset kerajaan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  47. 27 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menjalankan kerja-kerja pelabelan aset bersama Puan Hasniyah.
    -Kerja-kerja pelabelan aset ini turut dilakukan di bilik Pengarah, Timbalan Pengarah dan di bilik kewangan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  48. 28 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menjalankan kerja-kerja pelabelan aset bagi setiap aset kerajaan di bilik mesyuarat, bilik fail, bilik stor dan pantri.
    1.00 p.m-2.00 p.,m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  49. 29 Julai 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menjalankan kerja-kerja pelabelan aset.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  50. 1 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya membantu Puan Hasniyah membuat penyelenggaraan bagi aset kerajaan. Ia bertujuan untuk memastikan aset berfungsi dengan lancar, mengurangkan kerosakan, menjamin keselamatan pengguna dan banyak lagi.
    -Antara perkara yang saya lakukan ialah menyediakan senarai aset yang memerlukan penyelenggaraan. Aset yang memerlukan penyelenggaraan akan dikenalpasti dan disenaraikan mengikut KEW.PA-13.
    -1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  51. 2 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya melaksanakan program penyelenggaraan setelah menyediakan senarai aset yang memerlukan penyelenggaraan program penyelenggaraan ini dilaksanakan mengikut jadual yang telah ditetapkan bagi setiap aset.
    -Setiap penyelengaraan ke atas aset kerajaan yang dilaksanakan akan direkodkan dalam daftar penyelenggaraan harta modal KEW.PA-14.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  52. 3 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung tugasan menbuat penyelenggaraan ke atas setiap aset kerajaan.
    -Contohnya, PC, laptop, mesin fotostat, mesin faks, perabot seperti kabinet dan banyak lagi.
    -Penyelenggaraan yang dilakukan ke atas aset yang mengalami kerosakan akan dilaksanakan dengan kadar segera tanpa mengikut jadual.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  53. 4 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini,saya mengikuti Puan Hasniyah membuat rondaan bagi menilai penyelenggaraan dilakukan’ penilaian penyelenggaraan akan dilakukan bagi memastilkan penyelenggaraan yang berkualiti,bersesuaian dan munasabah dari segi kos dan masa mengenal pasti penyelenggaraan yang seterusnya dan membantu pihak pengurusan membuat keputusan tindakan yang sesuai ke atas berkenaan.
    1.00 p.m- 5.00 p.m
    -Menyambung tugas membantu Puan Hasniyah membuat penilaian penyelenggaraan.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  54. 5 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini,saya masih lagi menjalankan kerja-kerja menilai penyelenggaraan bersama Puan Hasniyah.
    -Ia melibatkan kesemua aset jabatan yang terlibat semasa proses penyelenggaraan dilakukan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  55. 8 Ogos 2010
    8.00 a.m 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya ditugaskan membungkus atau “packing” alatan pejabat untuk diberikan di setiap daerah.
    -Ia berupa sticker untuk pelabelan aset bagi pejabat dan tabika untuk tahun 2008 ,2006 dan tahun-tahun sebelumnnya.
    -Kesemuanya berjumlah 600 helaian sticker.
    -Terdapat 7 daerah yang perlu diedarkan iaitu Kota Setar, Yan,/Kuala Muda, Pendang, Kulim, Padang Terap, Langkawi dan Baling Sik. Pegawai di setiap daerah akan mengedarkan sticker tersebut ke semua tabika yang terlibat.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  56. 9 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk masuk ke dalam bilik kewangan bagi melaksanakan tugas mengecop baucer-baucer kewangan, sebelum ia difailkan.
    -Baucer merupakan nombor sistem komputer yang mewakili orang perseorangan atau syarikat tertentu untuk membuat tuntutan bayaran.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  57. 10 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Sabariah Binti Ibrahim selaku ketua bagi bahagian kewangan untuk menyemak setiap peruntukan oleh orang perseorangan mahupun syarikat yang mengambil tender di JPNIN.
    -Bagi tuntutan perseorangan, item yang perlu disemak adalah seperti nama, mestilah sama dengan borang pemohonan yang terdapat di kertas pesanan tempatan (PT).
    -Bagi gaji pegawai atau kakitangan pula menggunakan sistem E-perolehan.
    1.00 p.m- 2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m- 5.00p.m
    Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  58. 11 Ogos 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini,saya diminta masuk ke dalam bilik kewangan bagi membantu membuat tuntutan yang terlibat,borang yang perlu dipenuhi adalah nombor baucer seperti (C0105, C0305, C0495) yang melambangkan seolah-olah nombor tersebut mewakili nama pelanggan yang menuntut bayaran.
    -Sementara dalam kertas Pesanan tempatan (PT) atau ”Local Order”, di dalamnya terdapat tarikh, jumlah peruntukan, baki vot terkini dan baki semasa. Cara pegiraan ialah dengan cara hasil tolak jumlah yang teratas, tolak baki vot terkini, akan perolehi jumlah baki semasa,
    -Selain itu, saya juga turut diminta membuat minit fail bagi fail kewangan.
    1.00 p.m- 2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m- 5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  59. 12 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Menyambung tugasan di bilik kewangan iaitu membuat tuntutan T&T.
    1.00 p.m- 2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    -2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah.

    ReplyDelete
  60. 15 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada awal pagi, saya diminta mengfotostat surat-surat rasmi untuk dijadikan salinan / simpanan dalam fail. Surat-surat masuk di JPNIN akan dicop menandakan yang ia sudahpun diterima. Kemudian, surat yang memerlukan perhatian Pengarah, akan dihantar ke bilik Pengarah untuk tindakan selanjutnya.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Saya ditugaskan untuk mengambil surat dalam peti surat jabatan di tingkat bawah. Semua surat yang diterima akan dikelas dan direkodkan di dalam buku masuk surat mengikut jenis surat tersebut.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  61. 16 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Norhamiza Binti Mohd Laffi untuk menyemak borang permohonan bagi daerah yang membuat projek atau sebarag permohonan bagi memastikan semua maklumat yang diberikan adalah betul.
    -Borang tersebut mengandungi salinan sijil kontraktor, sebut harga, tarikh penyiapan projek dan harga yang diperuntukkan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan membuat atau menyemak borang permohonan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  62. 17 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Norasida binti Zainun@Zainon, Pembantu Pembangunan Masyarakat bahagian operasi untuk membuat pengiraan terhadap indeks atau jumlah kehadiran guru dan murid di Tabika Perpaduan pada bulan Mei dan Jun 2010. Kesemua guru tabika bagi setiap 7 daerah JPNIN dikira kehadiran mereka.
    -Melalui pengiraan ini, saya dapat mengetahui jumlah murid dalam Tabika Perpaduan dan purata sesebuah kelas iaitu sebanyak 25 orang murid.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  63. 18 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Hasniyah binti Hasbulah selaku Pembantu Tadbir Bahagian Aset untuk mengemas kedudukan kotak-kotak yang mengandungi kertas A4, bendera-bendera Malaysia, beg-beg yang digunakan untuk program di tempat rak yang kosong.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya membantu Puan Hasniyah menyemak fail-fail yang mengandungi harta modal dan iventori bagi setiap daerah. Semakan tersebut perlu bagi memastikan tiada sebarang kesalahan yang dilakukan.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  64. 19 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada pagi ini, saya masih lagi menyambung tugasan kelmarin iaitu menyemak fail yang mengandungi harta modal dan inventori bagi setiap daerah.
    -Terdapat 7 daerah di bawah JPNIN, oleh itu kerja-kerja semakan ini agak mengambil masa yang lama.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  65. 22 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Hasniyah mengemas bilik stor. Terdapat pelbagai barangan atau alatan pejabat yang digunakan oleh kakitangan jabatan. Contohnya, kertas A4, gam, pembaris, pen, pensil dan pelbagai lagi.
    -Kesemua barangan tersebut adalah simpanan stok jabatan dan dijadikan stok untuk kegunaan dan keperluan harian kakitangan jabatan. Walau bagaimanapun, kadang kala sesetengah iventori ini akan dibahagikan kepada setiap daerah, contohnya seperti sijil-sijil, pen dan sebagainya.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  66. 23 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya hanya melakukan kerja-kerja am pejabat sahaja seperti faks surat, mencari fail yang diperlukan oleh pegawai, fotostat, menjawab panggilan telefon dan sebagainya.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya diminta untuk membuat rekod tentang perkhidmatan pekerja yang merangkumi hal-hal seperti cuti sakit dan sebagainya. Saya diminta mengira jumlah cuti terkumpul serta yang telah digunakan.
    -Kesemua hal yang berkaitan denga cuti ini akan dimasukkan ke dalam rekod kedatangan dalam buku perkhidmatan setiap pekerja.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  67. 24 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk membuat satu surat rasmi berkenaan Bengkel Sasaran Kerja Tahunan (SKT) tahun 2010 JPNIN Kedah. Bengkel ini akan diadakan di De Baron Resort, Langkawi pada 8 hingga 10 Ogos 2010.
    -Selepas itu, saya hanya melakukan kerja-kerja am pejabat sahaja.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  68. 25 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Norliah binti Don untuk menyusun atur fail tutup di bilik fail.
    -Fail tutup ini perlu diasingkan mengikut kategori tertentu seperti ISO, bekalan harta, kewangan, bekalan pejabat dan pelbagai lagi. Setiap kategori fail ini mengandungi kod nombor fail seperti PPN/K/ISO 600/SK13, PPN/K/P/100-34/16, PPN/K/120-27, PPN/K/138/RT/SK/13 dan banyak lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  69. 26 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk mengemaskini senarai nama fail baru, yang mana saya perlu merekodkan senarai nama fail baru ke dalam sistem yang tersedia.
    -Contoh nama fail yang terlibat ialah seperti fail bangunan, kelengkapan pejabat, ISO, personel, kewangan, pentadbiran, bangunan dan harta, kelengkapan dan bekalan, Tabika Perpaduan dan Rukun Tetangga.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  70. 29 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta untuk menyedia dan mengemaskini borang perlantikan semua kontrak guru atau penolong guru bagi daerah Kuala Muda dan Kota Setar.
    -Saya perlu menyemak Borang E, borang pengisytiharan harta, buku perkhidmatan pegawai dan salinan laporan prestasi pegawai bagi memastikan semua maklumat yang diberikan adalah lengkap.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Selain itu, saya juga perlu mengecop laporan prestasi yang disediakan dan menghantar salinan tersebut kepada HQ di Putrajaya.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  71. 30 Ogos 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung tugasan mengecop laporan prestasi dan mengemaskini borang perlantikan semula kontrak guru/penolong guru bagi daerah Kota Setar.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  72. 1 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya bersama dua orang pelajar praktikum yang lain diminta untuk menghias bahagian hadapan kaunter jabatan bagi sambutan hari raya yang akan berlangsung tidak lama lagi.
    -Saya menyenaraikan barangan yang diperlukan bagi tujuan tersebut iaitu seperti lampu perhiasan, pelita, bunga dan pelbagai barangan perhiasan lagi. Segala barangan tersebut dibeli menggunakan wang jabatan yang telah diperuntukkan khas bagi tujuan hiasan sambutan hari raya tersebut.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, kami memulakan tugasan menghias bahagian hadapan kaunter JPNIN.
    -Pada petang ini, kami hanya sempat menganyam ketupat menggunakan reben. Sebanyak 30 biji ketupat berjaya disiapkan.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  73. 2 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung tugasan kelmarin menghias kaunter hadapan jabatan JPNIN.
    -Kami menggantungkan ketupat, kad-kad raya yang diterima oleh jabatan dan memasang lampu kelip-kelip sebagai perhiasan tambahan.
    -Sebanyak 30 kad raya diterima dan digantungkan di sepanjang cermin yang terdapat di bahagian hadapan kaunter jabatan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, kami memasang pelita raya yang telah dibeli. Sebanyak 15 pelita raya dibeli dan diletakkan di hadapan pintu masuk dan bersebelahan kaunter jabatan.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  74. 5 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Suria binti Baharum untuk melipat dan menggam sampul duit raya yang telah ditempah sebanyak 5 ribu. Sampul duit raya ini akan diagihkan kepada setiap daerah termasuk kepada guru tabika. Selain itu, sampul duit raya ini juga akan digunakan untuk dimasukkan duit raya yang akan diberikan kepada kanak-kanak pada majlis berbuka puasa yang akan diadakan nanti.
    -Saya bersama dua orang rakan praktikum yang lain diminta untuk melipat dan meletakkan gam pada sampul duit raya tersebut.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  75. 6 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi melipat dan meletakkan gam pada sampul duit raya.
    -Terdapat banyak lagi sampul duit raya yang belum dilipat dan diletakkan gam.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  76. -Pulang ke rumah
    7 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Samsidah untuk membuat minit fail bagi fail peribadi kakitangan JPNIN.
    -Terdapat 5 fail peribadi yang diberikan kepada saya untuk dibuat minit fail. Setiap fail peribadi mengandungi salinan sijil-sijil yang diperolehi, salinan slip peperiksaan, penyata gaji dan pelbagai maklumat lagi yang berkaitan dengan kakitangan jabatan.
    -Minit fail peribadi ini bertujuan untuk memudahkan pencarian sesuatu maklumat berkenaan kakitangan yang diperlukan. Selain itu, ia juga bertujuan sebagai fail personel bagi setiap kakitangan jabatan yang diwajibkan ke atas setiap orang kakitangan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  77. 8 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya masih lagi menyambung tugasan kelmarin iaitu membuat minit fail bagi fail peribadi kakitangan JPNIN.
    -Pada hari ini, saya membuat minit fail bagi fail peribadi En. Zakaria bin Othman, Puan Norliah binti Don dan juga Puan Samsidah.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  78. 14 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Hasniyah binti Hasbulah bagi membantunya mengemaskini dan memeriksa fail daftar iventori dan harta modal bagi tabika perpaduan di 7 daerah.
    -Tugas yang perlu saya lakukan ialah memeriksa nombor siri pendaftaran setiap aset dengan merujuk kepada buku aset yang diberikan. Selain itu, saya juga dikehendaki mengecop setiap helaian fail berkenaan setelah selesai diperiksa.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan. Hanya satu fail yang berjaya disiapkan iaitu fail aset bagi tabika perpaduan Dergajaya bagi daerah Kota Setar.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  79. 15 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya masih lagi menyambung tugasan kelmarin iaitu mengemaskini dan memeriksa fail aset bagi daftar iventori dan harta modal.
    -Pada hari ini, saya membuat dan memeriksa fail bagi tabika perpaduan daerah Kulim, Baling/Sik dan Langkawi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  80. 19 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya menyambung tugasan memeriksa fail aset daftar iventori dan harta modal bagi daerah Kubang Pasu, Pendang dan Kuala Muda/Yan.
    -Terdapat beberapa kesalahan yang dikenalpasti iaitu terdapat beberapa buah fail daftar iventori dan harta modal yang dicampur failnya. Fail tersebut akan ditandai kesalahannya dan akan dipulangkan semula bagi tujuan pembetulan.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  81. 20 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya masih lagi membuat tugasan memeriksa fail daftar iventori dan harta modal bagi satu lagi daerah yang belum disiapkan iaitu Kuala Muda, Yan.
    -Melalui tugasan ini, saya dapat mengetahui jenis-jenis barangan yang dikategorikan sebagai daftar iventori dan harta modal. Daftar iventori merupakan aset kerajaan yang bernilai RM1000.00 ke bawah, manakala harta modal merupakan aset kerajaan yang bernilai RM1000.00 ke atas.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  82. 21 September 2010
    8.00 a.m- 1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini saya diminta oleh Puan Norliah binti Don membuat cover fail bagi fail baru yang ingin dibuka. Bagi membuat fail baru, saya perlu menulis nama fail dan nombor siri pendaftaran sebelum mencetak keluar fail tersebut.
    -Fail baru akan dibuat dan dibuka bagi menggantikan fail lama yang telah ditutup.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  83. 22 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya hanya menjalankan tugas-tugas am pejabat sahaja seperti menjawab panggilan telefon, faks surat, fotostat, mencari fail di bilik fail dan pelbagai tugasan lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  84. 23 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya tidak diberi tugasan yang spesifik. Saya hanya menjalankan tugas-tugas am pejabat sahaja seperti mengambil surat, menghantar faks, menjawab panggilan telefon, mencari fail dan pelbagai tugasan lagi.
    1.00 p.m-3.00 p.m
    -Pada pukul 1.00 p.m, saya bersama-sama kakitangan JPNIN yang lain menghadiri jamuan hari raya yang diadakan di Kubang Pasu, Jitra Kedah. Jamuan ini diadakan oleh kakitangan JPNIN daerah Kubang Pasu.
    3.00 p.m-3.30 p.m
    -Menjalankan tugas-tugas am pejabat
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  85. 26 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diberi tugasan membuat minit fail bagi Tabika Perpaduan dan Rukun Tetangga.
    -Selain itu, saya juga diminta oleh Puan Norliah binti Don membuat cover fail baru. Saya dikehendaki mencetak keluar sebanyak 30 keping cover fail baru yang mengandungi nombor siri pendaftaran dan tajuk fail menggunakan kertas "lesser".
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya menyambung tugasan membuat fail baru. Selepas itu, saya hanya melakukan kerja-kerja am pejabat shaja seperti faks surat, menjawab panggilan telefon, mancari fail dan sebagainya.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  86. 27 Sepetember 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Samsidah membuat punch card bagi bulan Oktober.
    -Saya mengambil punch card pada bulan september sebagai rujukan.
    -Setiap punch card mengandungi nama jabatan, bulan, nama kakitangan dan nombor kedudukan dalam organisasi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Pada petang ini, saya hanya melakukan kerja-kerja am pejabat sahaja.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  87. 28 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya diminta oleh Puan Suria binti Baharum mengemaskini fail laporan peruntukan yang telah diluluskan oleh JPNIN Negeri kepada JPNIN daerah.
    -Selain itu, saya juga turut diminta mengemas bilik fail. saya dikehendaki mengemaskini dan menyusun fail-fail jabatan mengikut kod yang telah ditetapkan.
    -Selain daripada itu, saya juga diminta untuk membuat label pada rak-rak fail mengikut nombor kod fail. Ia bertujuan bagi memudahkan pencarian fail.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  88. 29 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Pada hari ini, saya bersama seorang pelajar praktikum yang lain iaitu Norhasyimah binti Hussain diminta membuat dan membuka fail baru.
    -Dalam proses ini, fail lama akan digantikan dengan fail baru. Setiap fail baru mengandungi nombor siri pendaftaran, nama kakitangan dan jwatan yang disandang.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-5.00 p.m
    -Menyambung tugasan membuat fail baru.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete
  89. 30 September 2010
    8.00 a.m-1.00 p.m
    -Punch card
    -Hari ini merupakan hari terakhir saya bersama 2 lagi rakan praktikum yang lain berada di JPNIN, Negeri Kedah. Pada hari ini, satu jamuan perpisahan diadakan khas buat kami. Jamuan tersebut dihadiri oleh Pengarah JPNIN Negeri Kedah sendiri iaitu Encik Saidi bin Midin dan semua kakitangan JPNIN Negeri Kedah.
    -Sekitar jam 11.00 a.m, saya bersama Norhasyimah membantu Puan Norliah binti Don mengemaskini bilik fail. Kami diminta melabelkan rak yang terdapat di bilik fail agar dapat memudahkan pencarian fail jika diperlukan.
    -Contoh kod pendaftaran ialah seperti PPN/K/100, PPN/K/121, PPN/K/183 dan banyak lagi.
    1.00 p.m-2.00 p.m
    -Rehat dan solat
    2.00 p.m-3.30 p.m
    -Menyambung tugasan di bilik fail
    -Bersalam dengan semua kakitangan JPNIN Negeri Kedah.
    -Pulang ke rumah

    ReplyDelete